Ni som läst matte D och E

IsaE

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
hade en Gsx-r 750
Nu var det ett tag sen man läste men jag tyckte att D och E matten var enklare än C.

Nån användning vet jag väl inte om jag har haft mer än att det är fördel att ha läst mycket matte om man vill fortsätta plugga. Man får ett annat sätt att tänka.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
oFFkeFF skrev:
Även om jag inte jobbar som programmerare så behöver jag i mitt jobb bygga funktioner och algoritmer i en del script. Matten hjälper klart upp logiken när man ska göra sådant.
Sen finns ju iofs de flesta funktioner redan klara, men man måste ändå veta vad den ska göra.
Läste inte naturmatte, utan bara samhällsmatte, det är väl det som motsvarar dagens c-kurs? Sen läste jag lite ing-matte på universitetet, och där kan jag lugnt säga att jag saknade naturmatten.

njä, det fanns C kurs för samhäll och en C för natur, de skiljde sig lite i hur djupt de gick, fast det var et tag sen kanske är samma rakt över nu.

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
maverick_750rr skrev:
Silwer skrev:
Personligen tycker jag D bara var en fördjupning av C.
E begrep jag inget av, det var mer filosofi än matematik.
Hähä, låter som att vi gick i samma klass :D

750RR

hmm...tror den läraren har varit på landsturné :tungan , begrep inte heller nåt av E :kocko , har läst men gav upp efter ett tag, hade inte problem alls med några andra kurser.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Matte d och e bör du ha läst om du vill ha full behörighet sen när det ska sökas till högskolan. Ska du exempelvis söka teknisk utbildning såsom civilingenjör så krävs matte e. Hos oss var d och e betydligt svårare är a-c, men någon övermänniska behöver man knappast vara för att fixa dom.

Dr BODOL

Med en tub FIXANAL......
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
GSXR 750 -96
Matte behöver man alltid!

Jag tycker att du ska läsa kursen oavsett om du tänker läsa vidare just nu. Man vet aldrig vad man vill göra i framtiden och matte behöver man alltid!!

Jag använder väl inte de kunskaperna dagligen, men i stort sett varje vecka använder jag de kunskaperna, på ett eller annat sätt. Om så bara för att se ett samband eller att följa en diskussion.

Även om man nästan aldrig använder matte dagligen så upptäcker man alltid lite samband som man senare har nytta utav.

/Dr B.

HanneZ

Guest
precis, matematik är hjärngympa! Ju mer desstu bättre, vare sig du ska räkna på asteroid(stavas)banor eller sitta i kassan på konsum!

/ Hannes

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6
Läs dem...

Om du ska plugga vidare till ingenjör är det bara att läsa dem.

Kurs D handlar om integraler som man använder ofta. Din CD-spelare integrerar t. ex. Den bygger på kurs C

Kurs E handlar om komplexa tal och är helt fristående. Komplex analys använder man när man bygger delningsfilter, styrsystem även stötdämpare (Öhlins).

Det du ska tänka på är att gymnasiekurserna bara ger de enklaste grunderna och är ganska trista egentligen. Det kan bli roligare senare...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...