Ni som kört både endurodubb och finndubb.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har själv aldrig provat Finndubb, bara kört med Endurodubb men det duger gott för att dra upp på bakhjulet. :tummenupp

Nackdelen med Finndubb verkar vara att de däcken ofta har ett grundare mönster (antar att det höga smala mönstret i vanliga crossdäck inte pallar för greppet i Finndubbarna?).
Detta skall enligt uppgift leda till att Finndubbdäcken blir "hala" när det blir snö (eller mycket iskross) på isen. Så Finndubbsfolket vill ha plogade banor medan det inte är så noga med Endurodubb.
(Skitkul att friåka om det ligger ett par cm snö på isen, blir coola bilder också om man nu tycker sånt är kul).:)

Men det är bara vad jag fått berättat för mig, så det får gärna någon kommentera.

Det ska vara riktigt mycke snö för att endurodubben ska ta bättre än finndubben, så länge man har dubb i isen så är finndubben bättre

_bagarn

www.teamrackel.se
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
ktm 450 exc -11 gixxer 1000 tyyrbo
Enduro dubb duger gott å väl åt att åka på bakhjulet med! även om man sitter med fötterna på styret så spinner de inte nämn värt

sen så är de ju vansinnigt kul att kissa skotrar med bred stråle på leden åxå:arsele

Bifogat

• slangen3.JPG
    slangen3.JPG
    64.3 KB · Visningar: 272
Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Vill bara tillägga att det är rätt halt med endurodubbat på is, vad än andra säger här. Att köra bakhjul går utan större problem men det är halare än att köra på grusväg med rätt däck.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Vill bara tillägga att det är rätt halt med endurodubbat på is, vad än andra säger här. Att köra bakhjul går utan större problem men det är halare än att köra på grusväg med rätt däck.

Det går skitbra att åka på bakhjulet på grusväg med rena slicks också :tummenupp

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Det ska vara riktigt mycke snö för att endurodubben ska ta bättre än finndubben, så länge man har dubb i isen så är finndubben bättre

Jamendåså. :tummenupp

Sen kan det tydligen skilja rätt mycket mellan märkena också.
Har hört att det finns endurodubbade för endurobruk och endurodubbade för isbruk och att det skiljer i hur dubbarna är monterade.

Jag har Trelleborg och de är bra som attan medan kompisar som kört med däck från tillverkare jag aldrig hört talas om förr har haft betydligt sämmre grepp.

I slutändan handlar det mer om vad de man åker med har för dubb.

Det är inte kul att åka endurodubb om resten kör finndubb, då är man ju chanslös redan innan start...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Vi har gjort några egna endurodubb där vi satte dubbarna vinklade utåt åt sidorna och det gav bra mycke bättre grepp än "fabriksdubbade" däck :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning