Ni som köpt delar från USA...tull etc.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs

Ska ev köpa ett Vance & Hines SS2-R helsystem i USA.

Hur funkar det med tullens avgifter..

Om jag ber firman skicka det till mitt företag & skriva "sample" borde det vara tullfritt, kan man fula lite på detta sätt?

Tips mottages! :tummenupp
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Hejs

Ska ev köpa ett Vance & Hines SS2-R helsystem i USA.

Hur funkar det med tullens avgifter..

Om jag ber firman skicka det till mitt företag & skriva "sample" borde det vara tullfritt, kan man fula lite på detta sätt?

Tips mottages! :tummenupp

Värdet måste vara under 50$ för att du ska slippa tullen, sen kan du inte räkna med att alla firmor kan göra det, är ju knappast såå lagligt ..

Annars om jag inte minns fel så är det värdet på varan gånger 0,25 (moms) sen tar du summan av det och gångrar med 0,035 (tull).

Tror det ska vara så
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Hejs

Ska ev köpa ett Vance & Hines SS2-R helsystem i USA.

Hur funkar det med tullens avgifter..

Om jag ber firman skicka det till mitt företag & skriva "sample" borde det vara tullfritt, kan man fula lite på detta sätt?

Tips mottages! :tummenupp

be dom reducera kostnaden (värdet) sen brukar inte tullen bry sig om det är för lågt. fick hem saker för 9000 utan att tulla. eller momsa.
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Att skicka till företag har jag ingen erfarenhet av. Men om det skickas till privatperson som gåva eller om värdet skrivs ner våldsamt så slipper du tull och i stort sett moms. Moms läggs som jag förstår det alltid på totalpriset, d.v.s inkl frakt. Själva avgifterna (administrationsavgift, moms och tull) pröjsar du när du löser ut paketet på posten.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Jag fick tulla alldeles för en stund sen. Värdet var ca 200dollar och tullen tog ca 800kr...VANSINNE!!!

Så ett tips (som det står ovan). Skriv ner värdet på paketet så att det understiger 500 svenska kronor (OBS: INKL FRAKT).
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Hejs

Ska ev köpa ett Vance & Hines SS2-R helsystem i USA.

Hur funkar det med tullens avgifter..

Om jag ber firman skicka det till mitt företag & skriva "sample" borde det vara tullfritt, kan man fula lite på detta sätt?

Tips mottages! :tummenupp

Beror på var du handlar. Jag köpte reservdelar från USA men där hade de ingen möjlighet att skriva ner värdet för att slippa tull+moms. Dock blev det ändå åtskilliga tusenlappar billigare att köpa från USA så jag var nöjd trots att jag aldrig fick en del. Andra gången jag handlade från samma ställe började DHL strula men det löste sig efter ett samtal. :tummenupp
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Tänk på att paketet försäkras för värdet som står på försändelsen. Försvinner det så kan man loosa big $$$ :huvet I alla fall om det går med fraktbolag som UPS, FedEx etc. osäker på hur det är om det bara skickas med vanlig post?
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Hur är det om jag köper undertail från privatperson i usa som skickar till mig som privatperson?

Total kostnad 127.95 dollar.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Företaget, BikerBandit i detta fall, säger att dom MÅSTE uppge korrekta summor, annars kan dom råka illa ut..

Så man kommer ej undan iaf.

MEN i detta fall kommer ett Helsystem Vance & Hines kosta mig ca 5500 kr ink moms & tull, det är väl nästan halva priset mot här ändå?
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Företaget, BikerBandit i detta fall, säger att dom MÅSTE uppge korrekta summor, annars kan dom råka illa ut..

Så man kommer ej undan iaf.

MEN i detta fall kommer ett Helsystem Vance & Hines kosta mig ca 5500 kr ink moms & tull, det är väl nästan halva priset mot här ändå?

Tror ärligt talat det är väldigt svårt att få en firma att momsfuska sådär, vad får dom för det? Dom riskerar ju bara att åka dit om det kommer fram...
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Företaget, BikerBandit i detta fall, säger att dom MÅSTE uppge korrekta summor, annars kan dom råka illa ut..

Så man kommer ej undan iaf.

MEN i detta fall kommer ett Helsystem Vance & Hines kosta mig ca 5500 kr ink moms & tull, det är väl nästan halva priset mot här ändå?

Du får iofs räkna med att frakten går upp om det är minimifrakten som är debiterad i början (49 dollar ungefär). Jag fick betala ca 100$ ena gången trots att paketet var minimalt (20x20x15) och vägde 3-4kg...
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag fick tulla alldeles för en stund sen. Värdet var ca 200dollar och tullen tog ca 800kr...VANSINNE!!!

Så ett tips (som det står ovan). Skriv ner värdet på paketet så att det understiger 500 svenska kronor (OBS: INKL FRAKT).

Hur kommer det sig:va Du borde ju bara betala hälften av det väl? 3,5% tull = ca 50:- + 25% moms = ca 360:- ~ 410:-

Beställde en A-stars skyddjacka och ICON-hoody idag och säljaren gick med på att skriva ner värdet avsevärt på paketet. Hoppas jag slipper krångligheter nu:mad:
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Jag köpte just en undertail från kneedraggers.com . 277USD med frakt. Plus 600:- i tull här i sverige. Surt som fan, i slutändan billigare o köpa saker i Sverige :(
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Annars om jag inte minns fel så är det värdet på varan gånger 0,25 (moms) sen tar du summan av det och gångrar med 0,035 (tull).

Tror det ska vara så

(Värde på varan + frakt)1.25 + (vara+frakt)1.035 :)

Man betalar inte tull på moms väl?
 
Last edited:

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Öfvre Järfälla
Hoj
Liten Galen
För ett specialbyggt avgassystem till monstret med värde 1600 USD+frakt 250USD skulle jag få tulla 5000SEK:huvet men byggaren föreslog att försöka med "returned for warrantee work". Beror ju iofs lite på vad man köper.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur är det om jag köper undertail från privatperson i usa som skickar till mig som privatperson?

Total kostnad 127.95 dollar.

Det är upp till den killen vad han vill skriva på deklarationen. Så här ser blanketten ut som avsändaren måste fylla i.
cn22-610x339.gif


Jag köpte just en undertail från kneedraggers.com . 277USD med frakt. Plus 600:- i tull här i sverige. Surt som fan, i slutändan billigare o köpa saker i Sverige :(

Är inte kneedraggers onödigt dyra? Jag har alltid valt andra säljare just pga deras höga priser.
 
Last edited:

Lillios

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Ronneby
Hoj
KTM 625 SMC -04
Finns många företag som skriver ner kostnaden på paketet. Att skriva "Gift" på paketen fungerar ju tyvärr inte längre, men där emot ska det fungera om avsändaren skiver "Replacement parts". Dock så måste en giltlig följesedel sitta synligt på paketen, men tex. Avgassystem skulle ju kunna vara just "Replacement parts".
Beställde för första gången från Usa för bara 2 månader sedan, beställde då helsystem för ca 500$, han skrev ner kostnaden och skrev att det var en gåva. Men tullen vägrade skicka vidare det till mig för att det saknade följesedel. Man får då ett brev ifrån posten, dom kräver att du skickar en kopia på orderbekräftelsen plus ett kotno utdrag. Du får sedan skatta för den summan som står på konoutdraget.


Man tjänar ju oftast inte så mycket på att beställa i från USA, men dom har ju betydligt större utbud av prylar... Så man får vad man vill ha. Blir mycket billigare om du hittar ett företag inom EU.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top