Ninja vs. R1

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Man kan ta soppaförbrukningen med en nypa salt, jag körde på runt 0.5l mil när jag började åka, nu är det nästan konstant runt 0.75.
Man kör ju sällan transportsträckor, och gör man det så ligger man ju tyvärr inte i 90 knut eller så.

Jag tror man blir nöjd med vilken av dem (zx9 eller R1) man väljer faktiskt, det kan tyckas enorma skillnader när man läser tråden, men det är ju faktiskt sporthojar båda två.
Man får väl tänka på vad man ska ha hojen till helt enkelt och sen välja.
Saker som vibrationer och märlaställningar i sadeln har jag själv märkt tat man vänjer sig med, man bortser från sånt helt enkelt, ska man se ball ut så får man lida lite helt enkelt :lol
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Glömde kommentera det där med soppaförbrukningen.

Hur fan gör ni för att snitta under 0,8?? :va

Man har väl inte sporthoj för att åka omkring och tänka på bränsleförbrukningen, eller? I så fall bör ni nog byta hoj till något bekvämare!

Har haft ninjor, blades och R1, runt litern ligger de på när man kör dem som de är byggda för!! Skulle aldrig komma på tanken att köra en hel tank så lugnt att förbrukningen kryper ner mot halvlitern.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
tja, kör man allt vad som går överallt så är nog en liter milen inga problem, men det varken kan eller törs jag på trafikerad väg.

Du måste ju ligga i mycket höga farter jämt?
Prova växla upp lite motorn orkar.
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
jag har haft 0.55-0.58 men det är lång turer då man inte orkar ligga o hets åka,ena gången var när jag köpte hojen körde hem den 55mil för övrigt årets första tur o då är man inte direkt kaxig på ny hoj,andra lång svängen var 80mil då var jag mer bror när han bytte upp sig eller om det var ner sig....
Nu här hemma drar den runt 0.75-0,85 för det mesta.




Kreuger skrev:
Glömde kommentera det där med soppaförbrukningen.

Hur fan gör ni för att snitta under 0,8?? :va

Man har väl inte sporthoj för att åka omkring och tänka på bränsleförbrukningen, eller? I så fall bör ni nog byta hoj till något bekvämare!

Har haft ninjor, blades och R1, runt litern ligger de på när man kör dem som de är byggda för!! Skulle aldrig komma på tanken att köra en hel tank så lugnt att förbrukningen kryper ner mot halvlitern.
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
är inte zx9 mycket svårare att få upp på slangen? iallafall lät det så på kompisen fast beror kanske på vad man jämför med han åker gsxr1000 nu.


Rigge skrev:
Det han sa fast tvärtom! Jag hävdar att ZX9 är såååå mycket mer lekhoj en R1!
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Holger skrev:
är inte zx9 mycket svårare att få upp på slangen? iallafall lät det så på kompisen fast beror kanske på vad man jämför med han åker gsxr1000 nu.
Det är väl det minsta bekymret på båda hojarna. Upp till 4:an på ZX9 och 5:an på R1 går det (för mig,, kanske funkar ännu bättre för andra) och det räcker väl.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kreuger skrev:
Glömde kommentera det där med soppaförbrukningen.

Hur fan gör ni för att snitta under 0,8?? :va

Man har väl inte sporthoj för att åka omkring och tänka på bränsleförbrukningen, eller? I så fall bör ni nog byta hoj till något bekvämare!

Har haft ninjor, blades och R1, runt litern ligger de på när man kör dem som de är byggda för!! Skulle aldrig komma på tanken att köra en hel tank så lugnt att förbrukningen kryper ner mot halvlitern.

Jag försöker verkligen inte att få ner min soppaförbrukning, jag är av åsikten att bensinen aldrig kan komma upp i sitt rätta värde :yoparty

Jag är själv rätt lätt och kommer ganska obehidrat undan från vinddraget.
Jag belastar sällan motorn med för hög växel utan växlar hellre ner för att hålla den påG.

Hojen har SlipOn & K&N, och är som sagt Dynojettad/körd i bänk.
Jag smörjer o justerar EXUPen var 300mil, den är dessutom inte justerad som orginal vilket ger ett par tre häst mer i mellanregistret.
Hk-kurvan är nästan "linjalrak" :)

Över litern har jag knappast ens kommit upp i på Sviestad.

Autobahn med "rygga" och en säck på kutsen gav ~0.55L/Milen, då var snittfart ~130, det var mycket trafik, men man låg ju på när det gick :hihi

Sen kan ju min trippmätare vara helt "kajko" men jag har inte drevat om, kör orginalprofil på däck och trippen stämmer bra mot polarens Ninja.
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
jag har nog dålig teknik då,jag kör bara på 5:an när jag väl åker på bakhjulet,har inte ens lyckas fått upp den från backen på 3:an.



Rigge skrev:
Det är väl det minsta bekymret på båda hojarna. Upp till 4:an på ZX9 och 5:an på R1 går det (för mig,, kanske funkar ännu bättre för andra) och det räcker väl.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Holger skrev:
jag har nog dålig teknik då,jag kör bara på 5:an när jag väl åker på bakhjulet,har inte ens lyckas fått upp den från backen på 3:an.

Jag vill nog påstå att Rigge med sina 2 meter i längd har en klar fördel i att dra upp en hoj på slangen jämfört med oss mer "normalväxta" :)

Rätt teknik betyder dock antagligen mer än längden. Vill jag ha upp R1an i hög fart. Alltså över 170 eller runt 200 så ställer jag mig upp, har fyran eller femman i, trycker ihop dämparna så mycket det går genom att gunga, kanske till och med två gånger. Sträcker sen ut raka ben, raka armar, sträcker upp överkroppen för att ta så mycket vind som möjligt och vrider full gas. Sakta men säkert kommer den uppsegandes då och när den är tillräckligt högt sätter jag mig ner och sen är det bara att åka till det står nåt i vägen.



Jag väntar fortfarande svar angående att växla ner på slangen, nån som kan?
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Silwer skrev:
tja, kör man allt vad som går överallt så är nog en liter milen inga problem, men det varken kan eller törs jag på trafikerad väg.

Du måste ju ligga i mycket höga farter jämt?
Prova växla upp lite motorn orkar.

Prova växla ner och gasa lite, det blir mycket roligare! :7peta :yoparty :D
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Kreuger skrev:
Glömde kommentera det där med soppaförbrukningen.

Hur fan gör ni för att snitta under 0,8?? :va

Man har väl inte sporthoj för att åka omkring och tänka på bränsleförbrukningen, eller? I så fall bör ni nog byta hoj till något bekvämare!

Har haft ninjor, blades och R1, runt litern ligger de på när man kör dem som de är byggda för!! Skulle aldrig komma på tanken att köra en hel tank så lugnt att förbrukningen kryper ner mot halvlitern.


Ingen hoj jag har haft har dragit över 0.8, 0.5-0.7 drog tex min ZX9R på gata.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Kreuger skrev:
Vill jag ha upp R1an i hög fart. Alltså över 170 eller runt 200 så ställer jag mig upp, har fyran eller femman i, trycker ihop dämparna så mycket det går genom att gunga, kanske till och med två gånger. Sträcker sen ut raka ben, raka armar, sträcker upp överkroppen för att ta så mycket vind som möjligt och vrider full gas. Sakta men säkert kommer den uppsegandes då och när den är tillräckligt högt sätter jag mig ner och sen är det bara att åka till det står nåt i vägen.

Tack för beskrivningen. Undrade just hur f.. ni får upp den på högre växlar än 3an utan att starta och växla sej upp...
Dags att prova :)
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Swedie skrev:
ZX-xR är i min mening touringhojsaktig (inte ZX10R). Det är mer om komfort än något.

R1an är bitsk och stark. Enda felet är att det finns många av dom...



fel och fel der var just ad den anledningen jag köpte r1an dräller ju av reservdelar till vettiga priser!
+ att om man klotar(halvförsäkring) finns det marknad att sälja papper och delar och så vidare!

prova och känn efter priset på ninjan är väll bättre men andrahandsvärdet sämmre

lycka till Mv. Oskar
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Kreuger skrev:
Jag vill nog påstå att Rigge med sina 2 meter i längd har en klar fördel i att dra upp en hoj på slangen jämfört med oss mer "normalväxta" :)

Pfft skillz maaaaaaaan!!!

Har förresten spelat in en liten film nu.... ska greja den snart... bromsa ner en wheelie på 2:an the movie heter den.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top