Ni som värmer huset med olja

Tack Anders!
Nja, oljan ligger väl runt 11.300:- / m3 idag...

Skäggo:
Ja, jag var lite chockad att det fanns en skvätt kvar i tanken faktiskt....500 liter som sagt på 60 dagar med en snitttemp på -5, + varmvatten för 2 vuxna, det är nog bra...
Huset har MYCKET välisolerad vind + en gammal luftvärmeväxlare från 1979 som nog bidrar, vi får inte istappar om man säger så....
Väggarna är dock rena lättbetongsväggar utan extra isolering, 360 mm tjocka, original 2 glasfönster som det drar från lite här & där....:gnissla

Tillägsisolering med ny panel utanpå kan göra skillnad, samt nya fönster.
Dock är återbetalningstiden väldigt lång men det är ju både en investering och kanske en designförbättring. Samtidigt som betonghus är så underhållsfritt ett hus bara kan bli :tummenupp

Tillägsisolering med ny panel utanpå kan göra skillnad, samt nya fönster.
Dock är återbetalningstiden väldigt lång men det är ju både en investering och kanske en designförbättring. Samtidigt som betonghus är så underhållsfritt ett hus bara kan bli :tummenupp

Både och men med lättbetong så kommer andra bekymmer upp, så som radon.
I mitt fall så är fasaden tilläggsisolerad, men fönstren orginal 63. Dessa byts snart men nya ventiler måste in för att ventilera ut radonet.
Vi går runt på 18Kwh per år dessa kyliga vintrar. Har sänkt det nu till en ca 16 då vi eldar en hel del. Snålare är svårt att få 117m2 med radon bekymmer att bli.

Äsch, lite Radon har ingen dött av :rolleyes: Bra ventilation är ett krav med lättbetong, och samtidigt så finns det ju numer bra Radontapet om jag inte minns fel :va
Och man kan ha problem med Radon även i ett trähus, mycket beror ju på grunden huset står på. Mina föräldrars hus tex står på berg men ingen radon finns vid tidigare mätningar medan en kompis föräldrars hus kräver mekanisk ventilation i grund pga höga halter av Radon.
Sitter det bara i väggarna så är det betydligt enklare att skydda sig mot det har jag fått för mig, men jag kanske är helt fel ute?

Sitter det bara i väggarna så är det betydligt enklare att skydda sig mot det har jag fått för mig, men jag kanske är helt fel ute?

Radon från marken är det lätta att skydda sig mot. Ombyggnad utav grund/radonfälla för 50k är allt som behövs.
Väggar är knepigare.

Öhh, va?? :va
Så jag är rik som ett troll för att jag värmer 60 år gammalt hus med en 40 år gammal panna menar du, verkar logiskt....
Vi värmer både hus & varmvatten på ca 2 kubik / år, alltså ca 20.000:-

Låter ju bra ändå..
Cirka 20 MWh producerar du alltså.. hur mycket du tillgodoser dig är svårt att veta utan aktuell verkningsgrad, men du ligger bra till vad gäller enrgiförbrukning sett till det stora hela.

Japp, när dom servade pannan mätte dom verkningsgraden, den var i linje med en ny enligt dom....
Man får vara nöjd med detta så länge, hoppas pannan tuggar på iaf denna vinter utan problem....nu när det rör sig ner mot -12 på natten går den ganska ofta....:gnissla

Låter ju bra ändå..
Cirka 20 MWh producerar du alltså.. hur mycket du tillgodoser dig är svårt att veta utan aktuell verkningsgrad, men du ligger bra till vad gäller enrgiförbrukning sett till det stora hela.

Öhh, va?? :va
Så jag är rik som ett troll för att jag värmer 60 år gammalt hus med en 40 år gammal panna menar du, verkar logiskt....
Vi värmer både hus & varmvatten på ca 2 kubik / år, alltså ca 20.000:-

Sotning: ca 300:- / år ingår i vanliga sotningen av våra rökgångar
Brännarservice: ? ja du byter munstycke kanske var 3 år, á 100:-
Oljetanksrengörning, erfodras var 10:e år....
Drisftstopp? har endast hänt pga soppatork, systemet är ohehört driftsäkert

Byter jag system kostar det väl minst 150.000:- det kan man lägga på roligare saker! :tummenupp
Byte munstycke vart år ändå klabbade skiten igen trots ny brännare...
Gjorde av m 3,5m3 olja när kottarna bodde hemma,sänkte ner till 18-20 000 kr i elförbrukning efter värmepumpinstallation.
Jordvärmepumpen kostade runt 80 000 2001 så den är betald redan:tummenupp

Byte munstycke vart år ändå klabbade skiten igen trots ny brännare...
Gjorde av m 3,5m3 olja när kottarna bodde hemma,sänkte ner till 18-20 000 kr i elförbrukning efter värmepumpinstallation.
Jordvärmepumpen kostade runt 80 000 2001 så den är betald redan:tummenupp

Men du missar även den viktigaste aspekten och det är att Biltmore är en av få som bidrar till växthuseffekten lite mer aktivt än oss andra.
Bara det är värt 20k per år för sig självt.

Vad kan det kosta att montera en oljebränna månntro :gnissla

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...