Ni med Sportcyklar

hockeyliran

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Hoj
Daytona 675 -07
Hej!

Ni som har/haft sportcyklar, Va för för och nackdelar finns det med dessa hojar? Går det att äga en sådanhär hoj utan att ha gasreglaget maxat hela tiden? Funderar på en men vill som sagt inte köra ihjäl mig.. Vad har ni för erfarenheter?

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Så grymt trött på folk som kommer med den där förbannade jävla kommentaren!!!!!!!!! :mad::kulspruta

"Jag vill ha en sporthoj men vet att jag bara kommer köra ihjäl mig"

Riders

Guest
Åk till någon återförsäljare och pröva vad du nu funderar över? Om du inte själv vet svaret efter att suttit på en sporthoj så bör du nog nöja dig med B kortet :S

Klabbe 1000

No fuck no ride
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
KTM 350
köp en cross istället,då kanske du bara bryter lite ben och armar.smacka av vägen i 299 gör man bara en gång

MVH K

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
TS: Du skriver att du själv har en R6a, kör du på max hela tiden?

Nej, de flesta kör nog inte max hela tiden. En sporthoj är inte mycket mer livsfarlig än godtycklig annan hoj om man har lite innanför pannbenet och finmotorik nog i högerhanden för att kunna reglera gasen mer noggrant än av/på.

hockeyliran

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Hoj
Daytona 675 -07
Jag har kört både sport hoj och vanlig touring hoj.. Men som sagt frågade efter ERA erfarenheter... Svårt att svara på frågan tycker jag ni kan låta bli att svara, gillas inte tråden tycker jag då moderaton kan ta bort denna.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
För mig, det roligaste paketet med det snyggaste omslaget. Klart fan man kan köra utan att maxa hojen, beror helt på dig själv.

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
KTM 690 SMC R
Ibland händer det att man laddar på, men det gör jag bara på stora fina vägar där jag bedömmer att riskerna är mindre. :)

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
En nackdel med hojar där man har en kraftigt framåtlutad körposition är att det kan vara obekvämt att köra i låga hastigheter. Typ stadstrafik 30, 50. Sen när du börjar komma upp lite snabbare, typ 90++, så blir det mer fartvind som du kan 'ligga på'.

Men det är väl individuellt hur man upplever det.

Annars är det naturligtvis upp till föraren... men visst en naken hoj med upprätt körställning uppmanar inte lika mycket till högre farter som en sporthoj.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har aldrig uppfattat körställningen på 954:an som jobbig, oavsett hastighet, men så föredrar jag en framåtlutad position iof.

Hudik

Guest
Det var en konstig frågeformulering, jag förstår inte riktigt med tanke på att du har en R6:a... Är inte det en sporthoj?

Och ja, vi kör ihjäl oss varje dag så, passa dej för en sporthoj.... eller??

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Jag har aldrig maxxat någon av mina literhojar, så javisst, det går att åka lungt.

Har inte heller upplevt körställningen som jobbig.

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
ingen
Ja man kör ihjäl sig direkt.:D:tungan.

Ja det finns en nackdel och det är försäkringen.
Sen är det som vilken hoj som helst, om man kör med huvudet och inte med gas handen.

Sen vet inte jag om jag skulle packa en 2 veckors semester och dra iväg.
Då är nog en bmw med såna dår korvstånds väskor bättre:tummenupp

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
kära bullen, jag köpte en såndär sporthoj och den kom monterad med en av/på knapp istället för ett gasreglage, nu kan jag inte sluta dö när jag är ute och kör, verkligen superjobbigt!
bör jag köpa en yamaha R6 istället ?

:moppefucko

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Olika motorcyklar är optimerade för olika uppgifter.
Köper du en extrem sporthoj, så är den optimerad för banåka.
Vad skall du ha hojjen till?
Jag tycker att moderna sporthojjar känns konstiga vid låga hastigheter.
Varken motor eller chassie trivs.

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
kära bullen, jag köpte en såndär sporthoj och den kom monterad med en av/på knapp istället för ett gasreglage, nu kan jag inte sluta dö när jag är ute och kör, verkligen superjobbigt!
bör jag köpa en yamaha R6 istället ?

:moppefucko

Jag är ledsen TS... Normalt tycker jag sådana här inlägg är idiotiska... men den här var fanimej askul! :D:D:D

Som svar på frågan... Du kör antagligen ungefär på samma sätt oavsett om du kör på en sporthoj, touringhoj eller något annat. Skillnaden är bara att när du vill dra på så har du lite mer resurser att ta av om du åker sporthoj. Dessutom är sporthoj antagligen jääävligt mycket roligare att köra på bana då den är byggd för just det ändamålet.

Avslutningsvis så är naturligtvis en sporthoj också snyggare än andra hojar! :tuttar

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...