Ni med linser/glasögon

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Är inne på mitt andra par glasögon som jag har haft i ca 3.5 år. Tycker jag ser bra men mina ögon känns ansträngda. Glaset på glasögonen ser ok ut. Med vilka intervaller har ni fått byta styrka på linser/glögon. Jag är 30 år och har haft glasögon sen jag var 22. Är inte säker på om stället där jag köpte dom senaste brillorna finns kvar så man kunde kolla om synen förändrats sen sist.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag har haft linser och glasögon sen jag var 12 ungefär, är 22 idag.

De första åren så försämrades synen markant för att sedan stabilisera sig.
Jag har inte förändrat min styrka nämnvärt de senaste 5-6 åren och jag tror inte heller jag kommer se så mycket sämre än jag gör nu i framtiden heller.
Ja, förutom pga. åldern såklart.

Att din syn känns ansträngd skulle jag vilja säga är pga. av att du har fel styrka i glasen.
Boka en kontroll och kika om det har förändrat sig något. Det är helt olika på personer så gör det för säkerhets skull iaf.

Sen kan du även be om att få prova kontaktlinser och se hur det känns.
Håller du på och mekar i garaget eller är aktiv på annat sätt så är linser helt grymt!
Alla kan inte ha linser pga. skumma brytningsfel, men det vet du inte förrän du frågat och därefter eventuellt provat på. Gört!

Men om du skulle skaffa linser, så slarva inte med att gå över tiden med dom. Tro mig, det är inget vidare. :näsblod

-mini-

Inte som alla andra
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Numera hojlös
Alla kan inte ha linser pga. skumma brytningsfel, men det vet du inte förrän du frågat och därefter eventuellt provat på. Gört!

Men om du skulle skaffa linser, så slarva inte med att gå över tiden med dom. Tro mig, det är inget vidare. :näsblod

Jag har brytningsfel och det finns även linser till oss med det, de är något dyrare bara.

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Haft glasögon sen jag var 7 & linser sen jag var 12. Är 27 idag. Är närsynt (mer än halvblind) & har brytningsfel. För närsynta gäller generellt att synen försämras gradvis till ca 40års åldern för att sedan gå tillbaka & bli ngt bättre igen. Dock kan synen försämras mkt på kort tid. Det hände mig.
Om man säger att synen försämras ca 2grader på ett år så försämrades min 15 på ett halvt. Så kolla synen omgående! Och byt till linser, så mkt smidigare på alla vis! =)

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag är 37 och har haft glasögon sedan jag var 14. Är närsynt och har fått ändra styrkan på glasen två gånger! Grymt skönt att slippa byta typ en gång om året p.g.a synförändringar.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Jag har brytningsfel och det finns även linser till oss med det, de är något dyrare bara.

Samma här. För att få ner kostnaden och upp med bekvämligheten så gick jag nyligen över till sådana linser man har inne dygnet runt i 30 dagar. Använt dessa i snart två månader, men hittills så funkar det perfekt, till halva priset mot endagslinser jag körde innan :tummenupp

Dock gjorde jag aldrig någon ny linsundersökning när jag bytte linstyp, vilket man ju egentligen ska...

Edit: Ska ju svara ts också. Jag har haft oförändrad syn i 14 år, så jag har aldrig behövt byta styrka. Vet inte om det är vanligt eller ovanligt att det inte ändrar sig.

-mini-

Inte som alla andra
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Numera hojlös
Samma här. För att få ner kostnaden och upp med bekvämligheten så gick jag nyligen över till sådana linser man har inne dygnet runt i 30 dagar. Använt dessa i snart två månader, men hittills så funkar det perfekt, till halva priset mot endagslinser jag körde innan :tummenupp

Kör månadslinser som är lite billigare än endagslinser men kanske värt att kolla upp din typ av linser. Verkar ju väldigt smidigt att slippa fibbla med linserna varje dag. Vad är det för sort?

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------

bobbylito

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
900 Hornet
Jag har haft linser/glasögon i 29 år (ja, jag är snart 40, smaka på den...)

I somras opererade jag ögonen, det var något av det bästa jag gjort. Det är fantastiskt skönt att slippa tänka på glasögon/linser, och man kan träna, bada, köra hoj mm utan problem.

Det är helt klart värt att lägga 30 minuter på en underskning om det funkar (undersökningen brukar vara gratis).

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Har haft linser sedan kanske runt 20 års åldern (30 idag :gnissla).
Upptäckte att jag inte såg skyltar när jag körde bil och skaffade linser då glasögon inte är att tänka på, förutom när jag simmar.

Hade från början bara -1 för att sedan öka till -2,5 ganska snabbt, nu har dock närsyntheten legat stabilt sedan några år. Då brosan laseropererade sina ögon i början av 90 talet (hade mycket dålig syn, tror han låg nära -9) vart han väldigt nöjd och detta är något jag också har funderat på. Passade på att ställa de frågor jag ville ha svar på när jag jobbade på Medocular och tänkte faktiskt slå till då jag skulle få 15%. Valde efter mycket om och men att avvakta, vill inte "rusa" till operation utan att vara 100% säker, fick dock veta, utan att gå in allt för detaljerat på det, att mitt synfel var "idealiskt" att operera och man kunde även åtgärda det lilla brytningsfelet.

Köper mina linser (varierar färgade gröna och blåa) hos Lensway, dock är yourlenses billigare men de har betydligt längre leveranstid. Köper inga linser utan att först ha provat ut dem hos optiker.

/Lena.

Edit: Har inga belägg för det men jag är nästan helt säker på att min närsynthet blev på grund av allt för mycket sittande framför datorskärm, pluggade två år efter gymnasiet vars kurser var mycket intensiva och innebar mycket datorarbete och bokläsande.

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-

Typiskt tjejer att inte läsa ordentligt. Jag skrev skumma brytningsfel, vissa brytningsfel finns det inte linser till har jag blivit informerad om. ;)

Jag har också brytningsfel och linser för den delen. :)

Dock gjorde jag aldrig någon ny linsundersökning när jag bytte linstyp, vilket man ju egentligen ska...

Edit: Ska ju svara ts också. Jag har haft oförändrad syn i 14 år, så jag har aldrig behövt byta styrka. Vet inte om det är vanligt eller ovanligt att det inte ändrar sig.

Det är fusk, jag vill också ha 30 dagars all-night-long-linser men kan inte det. :mad:

Har provat på såna men det var som glödande kol o ögat med bensin på. :pain

Har tillfälliga endagarslinser nu och de är ju tamefan svindyra jämfört med månadslinser (som man tar ut varje dag).

Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Jag har haft linser/glasögon i 29 år (ja, jag är snart 40, smaka på den...)

I somras opererade jag ögonen, det var något av det bästa jag gjort. Det är fantastiskt skönt att slippa tänka på glasögon/linser, och man kan träna, bada, köra hoj mm utan problem.

Och? Första linsen jag provade för brytningsfel var 1976-77.

Hur är det med stjärnspridning på ljuskällor i mörker?

Jag skrev skumma brytningsfel, vissa brytningsfel finns det inte linser till har jag blivit informerad om. ;)

Inte till riktigt stora cylindertal. Det har hittils funnits max -3,75 men nu har jag en på gång som skall kunna klara upp till -5,75. Kommer förhoppningsvis nästa vecka. Tur man ser hyfsat bra på andra ögat.

Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Jag använder linser sen ca 6månader tillbaka...
Hade glasögon innan det och det kändes aldrig bra, kände mig ansträngd i ögonen och tyckte alltid att glasögonen var i vägen...

Linser is the shit :tummenupp

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Och? Första linsen jag provade för brytningsfel var 1976-77.

Inte till riktigt stora cylindertal. Det har hittils funnits max -3,75 men nu har jag en på gång som skall kunna klara upp till -5,75. Kommer förhoppningsvis nästa vecka. Tur man ser hyfsat bra på andra ögat.

Du är med andra ord lastgammal. :hihi

Precis, tekniken går ju vidare och snart kanske det finns linser till precis alla typer av synfel, oavsett hur stora dom är.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag som tyckte att jag såg katastrofdåligt och gick till optikern för att börja med linser. Visade sig att jag har -0,5...

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Är idag 32 och har haft glasögon sen jag var 4. Närsynt och astegmatism.
Linser sedan tonåren då tekniken gjorde det möjligt för mitt synfel utan att det blev alldeles för dyrt. När jag var yngre bytte man varje år då synen förändras såpass. Detta har avtagit och jag gör numer sällan korrigeringar sedan några år tillbaka.

Har funderat länge på en operation men aldrig kommit iväg att göra en undersökning. :rolleyes:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.

Opererade mina ögon i år och har inga problem med ljuskällor i mörker, problem kan dock uppstå enligt doktorn som rattade lasern om man har högre grad av närsynthet i kombination med stor pupill. Med dagens teknik så kan man behandla större del av hornhinnan och minimera risken för problem med mörkerseendet. Nu kanske man låter som en säljare men det är värt varende krona att operera ögonen om ögat tillåter...

Någon som vill operera sina ögon så har jag värvningsrabatt om 1000 kr hos globen ögonklinik...skicka pm vid intresse

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning