Nicke tzr, hör upp!

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
nicke skrev:
visst visst, jag har sagt att klockningen kanske inte blev helt exakt, :död men men,, ska göra om det som jag sa i sommar, seriöst,, okey? :3freak ... men när vi ändå har ämnet uppe, vad gör din dtr från nollan då?, (vet att den inte är byggd för snabba accelartioner men skoj att veta ändå...) :squid

vet inte skulle gissa på runt 10-11sek :död
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Hammet skrev:
vet inte skulle gissa på runt 10-11sek :död
okey, skoj... nämen allvarligt, ämnet med "sommar trippen" som jag tog upp förut, är det någon som är seriöst sugen på att åka?,, jag vet inte längre, de verkar som ämnet har flytit ut i sanden, är det bara jag som forfarande har lust att åka nu längre?,,
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
nicke skrev:
okey, skoj... nämen allvarligt, ämnet med "sommar trippen" som jag tog upp förut, är det någon som är seriöst sugen på att åka?,, jag vet inte längre, de verkar som ämnet har flytit ut i sanden, är det bara jag som forfarande har lust att åka nu längre?,,

jag skulle hängt på om det inte vore för att jag bodde så långt upp i norr :huvet
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
Biifer skrev:
Nja.. 10-11s är lite och ta i!
Jag klockade min på 8,5-9s i sommras.

ja vet inte riktigt, dtn gör väl på 10,5 i nåt test om jag inte missminner mig, sen är det en kugg lägre på framdrevet så däromkring skulle jag tro...
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Hammet skrev:
ja vet inte riktigt, dtn gör väl på 10,5 i nåt test om jag inte missminner mig, sen är det en kugg lägre på framdrevet så däromkring skulle jag tro...
Feta testförare? Dt'n gör lätt 0-100 under 10s.
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Hammet skrev:
vet inte, det är svårt att på en uppfattning om, men den piskade en 740glt (131hk) ganska lätt 0-100
Johanjulgrans och NisseJärnets båda dt hojar drar ganska jämt med min! Men men, låt strippen avgöra i sommar! Det är kanske för svårt att mäta med vanliga armklockor.
 

Jonathan

Guest
Eh va???

Vad är det för prat om Rs som gör 0-100 på ca 4 sek :kocko

En Mitsubitshi Evo 6 (tommy mäkinen....) gör väl 0-100 på 4-4.5 sek??
Att tillägga är då att den ar fyrhjulsdriven och 280 kh. visserligen en sådär 1300 kg tyngre än en mc, men hur lätt är det att få till en bra start med en 125:a med effekt som kommer vid 5-6000 rpm :confused:

Nu får jag väl smisk för att jag jämförde med en bil, men det får man ta :fyllisar
 

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
Okej, detta är lite off topic, men istället för att dra upp en ny tråd om en ganskameningslös grejj så tänkte jag klämma in det här :)
No offence Hammet :D

Men nu är saken så här..
Detta är vad jag ska fixa på hojen och kommer det att bli bra eller är det inte värt pegnarna?

-byta packningar för kompet, vevlager.
-sätta på High Flow filter och större munstycke.
-ha ett gianelli effektrör på.
-plana toppen (riskabelt? :( )
-ha den ostrypt

vad tror ni om den kombinationen? vad bör toppfart, acc bli?
inte så jättebra på hur 125cc går med trim...
Nåt mer (inte för dyrt) som man BÖR göra?
Hjälp mej med detta nu grabbar :tungan
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Mito mannen skrev:
hur lätt är det att få till en bra start med en 125:a med effekt som kommer vid 5-6000 rpm :confused:

Hört talas om kopplingsslir? :tungan
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Inte så trovärdigt, men ja kan iaf säga att kompisens tzr drog lika med min rs, fast då väger jag 30kg mer, men ändå!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
det går inte att klocka hojen på en viss sträcka och sen räkna ut 0-100km/t
(om nu inte hojen går exakt 100km/t vid sträckans slut förstås)
Accelerationen är inte linjär.
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
jo, om man först kör sträckan utan att ta tid och sedan märker ut var man var när man uppnåde 100km/h, sedan så klockar man på den sträckan,, :tummenupp ,no problem,,, men men, det blir alsrig exakt, det är bara en jämförelse siffra...
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Mito mannen skrev:
Eh va???

Vad är det för prat om Rs som gör 0-100 på ca 4 sek :kocko

En Mitsubitshi Evo 6 (tommy mäkinen....) gör väl 0-100 på 4-4.5 sek??
Att tillägga är då att den ar fyrhjulsdriven och 280 kh. visserligen en sådär 1300 kg tyngre än en mc, men hur lätt är det att få till en bra start med en 125:a med effekt som kommer vid 5-6000 rpm :confused:

Nu får jag väl smisk för att jag jämförde med en bil, men det får man ta :fyllisar



Det är ju bara att varva upp den till 5000 6000varv sen slira iväg då går min på slangen lite iaf :D
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
nicke skrev:
jo, om man först kör sträckan utan att ta tid och sedan märker ut var man var när man uppnåde 100km/h, sedan så klockar man på den sträckan,, :tummenupp ,no problem,,, men men, det blir alsrig exakt, det är bara en jämförelse siffra...

det sa du inte att du gjorde.
du mätte ju upp 500 meter, tog tid på den sträckan och räknade fram 0-100, det var det jag kommenterade.
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Mito mannen skrev:
Eh va???

Vad är det för prat om Rs som gör 0-100 på ca 4 sek :kocko

En Mitsubitshi Evo 6 (tommy mäkinen....) gör väl 0-100 på 4-4.5 sek??
Att tillägga är då att den ar fyrhjulsdriven och 280 kh. visserligen en sådär 1300 kg tyngre än en mc, men hur lätt är det att få till en bra start med en 125:a med effekt som kommer vid 5-6000 rpm :confused:

Nu får jag väl smisk för att jag jämförde med en bil, men det får man ta :fyllisar

En orginal Evo 6 TME gör 0-100 på 4,9 enligt fabrik :blah
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Alla head to head race som görs på gatan bevisar inte för fem öre hur snabb en hoj är. En 125:a är skitsvår att starta med och ett proffs på en RD125 slår lätt en halvfet genomsnittssextonåring på en Aprilia.

Eller som min 125:a, den har ingen effekt under 10000 varv, är växlad för runt 100 knyck på ettan, och missar man starten blir man frånkörd av en EU-moppe, det innebär dock inte att en EU-moppe är snabbare i accelerationen, bara att jag gjorde en kass start.....

Betydligt bättre är att mäta maxacceleration uppe i fart, från, säg 100 knyck. Det säger mycket mer om hojens acceleration. Där spöar jag en Aprilia RS250....(skrytvarning, men jag är ju på 125 forumet...)
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
nicke skrev:
jo, om man först kör sträckan utan att ta tid och sedan märker ut var man var när man uppnåde 100km/h, sedan så klockar man på den sträckan,, :tummenupp ,no problem,,, men men, det blir alsrig exakt, det är bara en jämförelse siffra...

Hur vet du vart du når hundra? Går du enligt mätaren så kan du ju aldrig få det ens i närheten av exakt. Sen innebär ju det att du måste nå hundra vid exakt på centimetern samma ställe nästa gång och hur lätt är det? Det finns två sätt som gäller när du ska mäta acceleration: 1.GPS med något program som kan räkna acc, finns ett väldigt bra svenskt sådant. 2.Någon form av testdator, Vericom eller liknande brukar vara tillräckligt exakta. Att försöka mäta sträckor och lita på hastighetsmätaren känns inte så exakt.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top