Gumpa
Take me to bed or lose me forever
- Gick med
- 7 Mar 2003
Fjärrvärme
Het underhållsfritt dock så är man ju fast vid komunens prissättning
Het underhållsfritt dock så är man ju fast vid komunens prissättning
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jo, jag har funderat på en luftvärmepump, men det har inte blivit av.
Frågan är hur lång tid det tar att tjäna in den investeringen?
Jo, jag har funderat på en luftvärmepump, men det har inte blivit av.
Frågan är hur lång tid det tar att tjäna in den investeringen?
Eldningförbudet kommer sig mycket riktigt av att det är för nära mellan husen, och att en idiot till villaägare (som bor utanför zonen med eldningsförbud) eldade upp sina sopor i värmepannan och det luktade satan mellan husen här när vinden låg på![]()
Det huset är nu rivet, och problemet har upphört :doh , vilket samjävlafälligheten tar som kvitto på att eldningsförbudet är bra!!!![]()
Jag ska fan flytta ut i skogen för att slippa grannar!
tonåringar...ca 25000kvm per år numera. tidigare innan luftvärmepumpen så var den betydligt över 30000kvm.. så Luftvärmepumpen har i stort sänkt kostnaderna på 10-12000 kvh på ett år.
Jag rekomenedera strarkt en luft/luft värmepump om man har direktel. Enkelt, billigt, rent å framförallt, effektivt.
Billigaste på marknaden, å då är det kvalietsmaskin...
http://www.citcop.se/
Inte för att bråka men tror inte din boyta ökat med 5000kvm bara för en luftvärmepump sats in.
Det heter kwh (kilowatt-timmar)
För er som eldar pelets. Prova norskpelets så slipper ni ösa in så mycket. Det är den mörka peletsen. Den är lite dyrare men det är det värt för den innehåller mycket mera energi!![]()
Verkar som luftvärmepump e modellen.
Köpte en i Spanien för tre år sen till syster o hennes man, 156 euro på stormarknad typ OBS! Udda märke men innanmätet Panasonic.
Värmer o kyler deras 170 m2 utan bekymmer och enligt dom så är det det billigaste alternativet. (Ja, han har provat dom vanligaste uppvärmningarna)
Kanske ett tips å kolla priser i dom varmare länderna.
Verkar som luftvärmepump e modellen.
Köpte en i Spanien för tre år sen till syster o hennes man, 156 euro på stormarknad typ OBS! Udda märke men innanmätet Panasonic.
Värmer o kyler deras 170 m2 utan bekymmer och enligt dom så är det det billigaste alternativet. (Ja, han har provat dom vanligaste uppvärmningarna)
Kanske ett tips å kolla priser i dom varmare länderna.
Bor i lägenhet på 6e våningen. Verkar inte som att värmevattnet orkar sig hit upp. Har man på full värme får man ut pissljummen värme. I alla rum är det fula luftutblås för att det ska vara fräscht att andas, visst blir det så men i mitt rum blåser det så mkt att om jag stänger dörren blir det kanske 14 grader där.. kallt!
Elementen gör då heller ingen nytta.
Bor i lägenhet på 6e våningen. Verkar inte som att värmevattnet orkar sig hit upp. Har man på full värme får man ut pissljummen värme. I alla rum är det fula luftutblås för att det ska vara fräscht att andas, visst blir det så men i mitt rum blåser det så mkt att om jag stänger dörren blir det kanske 14 grader där.. kallt!
Elementen gör då heller ingen nytta.
El/ved kombipanna och 3 braskaminer.
Har snart eldat upp 14 m3 sedan Oktober, och då har det ju inte varit kallt ännu.![]()
Det plus ca, 15 000 kwh el håller ett acceptabelt klimat, fast man får ju ha fårskinnstofflor på morgnarna.
Som att elda ett arme´tält.
Direktverkande el och förbud mot ved/pelletseldning i området![]()
Gör en totalkalkyl på det där så är det inte så billigt längre. Om man inte ställer det mot olja förresten. Hur kan ett hål ta slut förresten?
Bergvärme är skitbra om förre ägaren har investerat - gör man det själv kommer det "aldrig" att löna sig. Men bekvämt är det ju. Nackdelen för oss med stora källare i äldre hus, är att de ofta var designade så att olje/ved-pannan stod för en del av klimatet och dessutom gav värme för självdraget i skorstenen och frånluftskanalerna. Tar man bort eldningen blir det kallare och fuktigare i källaren och sämre frånluftning (plus att murstocken inte hålls torr - speciellt för de som saknar skorstenshuv).
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning