Ni som kör med HD- eller smokevisir

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Funderar på o skaffa HighDefinition eller rökfärgat visir till min Shoei. Jag funderar lite på hur mörkt ett rökfärgat blir på kvällen då det mörknar. Får man köra med visiret uppfällt då?

Hur e det med HD-visiret? Måste vara ljusare känns det som men skyddar det något mot solen under dagen?

Föredrar ett visir som stänger ut det skarpaste ljuset under dagen samtidigt som man ska kunna ha det nedfällt under mörkerkörning.
Vilken sort föredrar ni som har erfarenhet av båda? :hjälm

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
Försök få ner ett extra visir under cutsen eller liknande istället, det mörka blir inte bra på kvällen - även om Shoeis rökfärgade är lite ljusare än t ex Lazer (80% tonat...) Sen beror det ju så klart på vart du åker, snurrar du inne i stan bland gatlyktor spelar det ju mindre roll men på landsväg efter mörkrets inbrott med älgar o annat skit på vägarna är det mindre bra...

Svane skrev:
Funderar på o skaffa HighDefinition eller rökfärgat visir till min Shoei. Jag funderar lite på hur mörkt ett rökfärgat blir på kvällen då det mörknar. Får man köra med visiret uppfällt då?

Hur e det med HD-visiret? Måste vara ljusare känns det som men skyddar det något mot solen under dagen?

Föredrar ett visir som stänger ut det skarpaste ljuset under dagen samtidigt som man ska kunna ha det nedfällt under mörkerkörning.
Vilken sort föredrar ni som har erfarenhet av båda? :hjälm

kapten

SDK #3173
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati monster 900cc Vespa GL 150cc -61
Hade svart visir på min förra hjälm såg inte ett skit när det var mörkt. Var tvungen att köra med det öppet och käka mygg. På min nya hjälm har jag ett rökfärgat och tycker det funkar okej när det är mörkt. Man ser ju inte världsbäst men det duger.....

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Jag har ett rökfärgat till min Shoei hjälm. Tycker inte att det är lika mörkt som andra visir jag har sett men det skyddar utmärkt på dagen. Visserligen mindre bra på kvällen (än värre då jag dssutom har rökfärgat double bouble screen på hojen), men det duger. Inte så himla dyrt heller ca 400 kr om jag inte minns fel. Har inte testat HD visir.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
DanTheMan71 skrev:
HD visir helt klart !!! Skyddar mot solen på dagarna o "lyser" upp på natten.
Har du en gång testat ,finns det inget annat.
HD visir? är det dom där oranga "högkontrast"-visiren?

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Det fungerar att köra med högkontrastbrillor (gult glas) under mörktonat visir. Kanske inte när det är helt kolsvart men när det börjar skymma.
Fast bäst är ju att förstås att byta till ett klart.

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Finns det hdvisir i annan färg än Gul/orange?
Så det matchar lite bättre.

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hjuling
Jag har alltid haft mörka/spegel visir, ser inte mycket när det mörknar och absolut inget när det regnar samtidigt.
Har faktiskt köpt en tung lazer evolution hjälm för att kunna "skjuta upp" det mörka innevisiret så det blir genomskinligt igen. Funkar kanon för hösten o våren, dock är den som sagt tung och brusar en hel del.
En ide, ha två hjälmar?

Mvh StephenJ

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
rookie skrev:
Vet inte om det gäller för alla men mitt svarta (AGV) visir ser man inte mycket med när det mörknar...spegelglaset är ÄNNU VÄRRE! Kolsvart!!!
Jag har fått den känslan av att spegelvisir är helt värdelösa på kvällen. :(
Men det skulle se alldeles lagomt "posigt" ut på min blanksvarta Shoeihjälm med en guld/silverspegel. :yoparty

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
morlock skrev:
Jag har fått den känslan av att spegelvisir är helt värdelösa på kvällen. :(
Men det skulle se alldeles lagomt "posigt" ut på min blanksvarta Shoeihjälm med en guld/silverspegel. :yoparty

Jag tycker att Shoeis silverspegelvisir är mycket behagligt när det är ljust.
När det mörknar byter jag till ett klart visir.

Akilles

Ninja
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
ZX-10 R 04
Kör nåt grönaktigt/svart visir till min kbc-hjälm, fungerar riktigt riktigt bra i mörker, knappt någon skillnad ifrån klart visir.

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
vad säger ni norrlänningar om mörkt visir på natten? går det att se bra då det är så där halvmörkt som det brukar vara på sommarnatten?

för mig börjar norrland norr om umeå:p

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Ogre skrev:
vad säger ni norrlänningar om mörkt visir på natten? går det att se bra då det är så där halvmörkt som det brukar vara på sommarnatten?
Halvmörkt om sommarnatten? Det brukar väl vara ljust dygnet runt då.
:yoparty

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Ogre skrev:

Blir väl längre dagar ju längre norrut du kommer :)

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Jocke K skrev:
Jag tycker att Shoeis silverspegelvisir är mycket behagligt när det är ljust.
När det mörknar byter jag till ett klart visir.
Jobbigt att byta visir hela tiden. och inte för att tala om slitaget på visirmekanismen och repor på visiren som lätt uppstår med så mycket meckande. :gnissla

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kör med klart visir och smörjer in ansiktet med skokräm istället!

Skämt åsido, jag köpte posörvisir till min hjälm, men det åkte av direkt, då jag på första resan höll på att klippa ett rådjur (höst och mörka kvällar), dock kan jag tänka mig att använda det ett tag mitt i sommaren då det är relativt ljust om nätterna här uppe i "norrland".

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
morlock skrev:
Jobbigt att byta visir hela tiden. och inte för att tala om slitaget på visirmekanismen och repor på visiren som lätt uppstår med så mycket meckande. :gnissla

Jag har ett mörkrök och ett klart visir till miin xlite x802. Jag har bytt mellan dem sedan våren och det har varken uppstått slitage eller repor. Fast det beror väl kanske på hur ofta man brukar byta :)

FreddaGädda

Guest
Finns det inte polariserade visir? Jag har ett par par såna brillor. Har man en gång testat såna går man inte tillbaka till andra

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras