Ni med hus, vad värmer ni upp det med?

Frasse Fräs

Kan själv
Gick med
6 Jun 2006
Sitter här hemma o gottar mig i värmen ifrån min keddy-kassett. I källaren har jag en oljepanna som jag har konverterat till pellets med en brännare. Har hitintills förbrukat 1600kg sedan 17 oktober.

Vad värmer ni era hus med? Bergvärme eller kanske luft/vatten. Fram med för och nackdelar.

Fördelar för mig.

Gratis ved, plats för pelletsen, miljön i källaren förbättrades till det bättre.

Nackdelarna för mig.

Mkt litet askutrymme i pannan och det e drygt att sota pannan, veden skitar ner vardagsrummet lite grann.

Last edited:
Bergvärme och braskamin i köket.

Gratis ved och att man kan elda div överrblivna träbitar ifrån renoveringe/garagebygget i den.

Rätt skönt med braskamin då våran utomhusgivare segar lite,när det blir 7-10 grader varmt och det blåser satan (som det alltid gör i GBG) så kan det bli lite rått i huset.

När jag får tid så skall jag byta givare :rolleyes:

Vi har bergvärme.

Fördel: Mycket billig uppvärmning och miljövänligt.

Nackdel: Borrade hål "tar slut" och nya måste borras.

Direktverkande el och förbud mot ved/pelletseldning i området :huvet

Inga rör för vattenburen värme byggdes in, så alternativen är få...

Bergvärme och braskamin i köket.

Gratis ved och att man kan elda div överrblivna träbitar ifrån renoveringe/garagebygget i den.

Rätt skönt med braskamin då våran utomhusgivare segar lite,när det blir 7-10 grader varmt och det blåser satan (som det alltid gör i GBG) så kan det bli lite rått i huset.

När jag får tid så skall jag byta givare :rolleyes:

Vad e det för kamin du har?

En saftig luft/luft värmepump hade väl varit något för dig o din kåk? Varför detta förbud för biobränsle? För tätt mellan husen?

Last edited:

Fast det är relativt underhållsfritt iaf :tummenupp

Har oxå direktverkande el och luft/luftvärmepump. Räcker gott och väl med pumpen en sån här vinter. Funderar dock på att sätta in en kamin i vardagsrummet då jag har hyfsat gott om ved på tomten och så är det rätt porrigt* att elda oxå :yoparty

*Ja menar naturligtvis mysigt men det låter mycke heFtiGare att sejja porrigt

Vad e det för kamin du har?

QUOTE]

Inte en aning ,ett gammalt härke som följde med huset iofs stor och bra men....

Dock ligger det i planera att byta ut den framöver till något nyare och mindre.

Braskamin FTW:yoparty

Word!

Enda nackdelen för oss är att vi måste bära in veden när den tar slut, men veden som man bär in brukar räcka i någon månad.:)

Ja och sedan måste ju någon jävel skrämma omkull träden och kapa upp dom också :mad:

Last edited:
En saftig luft/luft värmepump hade väl varit något för dig o din kåk? Varför detta förbud för biobränsle? För tätt mellan husen?

Jo, jag har funderat på en luftvärmepump, men det har inte blivit av.
Frågan är hur lång tid det tar att tjäna in den investeringen?

Eldningförbudet kommer sig mycket riktigt av att det är för nära mellan husen, och att en idiot till villaägare (som bor utanför zonen med eldningsförbud) eldade upp sina sopor i värmepannan och det luktade satan mellan husen här när vinden låg på :mad:

Det huset är nu rivet, och problemet har upphört :doh , vilket samjävlafälligheten tar som kvitto på att eldningsförbudet är bra!!! :huvet

Jag ska fan flytta ut i skogen för att slippa grannar!

Bor i hus men ändå inte (hyr övervåningen i ett gammalt hus med elfirma på botten) och här är det fjärrvärme som är indraget och påkopplat på de gamla skitelementen. Huset är inte energi-anpassat om man säger så, värmen går rakt ut genom de otäta fönstrena.
Har öppen spis i vardagsrum som används ibland när man fryser.
Totalt 300kvm som värms via fjärrvärme, en mkt dyr historia. Köper jag kåken blir det nya fönster och pellets-panna och solfångare på taket och en luftvärme-pump till vinden som isåfall kommer inredas.
Total driftskostnad på huset 65k/år (2007) med el inräknat, varav jag och tjejen står för ca 80% av elförbrukningen enligt värden.

Oljepanna och en i vardagsrummet monterad braskamin. Inget slår en mäktig eld att trycka röven mot när kylan river som värst under vintern.

Last edited:
Luftburen gasvarme.

Varmer snabbt, lite underhall och pa sommaren kors AC via samma kanaler.
Kostnad ca 700kr/manad. Pa vintern ar storsta delen gas och pa sommaren ligger storsta delen pa el (till AC:n).
Vattenberedaren ligger pa gas ocksa, men den drar inte sarskilt mycket.
Gaskamin i vardagsrummet som faktiskt ar en mysig rackare. Vedeldat ar givetvis mysigare, men det ar smidigt att bara trycka pa en knapp ibland... Med inbyggda flaktar sa varmer den rummet ganska bra ocksa.

Energy Star klassad villa, runt 200 kvm.

just nu.. el samt kakelugn i vardagsrummet o en dålig spis i köket.
ska skaffa luftvärmepump ti veckan så man slipper elda lika mycket. :)

Två huskroppar.
Bostadshus 120 m2 och fristående garage/pannrum 80 m2.
Golvvärme i betongplattorna.
Eldar en ggr/ dygn i en vedpanna som värmer en ackumulatortank.
Solfångare värmer tanken på sommaren, när solen är framme.
En 100 liters tappvarmvatten elberedare kopplad i serie gör att jag alltid har varmvatten oavsett om tanken är varm eller ej.

Fördelar: Hyfsat billigt. Skön känsla av att själv få råda över sin uppvärmning.

Nackdelar: Vet inte riktigt vad det skulle vara. Kanske att man måste jobba med veden, men det hör liksom till när man eldar.
Ett visst underhåll blir det med pannan. Den ska sotas mm.

Det krävs lite utrymmen med vedhanteringen och det gäller att ordna detta så det blir praktiskt.

Vi har bergvärme.

Fördel: Mycket billig uppvärmning och miljövänligt.

Nackdel: Borrade hål "tar slut" och nya måste borras.

Gör en totalkalkyl på det där så är det inte så billigt längre. Om man inte ställer det mot olja förresten. Hur kan ett hål ta slut förresten?

Jord värme,typ som bergvärme men slangen ligger 1,5 meter ner, horisontalt istället för ett borrat hål

Fördelar...billigt med slang,kostade ca 6000 att gräva ner 600 meter slang
(har några hundra hektar att gräva på)

Nackdelar....dålig effekt av återladdning av värmen från solfångare på sommaren.

Använder ca 15-17000 kvh till att bo på 200 kvadrat

El/ved kombipanna och 3 braskaminer.
Har snart eldat upp 14 m3 sedan Oktober, och då har det ju inte varit kallt ännu.:gnissla

Det plus ca, 15 000 kwh el håller ett acceptabelt klimat, fast man får ju ha fårskinnstofflor på morgnarna.

Som att elda ett arme´tält.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick