Ni som blivit tagna för fortkörning..

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
2000:-:va var det inte lite väl billigt?

I förrgår åkte jag 110 på 70 väg och rök på lappen 2 månader vilket jag överklagar och hoppas på varning istället, dock 4000:- sura böter.
1 km till och jag hade åkt på 3 månader utan chans att överklaga till varning.

Det var ca 9år sedan, tror det var maxbeloppet för "vårdslöshet i trafik" på den tiden! Hade egentligen rätt tur då jag var upp i runt 220-230 som mest med polisen bakom hehe
 

Mange.H

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Malax, Finland
Hoj
Kawasaki z750 -04
Körde om en blåklädd man med nått sorts diskotek i fronten på sin skoda octavia här i somras. Gick tydligen 33 för hårt och han ogillade mitt val av omkörningsplats (korsning/gullinjer) fick betala 400€ för den omkörningen :huvet
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
2000:-:va var det inte lite väl billigt?

I förrgår åkte jag 110 på 70 väg och rök på lappen 2 månader vilket jag överklagar och hoppas på varning istället, dock 4000:- sura böter.
1 km till och jag hade åkt på 3 månader utan chans att överklaga till varning.

På vilka grunder tror du att de ska sänka straffet? Eller kan man överklaga hur som helst bara för att man tycker det är trist att böta och bli av med lappen?
 

Thorssa

Storkarl
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM Superduke -07 SÅLD
På vilka grunder tror du att de ska sänka straffet? Eller kan man överklaga hur som helst bara för att man tycker det är trist att böta och bli av med lappen?

Jag fick mitt straff sänkt från två månader till en månad när jag åkte dit för 105 på 70. Skrev ett långt brev med hjälp av en advokat och det gav ju lite iaf :)
 

manneman

Guest
På vilka grunder tror du att de ska sänka straffet? Eller kan man överklaga hur som helst bara för att man tycker det är trist att böta och bli av med lappen?

Om man nu som jag driver 2 bolag så får jag det kärvare desto längre jag är utan kort och då finns det alltid anledning att överklaga, staten får hellre in 40K i skatt än 4K i böter, det är ingen välgörenhetsorganisation det här landet är längre...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Om man nu som jag driver 2 bolag så får jag det kärvare desto längre jag är utan kort och då finns det alltid anledning att överklaga, staten får hellre in 40K i skatt än 4K i böter, det är ingen välgörenhetsorganisation det här landet är längre...

Att sen allt runtomkring ett överklagande kostar 10 dubbelt berör inte herr skattebetalare:va

Fan att man är anställd annars hade rullen gått fullt ut hela tiden.
 
Last edited:

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Hmm, några 500 meter lär det inte ha varit, möjligtvis 200 meter, max 300 för väldigt snart dök kom rödljus upp (som jag saktade ner för och stannade vid, då jag upptäckte mc-polisen för han la sig jämte mig i samma fil hehe)
(alternativt kan jag såklart ha missat en tidigare 70-skylt... okänd territorium för mig, men jag vet vart jag såg en 70-skylt och sista 100 metrarna en 50-skylt)

han ville varken skriva att det hela var på 90-väg eller skriva ner 5-6 km/h, är väl helt okej men tråkigt för mig att han inte kunde bjussa lite hehe

(jag låg nog snarare i 115-120 så får la vara glad ändå)
numera ligger jag aldrig +30 över vad skyltar säger, så sett har jag lärt mig.

Då skulle du inte ha erkänt, så hade du antagligen fått behålla ditt körkort.

Om man nu som jag driver 2 bolag så får jag det kärvare desto längre jag är utan kort och då finns det alltid anledning att överklaga, staten får hellre in 40K i skatt än 4K i böter, det är ingen välgörenhetsorganisation det här landet är längre...

Jag förstår att du vill ha tillbaka ditt körkort så snabbt som möjligt. Misstänker att det bara var en olycklig felformulering. Överklaga kan du bara göra om du redan blivit dömd i domstol, men du har bara fått ett preliminärt straff av polisen antar jag? För att kunna överklaga en fällande dom behöver du presentera nya bevis eller något som styrker att din rättegång inte gått rätt till eller så. Man kan inte överklaga enbart grundat på att man tycker det var ett jobbigt straff.
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Sen att de själva dels punktmarkerar dig för att de SKA ta dig plus det faktum att de själv drar upp bilen i 174 km/h för att hinna i fatt hör lixom inte hit, polis i all ära men den här typen av hets var de förväntar sig att man ska köra för fort är fan skandal.:huvet

Anser du att det är fel att polisen jagar fortkörare? Anser du per automatik att de hetsar så fort de gör det?
Det är liksom deras JOBB (om du inte visste det) och jag anser att de SKA jaga, no questions asked.
 

Nirre1

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2011
Ort
Malmö
Hoj
s1000rr
Jag förlorade körkortet när jag var 18 på ystadvägen inne i Malmö. 120 km/h på 50 väg. Jag hade bara haft körkortet i 7-8 månader så jag fick vänta 4 månader sen göra om uppkörning och allting.
 

Emelie35

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki Z750 -11
Håller med iceman32, självklart ska de jaga de som frivilligt inte stannar vid uppmaning.

Jag blev stoppad för 2 dagar sedan på väg hem från jobbet, körde 87 på 70 väg, klarade mig ypperligt bra. Han frågade hur fort jag körde, tja, runt 90 skulle jag tippa. Vet du hur fort man får köra här frågade han? 70 sa jag... Hur kommer det sig att du körde i 90 då? Ja, du vet, hoj, lätt att köra för fort. Ja, sa han... Vi stod och pratade om hojar med varandra och sedan fick poliserna ett annat larm, så han gav mig bara en klapp på axeln och sa att jag skulle tänka på hastigheten samt att jag skulle vårda hojen då han tyckte den var fin :)

Det kan löna sig att stanna och vara ärlig, det vinner man på. Medge och erkänn att du gjort fel, och ta eventuella böter som sig bör, annars, håll hastigheten.
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Om man blir stoppad av en snut, kan man erkänna men vägra skriva på? Hur funkar det om man inte skriver på på plats, får man hem något i brevlådan eller går det inte att skriva på efteråt? Kan ju va skönt att komma hem å fundera på va fan man ska göra.
 

-Linkan

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R1 -08
Om man blir stoppad av en snut, kan man erkänna men vägra skriva på? Hur funkar det om man inte skriver på på plats, får man hem något i brevlådan eller går det inte att skriva på efteråt? Kan ju va skönt att komma hem å fundera på va fan man ska göra.

Åkte dit för ca 1 år sen, 53 på 30-väg (ärligt misstag, annars brukar jag alltid hålla hastigheten på 30- och 50-sträckor). Konsekvensen skulle bli indraget körkort i 2 månader, bötesbeloppet har jag förträngt. Jag frågade herr polis vad som händer om jag väljer att inte erkänna. Svaret blev att i så fall fick de dra det den rättsliga vägen, mitt körkort skulle jag bli av med hur som helst under processen - som i normalfallet tar minst 3(!) månader. Summa summarum, du är körd oavsett vilket. Valde att erkänna och beklagade mig skriftligen m h t mitt arbete och fick tiden nedsatt till 1 månad.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Min förra granne blev tagen för ca 2 veckor sen, han körde 280km/h på 110+. 1 år indraget körkort.

Någon som kom ifatt i den farten? Undrar hur många som orkar vänta ett år på lappen eller hur många som tvingas ut i kriminellt beteende (köra ändå)?
 

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Håller med iceman32, självklart ska de jaga de som frivilligt inte stannar vid uppmaning.

Jag blev stoppad för 2 dagar sedan på väg hem från jobbet, körde 87 på 70 väg, klarade mig ypperligt bra. Han frågade hur fort jag körde, tja, runt 90 skulle jag tippa. Vet du hur fort man får köra här frågade han? 70 sa jag... Hur kommer det sig att du körde i 90 då? Ja, du vet, hoj, lätt att köra för fort. Ja, sa han... Vi stod och pratade om hojar med varandra och sedan fick poliserna ett annat larm, så han gav mig bara en klapp på axeln och sa att jag skulle tänka på hastigheten samt att jag skulle vårda hojen då han tyckte den var fin :)

Det kan löna sig att stanna och vara ärlig, det vinner man på. Medge och erkänn att du gjort fel, och ta eventuella böter som sig bör, annars, håll hastigheten.

Körde du med eller utan uringat ställ?:tuttar
Vet inte men det kan hjälpa :tummenupp
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Vart i Sveriges Rikes Lag står det att det är ok med våldtäkt, mord och misshandel?

Det är klart att det ska vara hårdare påföljder när man kör så pass mycket för fort, och det är väl knappast någon nyhet för gemene man?


Sen är det ganska intressant att många väljer att hålla tillbaka på rullen pga polisen, när det är andra yttre omständigheter/faktorer som borde avgöra farten.


Standard: "Nej jag kan inte köra efter dom här två ölen, polisen kan ju stå på vägen hem"

Inte: "Nej jag kan inte köra hem för då kan jag köra ihjäl någon"


Nu gick jag lite OT men det berörde ämnet lite grann ;)

Därav mina citationstecken, givetvis står det inte i lagen att det är ok, men jag skulle vilja påstå att många svenskar tycker våran straffskala är skev. Man kan ju få fängelse för fortkörning och vi har många fall där ex. en våldtäkt resulterar i ett lågt straff.

Tycker bara man borde korrigera den - det är ju dock min åsikt.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Någon som kom ifatt i den farten? Undrar hur många som orkar vänta ett år på lappen eller hur många som tvingas ut i kriminellt beteende (köra ändå)?

Nja han trodde det var hans polare som kom bakifrån, polisen hade inte blåljusen på. Så han kollade inte noga och när han väl såg dem så hade dem redan ställt sig framför honom.

(Han tävlade med sin polare som körde en Bmw M3:a, så han hade väl nog hunnit ifatt honom, men skulle icke tro att polisen hade gjort det)
 

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki DRZ400S
Sen 1999-08 har jag varit nervös över när jag ska åka dit för fortkörning.

Nu med facit (änsålänge) i hand så vette fan vad man ska känna. Blivit stannad/sett 0 hastighetskontroller. Stannad 2 ggr för att få blåsa och visa körkortet. Kört som en idiot på 125a året runt 2 år och kört dumt med massa power wheelis mitt i stan 2 år med en 650. Testat 600cc sporthoj i en 4a år och även testat dess toppfart många gånger. Nu kör jag lugnare med en 400cc dualsport hoj och senaste gången jag såg röken av en snutkontroll var nog fan 4 år sedan iaf.

Hur gör man för att bli stoppad i en fartkontroll? Kör konstant 30+ skyltad fart? Cirkulerar runt dagisen med knäskrap?
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
fatiskt inte så farligt. Trodde det var fängelse på det.
Killen blev knappast uppmätt/rapporterad för 280 km/h. Antar att skribenten som påstår detta kan uppge mål nr? 280 är en lite för jämn och bra siffra, låter som skitsnack. Det ska nog mycket till för att inte åklagaren yrkar på dagsböter/fängelse (fotboja) om uppmätt hastighet faktiskt är 280 km/h.

Jag tvivlar dessutom starkt på att någon ens överväger att stanna som håller den farten om nu polisen mot all förmodan skulle hinna ifatt.
 

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Håller med de som aldrig sett röken av en kontroll eller liknande. Jag har haft B-kort i två år och aldrig sett en kontroll eller någon laserman som skjuter på mig..
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top