Ni som kör r6:or

VaRvStopPEt

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bräkne-Hoby
Hoj
Drz 400sm 07
Har en liten fråga till er som kör race (bana) med r6:eek:r. Hur mycket sänker ni fram??
Har hört (och läst på SH) att man kan skjuta upp gaffelbenen, sänka Hojen 40 mm. Vad menas med det?
Mäter man ovanför styrhalvan eller från kronan?

Jag har nu 40 mm från styrkronan, och det vill säga att min hoj är sämkt 15 mm fram. Har sett både bilder och med egna ögon att gafflen sticker upp betydligt mera på en del racehojar.
 
Last edited:

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
VaRvStopPEt skrev:
2322355 Har en liten fråga till er som kör race (bana) med r6:eek:r. Hur mycket sänker ni fram??
Har hört (och läst på SH) att man kan skjuta upp gaffelbenen, sänka Hojen 40 mm. Vad menas med det?
Mäter man ovanför styrhalvan eller från kronan?

Jag har nu 40 mm från styrkronan, och det vill säga att min hoj är sämkt 15 mm fram. Har sett både bilder och med egna ögon att gafflen sticker upp betydligt mera på en del racehojar.

För det första, vet du varför detta är gjort?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
bissmark skrev:
2322385 För det första, vet du varför detta är gjort?

gör man inte det för att få snärvare gaffelvinkel och mer lättstyrd cykel? samma som att höja den i röven. (med högre risk för wobbel) Eller är ju ute på hal is?

Jag har inte läst några tips om att det bör göras men vill gärna ha det förklarat:)
 

VaRvStopPEt

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bräkne-Hoby
Hoj
Drz 400sm 07
bissmark skrev:
2322385 För det första, vet du varför detta är gjort?

Jupp visst vet jag det... Visst kan man testa sig fram (vilket man får göra i slutet ändå för att få det som man vill) Men vill ändå få ett hum om hur mycket. Det blir ju en satans massa skruvande i vilket fall.


Du kanske kan ge mig ett svar ??
 
Last edited:

VaRvStopPEt

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bräkne-Hoby
Hoj
Drz 400sm 07
Mr Helmut skrev:
2322409 gör man inte det för att få snärvare gaffelvinkel och mer lättstyrd cykel? samma som att höja den i röven. (med högre risk för wobbel) Eller är ju ute på hal is?

Jag har inte läst några tips om att det bör göras men vill gärna ha det förklarat:)

bla ja..
 

VaRvStopPEt

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bräkne-Hoby
Hoj
Drz 400sm 07
J.Andersson skrev:
2322513 Ingen av oss som kör R6 vet. Det var så när vi köpte den från förra STCC Support ägarn.
Tack Tack!!
R600?? Hoppas vi syns.. Eller det lär vi ju göra.

Alla har väl startat från 0?

Tycker min fråga är lika relevant som många av dina egna här på SH.
 
Last edited:

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
VaRvStopPEt skrev:
2322576 Tack Tack!!
R600?? Hoppas vi syns.. Eller det lär vi ju göra.

Alla har väl startat från 0?

Tycker min fråga är lika relevant som många av dina egna här på SH.
Självklart! Ska genast ut å mäta från gaffeltoppen, tycker min är bra nu har ändrat något.

Många av mina inlägg här på sh.com kan vara rätt inrelevanta :corn
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har för mig att mina sticker upp 22mm. Men som sagt. Har hojen funkat för a-förare funkar det för mig med.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
J.Andersson skrev:
2322778 Självklart! Ska genast ut å mäta från gaffeltoppen, tycker min är bra nu har ändrat något.

Många av mina inlägg här på sh.com kan vara rätt inrelevanta :corn

Hur mycket sticker dom upp då?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Hmm... Är inte hemma på R6or men 20-40mm låter OTROLIGT mycket. jag har sänkt kawan ungefär 4mm fram och det var fullt tillräckligt. Spontant (efter att ha kört orginal-R6or) skulle jag hävda att det bästa är att låta det vara som orginal tills dess att du blir riktigt duktig. Den svänger fint ändå...
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Don Quixote skrev:
2326014 Hmm... Är inte hemma på R6or men 20-40mm låter OTROLIGT mycket. jag har sänkt kawan ungefär 4mm fram och det var fullt tillräckligt. Spontant (efter att ha kört orginal-R6or) skulle jag hävda att det bästa är att låta det vara som orginal tills dess att du blir riktigt duktig. Den svänger fint ändå...
Jag som har vant mig vid det nu då? vad gör jag?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Vad jag menar är alltså att 20-40mm MER än hur den står orginal är väldigt mycket. Jag vill minnas att gaffelbenen sticker upp en bit ovanför styrkronan redan från början... Hmm, jo så är det för clipon sitter väl på gaffelbenen ovanför styrkronan? Kolla med nån som vet vad som är orginal så vet vi bättre vad vi pratar om sen :)

EDIT: En grej till som svar till det första inlägget - en del som rejsar har satt sina clipon under i stället för över styrkronan och då ser det ut som att gaffelbenen sticker upp väldigt långt!
 

Rogge

C4-RACING
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Åhus
Hoj
ZX10R 08
På min R6:a 03 som jag körde förra året så satt gaffelbenen i jämnhöjd med orginalstyret, jag sänkte fronten ca 10 mm mätt från övre delen av cliponfästet och det blev en markant skilnad. Den styrde betydligt snabbare i kurvorna men blev mera ostdig i framändan, styrdämpare blev ett måste.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Håller med Donkey Kong. Att droppa framdelen 20-40mm tror jag är katastrof för väghållningen, för att inte tala om markfrigången. Att utgå från originalinställningarna är nog ingen dum idé och sedan vid eventuellt behov sänka lite grann.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Gustav O skrev:
2326482 Håller med Donkey Kong. Att droppa framdelen 20-40mm tror jag är katastrof för väghållningen, för att inte tala om markfrigången. Att utgå från originalinställningarna är nog ingen dum idé och sedan vid eventuellt behov sänka lite grann.

Som "Roggek6" skriver verkar det ju vara större risk för vobbel, är det verkligen värt det då?

Kan ju var trevligt om man kunde få en ännu smidigare cykel:)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top