Ni som gnäller över hög försäkring..

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
greven skrev:
Köp en gammelhoj typ RD350, RD500, GSX-R750 (-85)

Och kolla in dessa premier..

http://www.mhrf.se/

Klicka på vanliga frågor..

:)


Helt galet,
trodde inte det gick att få det billigare än bilsport & mc´s "classic"

Nu alltså 982kr för helförsäkring första året och nästkommande år 428kr.

Jobbigt dock att tvingas "besiktiga" mc´n av en kontrollant för att få teckna försäkringen och att fordonet inte får användas som bruksfordon. :huvet
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Är de verkligen underskattade? Ser man till (snö)skoter, som jag har lite pejl på, så har utvecklingen gått framåt nåt helt enormt. Jag tvivlar på att det skiljer mot hojar. Jag har noll koll men har en 1990-års sporhojsvärsting nån likhet med en 10-15 år nyare hoj? Tillåt mig tvivla.
 

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
tjockisbulle skrev:
Jobbigt dock att tvingas "besiktiga" mc´n av en kontrollant för att få teckna försäkringen och att fordonet inte får användas som bruksfordon. :huvet


Besiktning är väl inga problem om du har en fin hoj?
Hur ofta använder du en hoj som bruksfordon?
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
greven skrev:
Besiktning är väl inga problem om du har en fin hoj?
Hur ofta använder du en hoj som bruksfordon?


Nej det borde väl inte vara några problem, endast då att gå med i MHRF och leta upp en besiktningsman, tidsåtgången och latheten som ställer till det bara

Enligt sajten är bruksfordon något du använder för att tex köra till och från jobbet, det är alltså inte tillåtet att köra med denna typ av försäkring.
Trist men det känns som det kvittar då det senare stod att det tillåts vid "enstaka tillfällen".

Försig har jag inte läst bilsport och mc´s vilkor, kanske står likadant där..

Galet billigt var det hursomhellst.
:tummenupp
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Nicke skrev:
Är de verkligen underskattade? Ser man till (snö)skoter, som jag har lite pejl på, så har utvecklingen gått framåt nåt helt enormt. Jag tvivlar på att det skiljer mot hojar. Jag har noll koll men har en 1990-års sporhojsvärsting nån likhet med en 10-15 år nyare hoj? Tillåt mig tvivla.

Det där var en väldigt orättvis jämförelse! Är det någonstans utvecklingen har gått fort så är det ju just på snöskotrar... Har själv jobbat som skotermek emellanåt..
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Got it - tror jämförelsen haltar lite. Ska man ha hojen som entusiastfordon på landsväg så är det en annan sak. Att köra bana med en 10 år gammal hoj eller årets modell är nog en grym skillnad.

stranglefoot skrev:
Det där var en väldigt orättvis jämförelse! Är det någonstans utvecklingen har gått fort så är det ju just på snöskotrar... Har själv jobbat som skotermek emellanåt..
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
stranglefoot skrev:
Otroligt underskattade!

Jajjemen, se bara på min 125a. den kanske inte är modern med OJ vad pisk killarna får när det är dags för banåka :p
För övrigt kostar den 1200 hel/hel :banana
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Nicke skrev:
Got it - tror jämförelsen haltar lite. Ska man ha hojen som entusiastfordon på landsväg så är det en annan sak. Att köra bana med en 10 år gammal hoj eller årets modell är nog en grym skillnad.

Jovisst är där skillnad! Utan tvekan men kraft finns där så det räcker o blir över på en äldre hoj sen att dom kanske inte riktigt hinner med nya sporthojar det är ju en annan sak.

Men som ngn ovan sa det var ju inte snack om bana.....

Har Bilsport & MC till min gammelsukka och där får man ha den som bruksfordon. Kan kosta på dom extra hundralapparna för att få köra NÄR jag vill och NÄSTAN hur jag vill.
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
JKay skrev:
Jovisst är där skillnad! Utan tvekan men kraft finns där så det räcker o blir över på en äldre hoj sen att dom kanske inte riktigt hinner med nya sporthojar det är ju en annan sak.

Men som ngn ovan sa det var ju inte snack om bana.....

Har Bilsport & MC till min gammelsukka och där får man ha den som bruksfordon. Kan kosta på dom extra hundralapparna för att få köra NÄR jag vill och NÄSTAN hur jag vill.

Jag har min 750e försäkrad i bilsport o mc! Det är ju nästan gratis!
Tyckte nästan det var dyrt när jag skaffade gsxr:en! Kostar ju mer än det dubbla, fast det räknas ändå som billigt för alla andra sporthojsägare! :D
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
stranglefoot skrev:
Jag har min 750e försäkrad i bilsport o mc! Det är ju nästan gratis!
Tyckte nästan det var dyrt när jag skaffade gsxr:en! Kostar ju mer än det dubbla, fast det räknas ändå som billigt för alla andra sporthojsägare! :D

Javisst!! 1383:- Hel/Hel är lysande! Garageförsäkringen är ju inte lönt att ta...907:-/år! Då kan man ha den påställd hela året utan o behöva bry sig.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Frågan är väl om man tycker den "enorma" skillnaden upp till en nyare hoj är värd vad det kostar mer i försäkring och värdeminskning.
Inget fel i att köra äldre hoj, inget fel att köra nytt.
Men min personliga uppfattning är att det går att ha minst lika kul på min 91:a som på en nyare bike.
Att den kostar mig 4-5 lakan mindre om året i försäkring tex, är ngt som för mig motiverar att köra en äldre maskin.
Att jag sedan sitter på prestanda liknande en tidig retta är väl ingen nackdel?
Visst skiljer det i chassi osv, men på vägen så avgör i regel mer vad som sitter bakom styret än matrialet mellan benen.
På krokvägarna halkar jag inte efter vidare mkt om jag kör med modernare maskiner.
Rakt fram är det inte svårt att piska en retta tex, detta pga att rettan som bara är hälften så mkt hoj till vikten sett bara vill ha upp framhjulet i vädret.
För att motverka eventuella påhopp så ska jag avslutningsvis bara tala om att jag INTE säger att mitt ånglok är BÄTTRE än en nyare hoj, bara att den inte är helt inpotent för att den är en pensionär. :hihi
Vi väljer väl alla till sist själva vad vi vill betala för våran hobby?
Kör försiktigt alles! :tummenupp
//Tobbe
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Nicke skrev:
Att köra bana med en 10 år gammal hoj eller årets modell är nog en grym skillnad.
Jag tror att exempelvis Torkels gamla RD350 piskar de många i det här forumet på bana.. så visst finns det underskattade guldkorn.

tbrace2.jpg
 
Last edited:
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

Top