Ni med Sportcyklar

ommu

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
R1 2012
Min hoj fungerar bara med gasreglaget på MAX, har lämnat in den hos en av landets bästa verkstad men de kunde inte hitta felet :confused:. Så nu har jag bestämt mig för att köpa en HD, har hört att man kan köra den utan att ha gasreglaget på MAX :tummenupp. Jag vill ju inte köra ihjäl mig.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Du kanske skulle fråga dig själv istället vad du tänkt använda hojen till och hur pass mogen du är för en sporthoj?! Andras erfarenhet spelar väl mindre roll om du inte kan hantera hojen och dess kraft på ett moget sätt.

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Min hoj fungerar bara med gasreglaget på MAX, har lämnat in den hos en av landets bästa verkstad men de kunde inte hitta felet :confused:. Så nu har jag bestämt mig för att köpa en HD, har hört att man kan köra den utan att ha gasreglaget på MAX :tummenupp. Jag vill ju inte köra ihjäl mig.

De funkar inte utan reglaget på max iallafall men utfallet blir att du aldrig kommer köra för fort ;)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag provkörde en spårthåj engång, dog direCkt!!!

Du har inget körkort enl inlägg #4, du har kört sporthoj och touringhoj enligt inlägg #9 och enligt din avatarinfo så har du en R6:a... klar moppefuckovarning på hela tråden.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
En nackdel med hojar där man har en kraftigt framåtlutad körposition är att det kan vara obekvämt att köra i låga hastigheter. Typ stadstrafik 30, 50. Sen när du börjar komma upp lite snabbare, typ 90++, så blir det mer fartvind som du kan 'ligga på'.

Men det är väl individuellt hur man upplever det.

Annars är det naturligtvis upp till föraren... men visst en naken hoj med upprätt körställning uppmanar inte lika mycket till högre farter som en sporthoj.

skitsnack, min uppmanar till att varva den till rödmarkeringen i varje växel

swekop

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
FZ-1 N
Hej!

Ni som har/haft sportcyklar, Va för för och nackdelar finns det med dessa hojar? Går det att äga en sådanhär hoj utan att ha gasreglaget maxat hela tiden? Funderar på en men vill som sagt inte köra ihjäl mig.. Vad har ni för erfarenheter?

Hede nog varit större risk för mig att köra ihjäl mig på nin gamla SV650s än ZX9an, då de mindre hojarna kräver betydligt mer aktiv körning för att röra på sig... Om du inte kör med huvet är det farligt med vilken hoj som helst....

Jasko

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
R1 -06
Du kanske skulle fråga dig själv istället vad du tänkt använda hojen till och hur pass mogen du är för en sporthoj?! Andras erfarenhet spelar väl mindre roll om du inte kan hantera hojen och dess kraft på ett moget sätt.

:tummenupp

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Det är för att vi bara står på strippen och han endast en liter soppa i tanken och gasar ur skiten o hoppas att den stannar innan vägen tar slut.
Testa får du se!

Du kanske skall gå över till gocart istället:confused:

När man får låna mc-kortet så får man lämna in hjärnan

Riders

Guest
Polaren lånade min CBR 900, ingen värsting men jag hänger på rätt bra med dom stora pojkarna! Han kör själv montard och kom sen tillbaka "jag ska aldrig någonsin fråga om jag får låna din hoj! När jag kolla på mätaren stog den på 190!" Han vart fartblind för att han delvis inte kände vinden!

Som sagt, du vet om du ska ha en sporthoj eller inte! Antingen så accepterar man som en del av oss har gjort, att vi inte kan sluta gasa och därmed alla risker man ibland hamnar i. Eller så köper man sig en kromsläde och njuter av livet och en mindre orolig flickvän!

Att fråga på ett sporthojsforum om vad vi föredrar?! Jag vet inte hur seriös jag tycker frågan är från början! Så man ska inte kassta handgranater i eget skydsvärn ;) Men lycka till med ditt beslut och personligen hoppas jag du väljer sporthoj!

Ejpi.87

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Hoj
SUZUKI SV650S K4
Polaren lånade min CBR 900, ingen värsting men jag hänger på rätt bra med dom stora pojkarna! Han kör själv montard och kom sen tillbaka "jag ska aldrig någonsin fråga om jag får låna din hoj! När jag kolla på mätaren stog den på 190!" Han vart fartblind för att han delvis inte kände vinden!

Som sagt, du vet om du ska ha en sporthoj eller inte! Antingen så accepterar man som en del av oss har gjort, att vi inte kan sluta gasa och därmed alla risker man ibland hamnar i. Eller så köper man sig en kromsläde och njuter av livet och en mindre orolig flickvän!

Att fråga på ett sporthojsforum om vad vi föredrar?! Jag vet inte hur seriös jag tycker frågan är från början! Så man ska inte kassta handgranater i eget skydsvärn ;) Men lycka till med ditt beslut och personligen hoppas jag du väljer sporthoj!

Bra inlägg!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Åk till någon återförsäljare och pröva vad du nu funderar över? Om du inte själv vet svaret efter att suttit på en sporthoj så bör du nog nöja dig med B kortet :S

Fast man behöver ju A-kortet även till kromslädar, touringmaskiner och offroadhojar.
Och det finns ju kanske en poäng med att fråga om för- och nackdelar med olika typer av hojar eftersom det kanske finns dom som har erfaranhet av dom.
Köper man en sporthoj och tänker Toura för att sedan upptäcka att den är jobbig i lägre farter så har man ju gjort en miss.
Dock misstänker jag att TS inte är helt seriös så jag säger väl som dig då.
Sätt dig på en och testa. Känns det bra så tjöööp.

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
RD 250 /RF 900
Jag brukar inte svara i sådana trådar men kan inte låta bli i detta fallet.

De som säger att : Jag skulle köra ihjäl mig direCkt säger så av följande anledningar.

Flickvännen säger att du inte får ha en sådan hoj .
Mamma/Pappa säger att du inte får ha en sådan hoj
Ekonomin (flickvännen) säger att du inte har råd med en sådan hoj.
Du har inte provkört en sådan hoj och vet inte att det är gashanden som styr hastigheten.

Och nej jag har ingen sporthoj, välj en av anledningarna.
Men jag skulle vilja ha en..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vet inte om man ska ta tråden seriöst, men givetvis går det att framföra en sporthoj lagligt på allmän väg. Det är helt upp till föraren. Sedan kan man uppleva att körställning och chassi på en sporthoj inte riktigt är anpassad för det ändamålet. I många fall är nog en annan typ av motorcykel att föredra om man främst tänkt sig använda motorcykeln på gata. Det är t ex inte vidare bekvämt att åka genom samhällen i 50 km/h. Finns en anledning varför många håller en hand på gasreglaget och det andra på knät. Åker man längre sträckor där man sitter i en och samma ställning är det lätt att man får kramp. Det är först vid aktiv körning som en sporthoj kommer till sin rätt och det kan vara långt mellan dessa sträckor. Om jag kört endast gata hade jag nog övervägt att köpa en annan typ av motorcykel än en sporthoj. På bana tror jag med betoning på tror att en sporthoj är att föredra alla dagar i veckan även om inte andra typer av motorcyklar gör bort sig. Det är trots allt föraren som sätter gränserna tillslut. Det kommer alla som någonsin ger sig ut på en bana att bli varse om.

En annan stark anledning att överväga en annan typ av motorcykel än en sporthoj är försäkringspremierna. Man måste nog vara riktigt fanatisk om man tycker att det är värt att betala tusentals kronor varje månad till sitt försäkringsbolag. Man ska köra väldigt mycket för att om möjligt anse sig ha fått valuta för sina pengar i slutet av säsongen.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Alla kör väll ihjäl sig nån gång, eller? åtminstone jag..dog 231 gånger förra veckan..

:hihi

jetson

Guest
Ställer du den frågan så har du iaf visat att du har någon slags riskmedvetenhet.. tog kortet en månad sen, kan säga att efter första gången jag kom in i en kurva för fort (detgasades en del på raksträckorna) och trodde jag skulle så smaka träd så fick jag en tankeställare.

Efter det kör jag lätt lugnt, tror det är så för många i början... mitt tips kör på!

Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
TS:

Jag tror du kör ihjäl dej lika lätt på en Virago som på en R1, Bara för att sporthojjen går något fortare betyder det inte att chansen för att plocka ner skylten vid avåkning i 70km/h minskar beroende på vad du sitter på :tummenupp

Även om du inte köper en sporthoj kan jag sätta hundra spänn på att du kommer gasa skiten ur den ändå, så vad är skillnaden :va

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
-Dyrt
-Bekvämt i höga hastigheter
-Acc som lättare skapar okontrollerade situationer. Särskilt med ketchup.
-Polisen tittar extra på dig
-Stöldbegärligt

+Snygga
+Bekvämt i höga hastigheter
+Acc
+Brudar i uniform
+Värdeökning på blocket

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...