Ni med hus, vad värmer ni upp det med?

Jo, jag har funderat på en luftvärmepump, men det har inte blivit av.
Frågan är hur lång tid det tar att tjäna in den investeringen?

Jag installerade en sån här för två månader sedan: http://www.kcc.se/products.php?cid=25&pid=27

Kostnad 22 500:- inkl installation.

Förra ägaren av huset brände ungefär 25 000 kwH / år , jag räknar med att komma undan med 15 - 17 000 kwH / år. Kommer nog tjäna in värmepumpen på cirka 3 år.

Har en braskamin som klarar att värma upp hela undervåningen till 22-24 grader om det behövs.

Huset är 1,5-plans på 176 m2.

Jo, jag har funderat på en luftvärmepump, men det har inte blivit av.
Frågan är hur lång tid det tar att tjäna in den investeringen?

Eldningförbudet kommer sig mycket riktigt av att det är för nära mellan husen, och att en idiot till villaägare (som bor utanför zonen med eldningsförbud) eldade upp sina sopor i värmepannan och det luktade satan mellan husen här när vinden låg på :mad:

Det huset är nu rivet, och problemet har upphört :doh , vilket samjävlafälligheten tar som kvitto på att eldningsförbudet är bra!!! :huvet

Jag ska fan flytta ut i skogen för att slippa grannar!

Har ett hus som är byggt 1968, direktverkande el och elpanna för vatten.
Ett riktigt skitdåligt alternativ med dagens elpriser.

Så jag monterade in en luftvärmepump. kostade 8000:- för 4 år sedan i inköp från grossist, egen montering på 3-4 timmar.

Panasonic HE9DKE, kostar nu ca 11000:-

Den levererar 5, 8 kw med en insatt effekt på 1, 5 kw, 10 amp 220v.

Kör den på konstant 25 graders innom hus temp. den värmer 115 kvm boyta effektivt. På sommaren så använd den till ac de heta dagarna, värt varenda öre.

Den tjänade jag in första vintern, så de senaste så tjänar jag pengar på den.

Huset för övrigt har olje fyllda elradiatorer i vissa rum som inte använd så ofta, samt golvärme med isolering i sovrum å dusch i undervåningen , åxå 115 kvm.

Total hushålls el med drift av verkstaden, pool pump på sommaren , ständigt tvätt/diskmaskinsanvändande, bad /dusch dagligen av ett flertal vuxna och tonåringar...ca 25000kwH per år numera. tidigare innan luftvärmepumpen så var den betydligt över 30000kwH.. så Luftvärmepumpen har i stort sänkt kostnaderna på 10-12000 kwH på ett år.

Jag rekomenedera strarkt en luft/luft värmepump om man har direktel. Enkelt, billigt, rent å framförallt, effektivt.

Billigaste på marknaden, å då är det kvalietsmaskin...

http://www.citcop.se/

Last edited:
tonåringar...ca 25000kvm per år numera. tidigare innan luftvärmepumpen så var den betydligt över 30000kvm.. så Luftvärmepumpen har i stort sänkt kostnaderna på 10-12000 kvh på ett år.

Jag rekomenedera strarkt en luft/luft värmepump om man har direktel. Enkelt, billigt, rent å framförallt, effektivt.

Billigaste på marknaden, å då är det kvalietsmaskin...

http://www.citcop.se/

Inte för att bråka men tror inte din boyta ökat med 5000kvm bara för en luftvärmepump sats in.

Det heter kwh (kilowatt-timmar)

För er som eldar pelets. Prova norskpelets så slipper ni ösa in så mycket. Det är den mörka peletsen. Den är lite dyrare men det är det värt för den innehåller mycket mera energi!:tummenupp

Inte för att bråka men tror inte din boyta ökat med 5000kvm bara för en luftvärmepump sats in.

Det heter kwh (kilowatt-timmar)

För er som eldar pelets. Prova norskpelets så slipper ni ösa in så mycket. Det är den mörka peletsen. Den är lite dyrare men det är det värt för den innehåller mycket mera energi!:tummenupp

:D ...tack, såg inte att det blev fel . Nu är det justerat.

Jag har precis installerat fjärrvärme, halva priset per Kvh jämfört med tidigare vattenburen el.
Possitivt. Billigare kilowattkostnad jämfört mot el. Driftsäkert. låg invetsteringskostnad (69.900kr) varmvattnet tar aldrig slut. Man betalar enbart för förbrukad värme eftersom man inte har en stor varmvattenberedare som står och håller 190liter vatten varmt.

Minussidan. Man är låst till en leverantör.

Funderar allvarligt på att investera i en luft/luft pump.
Ingen som vill köpa en fetingpanna ? Räcker till att värma 270m2 hus med
http://www.blocket.se/vi/14856192.htm

Verkar som luftvärmepump e modellen.

Köpte en i Spanien för tre år sen till syster o hennes man, 156 euro på stormarknad typ OBS! Udda märke men innanmätet Panasonic.

Värmer o kyler deras 170 m2 utan bekymmer och enligt dom så är det det billigaste alternativet. (Ja, han har provat dom vanligaste uppvärmningarna)

Kanske ett tips å kolla priser i dom varmare länderna.

Bor i lägenhet på 6e våningen. Verkar inte som att värmevattnet orkar sig hit upp. Har man på full värme får man ut pissljummen värme. I alla rum är det fula luftutblås för att det ska vara fräscht att andas, visst blir det så men i mitt rum blåser det så mkt att om jag stänger dörren blir det kanske 14 grader där.. kallt!
Elementen gör då heller ingen nytta.

Köpte en i Spanien för tre år sen till syster o hennes man, 156 euro på stormarknad typ OBS! Udda märke men innanmätet Panasonic.

Värmer o kyler deras 170 m2 utan bekymmer och enligt dom så är det det billigaste alternativet. (Ja, han har provat dom vanligaste uppvärmningarna)

ja, sådana grejor finns i hela eu, bara att kolla priser. vet en som importerar väldigt mycket byggmaterial från polen, allt möjligt.Skruv, spik, gipsskivor , kakel, virke mm. Har egen byggfirma den snubben, tjänar massor på att handla i deras stormarknader. Värt att kolla.:D

Vattenburen golvvärme i hela nedanvåningen (och dasset på ovan..)
Som värmer upp huset, även en vedkamin i vardagsrummet om man vill elda på vintern.

Personligen hade jag varit lite försiktig med att köpa från "varmare länder" då dessa pumpar inte är specade att klara av nordiska klimat, dvs -20 grader. Visst, funkar den så är det bara att gratulera .... :tummenupp

Bor i lägenhet på 6e våningen. Verkar inte som att värmevattnet orkar sig hit upp. Har man på full värme får man ut pissljummen värme. I alla rum är det fula luftutblås för att det ska vara fräscht att andas, visst blir det så men i mitt rum blåser det så mkt att om jag stänger dörren blir det kanske 14 grader där.. kallt!

Om det ar vattenburen varme sa kan du prova att lufta elementen, samt lossa termostaterna och ta bort eventuella strypningar. Se ocksa till sa att de oppnar fullt. Ibland oppnar de inte fullt pa termostatens hogsta lage, sa det kan vara ide att lamna dom i verktygsladan...

Kombipanna (f.d. olja+ved) som nu kör pellets nästan uteslutande och laddar acktank på 750l (har en till, men den är överflödig nu). Hyfsad verkningsgrad för att vara en så gammal panna (1973) och bättre kvalitet än många moderna saker. Brännare och kassett sotas ur 1 gång per vecka och ungerfär lika ofta fyller jag på veckoförrådet. För lite lyxvärme har vi en Keddykassett i den öppna spisen.

Den här vintern har vi gjort av med ca 900kg pellets (Agrol 8mm) per månad i snitt. Brännaren är bra ställd med lambdasond, men den jobbar för länge och slår på för tidigt mot tanken, så det är 15-20 grader högre i tanken än vad som behövs (vill ha det mellan 50-65 grader). Så det återstår att fixa och så lite mer isolering på kåken (byggd 1955). Men jag sparar ändå en rejäl slant jämfört med vedeldningen, för då kunde man inte elda dygnet runt och tankarna höll sällan hela natten. Styvt jobb att elda i en så liten kassett också. Pellets är rena semestern i jämförelse, trots att jag ännu kör med småsäckar som hämtas med släp.

Prova att lufta dina element. Jätte enkelt. Dte gjorde jag som också bor högst upp och fick mycket varmare.

Vi kör med pellets och har kamin i vardagsrummet - sjukt mysigt att elda när det är kyligt ju.

Enda nackdelen är att vi har ett förråd på baksidan intill huset där 3 ton pellets får plats. Fult, men effektivt att slippa bära säckar. Hellre att det fungerar än att det är snyggt, tycker sambon. Undrar om han tycker samma om mig... ;)

El/ved kombipanna och 3 braskaminer.
Har snart eldat upp 14 m3 sedan Oktober, och då har det ju inte varit kallt ännu.:gnissla

Det plus ca, 15 000 kwh el håller ett acceptabelt klimat, fast man får ju ha fårskinnstofflor på morgnarna.

Som att elda ett arme´tält.

Jag gjorde förut av med ca 25 kubik ved per vinter och då gick ändå elpatronen igång på morgnar och då man var och jobbade. Ett jäkla slit med veden (trots att det var gratis, så slipper jag gärna) och så drog det ändå 32 000 kWh per år :näsblod Stor kåk och komfortvärme på alla tre plan drar en del :D

Direktverkande el och förbud mot ved/pelletseldning i området :huvet

Är det kommunalt förbud och som leder till böter vid överträdelse eller bara en påfund av grannförening ?

Ved kan ju röka och lukta en del, men eldar man med pellets i en väljusterad panna, så ser man inte röken alls och inget som luktar. Det är många i mitt grannskap som kör med pellets och därifrån kommer det aldrig några obehag. Det är vedeldarna som sprider koldofter omkring sig ibland.

Gör en totalkalkyl på det där så är det inte så billigt längre. Om man inte ställer det mot olja förresten. Hur kan ett hål ta slut förresten?

Bergvärme är skitbra om förre ägaren har investerat - gör man det själv kommer det "aldrig" att löna sig. Men bekvämt är det ju. Nackdelen för oss med stora källare i äldre hus, är att de ofta var designade så att olje/ved-pannan stod för en del av klimatet och dessutom gav värme för självdraget i skorstenen och frånluftskanalerna. Tar man bort eldningen blir det kallare och fuktigare i källaren och sämre frånluftning (plus att murstocken inte hålls torr - speciellt för de som saknar skorstenshuv).

Last edited:
Bergvärme är skitbra om förre ägaren har investerat - gör man det själv kommer det "aldrig" att löna sig. Men bekvämt är det ju. Nackdelen för oss med stora källare i äldre hus, är att de ofta var designade så att olje/ved-pannan stod för en del av klimatet och dessutom gav värme för självdraget i skorstenen och frånluftskanalerna. Tar man bort eldningen blir det kallare och fuktigare i källaren och sämre frånluftning (plus att murstocken inte hålls torr - speciellt för de som saknar skorstenshuv).

Jag är inte riktigt med på hur det inte kan löna sig? Vi hade olja när vi flyttade in men bytte till bergvärme innan det var dax att fylla på ny olja. Om vi hade fortsatt med olja hade det kostat 3,5 - 4 kubik per år = ~40'-44' kronor (+ hushållsel). Vår insats för bergvärme (med 7 kW pump) landade på 111' kronor efter konverteringsbidrag. Total elförbrukning för oss under ett år har varit ganska exakt 12000 kWh inklusive hushållsel (som ligger på ung. 5000kWh/år). Alltså: uppvärmingen under 1 år (som iofs hade en mild vinter) kostade 7' kr. Olja kanske hade landat på 35' p.g.a. milda vintern. Vi sparade alltså runt 28'. Första året. Berätta nu varför det "aldrig" kommer att löna sig för oss, jag är grymt nyfiken på att få veta det. :)

Ädit: som ett litet tillägg kan jag nämna att huset inte tokhöjdes i budgivningen vilket troligtvis berodde på att det var oljeuppvärmt. Detta enligt både mäklare & en intressent vi pratade med. Så redan där hade vi nog "sparat" in investeringskostnaden vilket direkt talar mot ditt resonemang om att det skulle löna sig om tidigare ägare investerat i bergvärme.

Last edited:
Frånluftsvärmepump (dvs tar hand om överskottsvärme i ventilationen*)
Samt kamin för mysfaktor.

Förstör inkl. hushållsel 12.000 kwh
192 kvm yta. (välisolerat)

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick