Ni som läst matte D och E

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Halojj :) Ni som läst matte D och E. Hur pass svåra är dom kurserna om man jämför med dom tidigare? Funderar på om man ska välja till dom eller ej. Har man nån användning av dom senare i livet??

Last edited:

bollen

weeeeee, det var kul!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Wr 250F -04 med massa godis =) och en affe
De är väl inte så jättesvåra. Matte C var svårare, eftersom då var det så mycket nytt man skulle lära sig. Matte D och E är mest påbyggnad och lite fördjupning i C-matten.

Planerar du att läsa på teknisk högskola måste du läsa dessa kurser. Vet iofs inte om man måste ha dem för att komma in, men vill du klara utbildningen är de ett måste.

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Klarar du C så fixar du D med ungefär samma arbetsinsats, har du lätt med matte kommer du kanske t.o.m. uppleva E lättare än C och D. Så var det i alla fall för mig.

D & E kurserna är bra (oftast t.o.m. nödvändiga) om du ska läsa vidare till t.ex. ingenjör eller något annat som kräver mattekunskaper. Lika bra att läsa dem när du ändå håller på.

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
bollen skrev:
Planerar du att läsa på teknisk högskola måste du läsa dessa kurser. Vet iofs inte om man måste ha dem för att komma in, men vill du klara utbildningen är de ett måste.

Tror att kraven varierar lite, ibland krävs "bara" D men även om det inte krävs mer så är det en stor fördel att redan ha läst E

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Vad jag minns var de inte svårare än de andra,

Bra att ha om du tänkt dig någon form av teknisk utbildning på högskola,
Rekommenderas!

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
en blå önskas
Edholm skrev:
Halojj :) Ni som läst matte D och E. Hur pass svåra är dom kurserna om man jämför med dom tidigare? Funderar på om man ska välja till dom eller ej. Har man nån användning av dom senare i livet??[/QUOTE]

Nej tyvärr, man har ingen nytta av dom senare i livet. Iallafall så jag aldrig tillämpad integraler å derivator i mitt jobb som nätverkstekniker :va !!

Sånt är livet :huvet

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Planerar du att bli t.ex ingenjör så ska du lann läsa det. Annars finns ingen större nytta med det förutom att du kan sätta alla Samm'are på plats... :tummenupp

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
dom är inte så farliga.... Lika bra att bygga med allt man kan få tag från gymnasiet så du har fler valmöjligheter sedan när du/om du vill plugga vidare...

jag har massa "onödigt" om man ser vad jag pluggar till nu, men matten var bra att ha.... Man kanske borde lagt ner lite mer energi på det, men vaffan....

:hej

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Har inte läst E-matten, men D-matten är ju i princip bara trigonometri och det tyckte jag var skitsvårt med tanke på att man bara går igenom den ytligt i A-matten. Har man läst Fysik eller Kemi på gymn-nivå så kanske det är lättare.

Om man har nån nytta av den?! Det beror på vad du ska gå för HS-utb. Läser du vidare till ex. ingenjör, så KAN det ju vara bra att ha grundläggande kunskaper i trigg.... :rolleyes:

BTW: C-matten var ju den matten som var RIKTIGT rolig..... :rodnar

/Fröken inte ett dugg snille.... :mad:

Lithium

Guest
Läser Ma C kursen nu.. hittils har jag upplevt den som lättare än B kursen.. Ska läsa D och E också, så det känns lite bättre iaf när ni säger att de inte är så mycket svårare!

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
Måste hålla med övriga talare om att de kurserna inte var svårare än de andra kurserna. egentligen samma sak men lite djupare. Jag fick dock lite strul med F matte (Lokal kurs).

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Läs det, rätt simpelt, men ack så fint när du skall läsa vidare. D-är krav på de flesta ingenjörsutbildningar tror jag, E e så lätt med så lika bra att göra det. Matte gör en smart. :hihi

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Då läser jag dom då:) Vet inte ens om jag ska gå på högskola sen :confused: Men det kan ju vara bra att ha gjort dom, har ganska lätt för matte, fast har iofs bara hunnit med A-kursen än..

Big_Mike

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
929a
Ska du läsa CIv ing på högskola bör du läsa D och E och du bör lägga ner tid på dom, för det blir bra mkt svårare sen :va

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
erik skrev:
Klarar du C så fixar du D med ungefär samma arbetsinsats, har du lätt med matte kommer du kanske t.o.m. uppleva E lättare än C och D. Så var det i alla fall för mig...

För mig också. D-kursen fick mig dock att öka arbetsinsattsen jämför med C, E var däremot som du säger lättare.

Om man har nytta av det i arbetslivet vet jag ej. Om du ska forska inom vissa områden så har du men annars tveksamt. Är utbildad ingnjör och jobbar inom konsultbranschen med teknik. Inte någon högre matte så långt ögat når, C matten räcker till 99%.

Jag rekommederar dig ändå att läsa, om du inte har nytta av det i arbetslivet så har du det genom att ha det på papper!!

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Silwer skrev:
Personligen tycker jag D bara var en fördjupning av C.
E begrep jag inget av, det var mer filosofi än matematik.

Hähä, låter som att vi gick i samma klass :D

750RR

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Även om jag inte jobbar som programmerare så behöver jag i mitt jobb bygga funktioner och algoritmer i en del script. Matten hjälper klart upp logiken när man ska göra sådant.
Sen finns ju iofs de flesta funktioner redan klara, men man måste ändå veta vad den ska göra.
Läste inte naturmatte, utan bara samhällsmatte, det är väl det som motsvarar dagens c-kurs? Sen läste jag lite ing-matte på universitetet, och där kan jag lugnt säga att jag saknade naturmatten.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0