Jag o tjejen har precis bestämt oss för bergvärme, kommer att installeras v.32. Har i dagsläget en sunkig gammal oljepanna med elpatron i och under vintern har elräkningarna legat på över 4000:-/mån för att värma upp vårat lilla hus på 74kvm boyta och 74kvm källare![]()
Körde 1:a vintern med en Janfire pelletsbrännare inkopplad i oljepannan, men det var så ineffektivt att vi bara sparade knappt 500:- jämfört med att köra med elpatron. Då fick man dessutom slita med att åka o hämta 18kilos pelletssäckar en gång i veckan.
Visst kostar det en hel del med bergvärme, men jämfört med vad våra uppvärmningskostnader har legat på annars så kommer det att spara oss runt 2000:-/mån under vinterhalvåret.
Holy shit.
Ni har inte funderat på att tilläggsisolera.
För att komma upp i dom siffrorna med ett hus i den storleken måste det läcka rejält med värme någonstans.
Englasfönster eller tunn isolering.
Normförbrukning för en kärnfamilj i villa (två vuxna och två barn i en enplansvilla på ca 140 kvm) ska kunna vara 20000 kWh/år om man har hyfsat välisolerat. Omräknat i direktverkande el så skulle det innebära ca 2000 kr/mån. Mindre än hälften om du kör med bergvärme.
Så om jag vore i ditt ställe skulle jag fundera över om det kan vara så att det finns ett rejält värmeläckage. Takisoleringen är den som har störst betydelse men även brister i isoleringen i väggarna eller för tunna fönster kan leda tillavsevärda värmeläckage.