Ni som köpt delar från USA...tull etc.

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
zx10r
Jag har köpt 2-3 olika paket från ebay. Sa till dom att skriva gift på dom. Betyder det att jag ändå måste betala tull och moms på dom?? Jag menar svenska tullen kan väl ändå inte ignorera vad som står på tullsedeln. Eller (iofs sverige vi talar om!) Är det skillnad om det är privatperson eller företag. Jag har skickat paket utomlands och skrivit gift och det har aldrig fastnat i tullen på tex malta eller något?? Borde funka tvärtom också (ännu en gång iofs sverige vi talr om!! moms skatt på allt)! Hur e de egentligen??
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Såhär funkar det.

Är paketet märkt som Gift tillåts alltså enstaka tullfria paket under 500SEK värde.

Är paketet märkt som Merchandise eller ngt annat, tillåts alla paket tullfritt under 200 SEK värde.

Om ni ska slippa tullen i längden så behöver ni skriva ner värdet till max 27$ och då får grejjerna inte vara för stora eller tunga för då blir de misstänksamma och kräver ett orderunderlag av er. Den processen är jobbig och försenar leveransen.

Ibland orkar dem inte göra detta så dem tar själva fraktpriset och tullar det. (Bara fraktpriset överstiger väldigt enkelt 27$ om man köper medelstora saker)

Tull 800kr för 200USD är för mycket. Det betyder att paketet var försäkrat för en högre summa än 200USD. Alltså ca 300+ USD = 2100kr

/a
 
Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Jag har köpt 2-3 olika paket från ebay. Sa till dom att skriva gift på dom. Betyder det att jag ändå måste betala tull och moms på dom?? Jag menar svenska tullen kan väl ändå inte ignorera vad som står på tullsedeln. Eller (iofs sverige vi talar om!) Är det skillnad om det är privatperson eller företag. Jag har skickat paket utomlands och skrivit gift och det har aldrig fastnat i tullen på tex malta eller något?? Borde funka tvärtom också (ännu en gång iofs sverige vi talr om!! moms skatt på allt)! Hur e de egentligen??

Som det står tidigare i tråden så är värdet Över 50$ så får du betala tull o moms, jag är inte säker nu men tror att dom inte bryr sig så mkt om det står gift eller inte ..
 

Lillios

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Ronneby
Hoj
KTM 625 SMC -04
Jag har köpt 2-3 olika paket från ebay. Sa till dom att skriva gift på dom. Betyder det att jag ändå måste betala tull och moms på dom?? Jag menar svenska tullen kan väl ändå inte ignorera vad som står på tullsedeln. Eller (iofs sverige vi talar om!) Är det skillnad om det är privatperson eller företag. Jag har skickat paket utomlands och skrivit gift och det har aldrig fastnat i tullen på tex malta eller något?? Borde funka tvärtom också (ännu en gång iofs sverige vi talr om!! moms skatt på allt)! Hur e de egentligen??


Den största delen av avgiften man betalar när man betäller grejor ifrån tex. USA är skatt. Amerikansk skatt är oftast på lagt när du kollar på saker från ett Amerikanskt företag. Deras skatt är betydligt mycket lägre än den vi har i Sverige. Så beställer du något så drar dom av kanske 5%? på det priset. Men istället får du betala Svensk skatt, när paketet går igenom tullen (25% på priset).

Beställer du saker inom EU slipper du påläggning av skatt, så oxå om du sänder saker till EU länder, tex. Malta.
Skickar du grejor till Malta behöver du inte skriva Gift på, får det bli inte beskattat iaf.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Den största delen av avgiften man betalar när man betäller grejor ifrån tex. USA är skatt. Amerikansk skatt är oftast på lagt när du kollar på saker från ett Amerikanskt företag. Deras skatt är betydligt mycket lägre än den vi har i Sverige. Så beställer du något så drar dom av kanske 5%? på det priset. Men istället får du betala Svensk skatt, när paketet går igenom tullen (25% på priset).
Är det verkligen så?
Anges inte de flesta priserna från amerikanska företag utan amerikansk moms och om en amerikan köper varor så betalar han amerikansk omsättningsskatt (mervärdesskatt) till den amerikanska staten och om varorna exporteras till ett annat land så betalar den person som importerar, moms till staten i det land dit varorna levereras.

Inom EU så kan man välja om man vill betala momsen i det land som man tar varorna ifrån eller till det land som varorna importeras (förutsatt att båda länderna ingår i EU-gemenskapen). Där anges däremot normalt det aktuella landets momssats i priset. Exempelvis om man imporerar något från Tyskland (tror de har 17% i moms) så kan man välja att betala den momsen istället för den svenska (25%) men om man så vill (dock inte så smart) så kan man betala den svenska momsen istället och få tillbaka den tyska. (Så har jag då fått för mig att tanken var med importreglerna i alla fall.)
 

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Har köpt ram och annat "dyrt" från staterna. Be företaget skriva ner summan. Gav 600 i tull och moms för en hel HD ram för 10 000. Kolla bara att dom är villiga att göra det.
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Passa er bara för det har hänt när folk har myglat att de kollat det faktiska värdet i sverige och att man fått betala därefter.
Gällde motordelar i det här fallet.
I det läget fastnade paketet i tullen tills avgiften betalades...
Tror han fick betala 12000 för att få ut paketet men det var värt 38000 eller nått i den stilen.
Surt bara för det paketet va skickat och färdig betalt inte kul att lägga 12000
då, men helre det än att bli av med något som är värt mkt mer.
Känns mest struligare och struligare att ta hemfrån staterna.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Är det verkligen så?
Anges inte de flesta priserna från amerikanska företag utan amerikansk moms och om en amerikan köper varor så betalar han amerikansk omsättningsskatt (mervärdesskatt) till den amerikanska staten och om varorna exporteras till ett annat land så betalar den person som importerar, moms till staten i det land dit varorna levereras.

I stort sett helt korrekt. Priser i USA annonseras till 99.9% exkl skatt, som varierar från stat till stat.

Lite knepigare blir det när man beställer gods som ska levereras. Tanken är att man ska betala skatt till den staten man är bosatt i, även när säljaren finns i en annan stat.
Om säljaren även opererar i den staten köparen befinner sig i så brukar (ska?) skatten läggas på vid försäljningen. Om säljaren inte opererar i den staten köparen befinner sig i, vilket är det vanligare scenariot, så är det upp till köparen att ta upp dessa inköp i sin deklaration. Att det sistnämnda händer är nog dock ganska ovanligt.

Detta är säkert en anledning till att e-handel är stort i USA. Beställer jag saker från en annan stat och "slipper" skatten så täcker det ofta fraktkostnaden. Samtidigt som varukostnaden oftast är lägre och jag slipper gå till affärn... :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top