Ni som kör på licensträningar...

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Hej!

Har nyligen tagit min licens och håller på att prepara hojen så att den ska vara godkänd på licensträningarna.
Nu har jag några saker jag undrar över som jag hoppas någon har något bra tips om:

1) Uppsamlingskärl för evakueringsslangarna - Tar tacksamt emot råd och tips hur jag ska lösa detta på en R1.
2) 2 Hål i underkåpan för dränering - Ska det vara en i framkant och en i bakkant? Kör ni med någon gummiplugg/tätning eller duger lite silvertejp?
3) Jag har trådlåst oljefiltret med oljepluggen. Är det godkänt eller förkastligt?
4) En liten sak till - Jag kör med gatdäck och de är lite slitna i mitten och klarar inte riktigt gränsen på 2.5 mm. Brukar det bli tvärnobben då eller är det bara ett krav på tävling?

Kör på Sviestad.

Tack för svar!
Mvh,
Micke
 
Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
mikcar skrev:
1) Uppsamlingskärl för evakueringsslangarna - Tar tacksamt emot råd och tips hur jag ska lösa detta på en R1.
2) 2 Hål i underkåpan för dränering - Ska det vara en i framkant och en i bakkant? Kör ni med någon gummiplugg/tätning eller duger lite silvertejp?
3) Jag har trådlåst oljefiltret med oljepluggen. Är det godkänt eller förkastligt?
4) En liten sak till - Jag kör med gatdäck och de är lite slitna i mitten och klarar inte riktigt gränsen på 2.5 mm. Brukar det bli tvärnobben då eller är det bara ett krav på tävling?

1) Jag kör med en Festisflaska, det vanligaste är nog en vanigt PET-flaska, ner med slangarna och lite silvertejp runt..
2)Bakkant! Borde räcka med silvertejp men e inte säker...
3)Ska låsas... du kan köra på licens träning utan, men det är på ditt ansvar om det skiter sig och du kommer inte få glada miner i depån om folk har ahalkat i ditt olje spill...
4)Oftast bara på tävling som det besiktigas.. men det är ju för din skull bäst o köpa nytt om det är sletet
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Ok, tack för svar.

Ang. punkt 3 så har jag låst ihop filtret med oljepluggen. Vet inte om det är ok att göra så därför undrar jag om det bör låsas i något fast ställe. Självklart så låser jag allt som ska låsas även för träningar - vill ju inte orsaka nått elände för någon annan!
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Helt O.K att låsta ihop oljepluggen med oljefiltret så länge dragningen är gjord så att de håller mot varandra.

Glykol skall väck oxå, m.m.
 

Grana

Rookie 600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
GSXR 600 racer, R6:a racer/gata
Uppsamlingskärlet bör gå bra att srajpa fast i stöd infästningen.
Funkar iallafall bra på R6.
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Jag fick igenom racern på tävlingar ifjol med silvertape över dreneringshålet i kåpan, men det är inte att rekommendera eftersom att det räcker med lite lite olja så fäster tapen dåligt och vid flera tillfällen så hade jag tappat den tapebit som skulle ha suttit där. Trist att lägga ut olja och vara vållande till att kompisarna lägger omkull!
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top