Ni som kör på bana...

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Hoj
D675R
Alltid ryggskydd + bröstskydd. Oftast öronproppar. Alternerar mellan t-shirt och underställ beroende på väder.
Skyddshorts verkar bra, men hade gärna sett att de hade inbyggd susp också.
Har även sett folk som kör med tandskydd.

EDIT:
Förresten, ni som bara kör med ryggskydd; notera gärna att vad gäller svåra skador så är det 3% ryggskador och 33% bröstskador (samt 28% benskador). Det är bara att ta sig en funderare kring vartifrån krockvåldet oftast kommer, framifrån eller bakifrån...

Källa: http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf (sidan 18)

Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Förresten, ni som bara kör med ryggskydd; notera gärna att vad gäller svåra skador så är det 3% ryggskador och 33% bröstskador (samt 28% benskador). Det är bara att ta sig en funderare kring vartifrån krockvåldet oftast kommer, framifrån eller bakifrån...

Källa: http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf (sidan 18)

Kan du visa ett bröstskydd som fungerar om man har tuttar?
Även de som är i "tjej-modell" är ju formade efter att man ska ha i stort sett obefintliga boobisar :(
Hade det funnits ett som passar hade jag köpt det och kört med bröstplatta, men som det ser ut nu så lär jag behöva skära av mig tuttarna först om jag ska ha det och det vill jag faktiskt inte!

Men sen att folk överlag inte har bröstskydd tror jag beror på att det mesta går att reparera på framsidan av kroppen, men det är knepigare att reparera ryggen om den går sönder.

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Jag kör underställ av varierande mod utifrån väderlek. Skyddsväst m bröst, rygg och nackskydd. Dainese Gilet wave 2 neck tror jag det heter. Sjukt nöjd.
Har även en Dainese gilet wave 2 utan nackskyddet som är lite smidigare och även till salu...

se bilder..

Bifogat

• Dainese_Gilet_Wave_2_Neck_detail.jpg
    Dainese_Gilet_Wave_2_Neck_detail.jpg
    13.3 KB · Visningar: 37
  • Dainese_Gilet_Wave_2_Neck_detail1.jpg
    Dainese_Gilet_Wave_2_Neck_detail1.jpg
    12 KB · Visningar: 35
  • Dainese_Gilet_Wave_2_Vest__detail.jpg
    Dainese_Gilet_Wave_2_Vest__detail.jpg
    10.9 KB · Visningar: 33
  • Dainese_Gilet_Wave_2_Vest__detail1.jpg
    Dainese_Gilet_Wave_2_Vest__detail1.jpg
    11.1 KB · Visningar: 37
Last edited:

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Hoj
D675R
Kan du visa ett bröstskydd som fungerar om man har tuttar?
Även de som är i "tjej-modell" är ju formade efter att man ska ha i stort sett obefintliga boobisar :(
Hade det funnits ett som passar hade jag köpt det och kört med bröstplatta, men som det ser ut nu så lär jag behöva skära av mig tuttarna först om jag ska ha det och det vill jag faktiskt inte!

Men sen att folk överlag inte har bröstskydd tror jag beror på att det mesta går att reparera på framsidan av kroppen, men det är knepigare att reparera ryggen om den går sönder.

Jag har bara sett en modell i en storlek (Dainese?). Frågan är om skyddet måste sitta runt hela bröstet likt en BH, eller om det räcker att det sitter "utanpå" brösten. Sen ska ju hela härligheten få plats under skinnstället också :gnissla

Visst är ryggen svårare att laga och viktigare att skydda. Alla som bär ryggskydd hjälper säkert till att hålla de svåra skadorna nere på bara 3% (vad skulle siffran vara om ingen hade ryggskydd?). Men den som brutit några revben vet hur förbannat ont och orörlig man blir. (Och då räknas nog inte brutna revben till "svåra skador" som det refererades till i källan)

Behåll dina :tuttar och kör med förnuft så blir det :banana
Det var inte meningen att peka ut nån för de inte kör med bröstskydd. Jag ville bara lyfta lite information som ofta glöms bort (den stora andelen svåra skador på bröst jämfört med rygg)

:krama

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...