PingPong
Sporthojsnörd
- Gick med
- 6 Jan 2023
- Hoj
- Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Tänkte starta min första tråd här på mitt Nico Bakker projekt. Troligtvis kommer det bli en hel del pausar med inlägg då det tidvis är kort om tid och det inte blivit så mycket gjort, men ni får överseende med det.
Mitt intresse för specialhojar började med att jag kört tidiga original -80 talshojar (CB650, CB 900 etc) som inte var speciellt stabila utan kunde börja vobbla kraftigt. Min CB650 fick jag väl iordning sisådär med hjälp av gaffelstabilosator, hårdare gaffelfjädrar och massa experimenterande med olika oljor och volym. Min CB900 kraschade jag (vobbel mitt i kurva) och det var då jag fick ögona upp på specialramarna. De delar jag kunde använda frå CB900 resulterade i den Rickman Predator jag har idag. Den är hur stabil och vägsäker somhelst och underbar att köra. Har under åren samlat på mig fyra specialhojar.
Jag tror det finns ett intresse för dessa underbara specialchassin tillverkade i Holland. Jag har tidigare ägt en Nico Bakker Suzuki (rör-ram) som jag förstås ångrar att jag sålde för en spottstyver mot var de är värda idag. Den jag har fått tag i är från Holland (flera har säkert sett den i fb) och är en alu- ram från -86+sving och tank. Den är gjord för Kawa GPZ900/1100 motor eller RX1000 som passar också. Kan tänka mig att en motor från GPX750 passar också. Jag kommer använda en gaffel och kronor från en FZ750 som fanns liggande i garaget. Det kommer även sitta fram och bak-fälg från FZ750.
Det har varit lite besvärligt att hitta lager till styrkronorna men det övre är på plats nu. Det undre får troligtvis bli ett mindre med bussning för att få till det. Har gjort en ny bakaxel med brickor och muttrar (rostfritt) anpassad för FZ750 fälgen och Bakkerns bredare sving. Bifogar lite bilder?
Mitt intresse för specialhojar började med att jag kört tidiga original -80 talshojar (CB650, CB 900 etc) som inte var speciellt stabila utan kunde börja vobbla kraftigt. Min CB650 fick jag väl iordning sisådär med hjälp av gaffelstabilosator, hårdare gaffelfjädrar och massa experimenterande med olika oljor och volym. Min CB900 kraschade jag (vobbel mitt i kurva) och det var då jag fick ögona upp på specialramarna. De delar jag kunde använda frå CB900 resulterade i den Rickman Predator jag har idag. Den är hur stabil och vägsäker somhelst och underbar att köra. Har under åren samlat på mig fyra specialhojar.
Jag tror det finns ett intresse för dessa underbara specialchassin tillverkade i Holland. Jag har tidigare ägt en Nico Bakker Suzuki (rör-ram) som jag förstås ångrar att jag sålde för en spottstyver mot var de är värda idag. Den jag har fått tag i är från Holland (flera har säkert sett den i fb) och är en alu- ram från -86+sving och tank. Den är gjord för Kawa GPZ900/1100 motor eller RX1000 som passar också. Kan tänka mig att en motor från GPX750 passar också. Jag kommer använda en gaffel och kronor från en FZ750 som fanns liggande i garaget. Det kommer även sitta fram och bak-fälg från FZ750.
Det har varit lite besvärligt att hitta lager till styrkronorna men det övre är på plats nu. Det undre får troligtvis bli ett mindre med bussning för att få till det. Har gjort en ny bakaxel med brickor och muttrar (rostfritt) anpassad för FZ750 fälgen och Bakkerns bredare sving. Bifogar lite bilder?