Ninjan med motorn åt RÄTT håll

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Bifogat

  • sauber2.jpg
    sauber2.jpg
    21 KB · Visningar: 171
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
En halvkul bieffekt när du vänder motorn (och därmed rotationsriktningen) är att gyrokrafterna gör den obenägen att klättra på bakhjulet.
Tror jag.
Beror på åt vilket håll den snurrar nu.

Så en normal hoj är 'gjord för att stegra' ?
Vad är fördelarna med det? Ja förutom att det kan vara kul att stila kanske, men det är ju inte alla hojar som är så lämpade för det ändå och det borde väl inte vara någon prioritering för tillverkarna, eller ?
Ska man däremot vara kungen vid rödljusen så borde det vara bättre att ha en hoj som inte stegrar så lätt. Som min... :gnissla (snarare klent vikt/effekt förhållande).

Vill man göra det riktigt snyggt, så går det att köra drivrulle mot hjulet.
Har byggts några tjoppers med det arrangemanget.
Äter däck och viner.
Har jag hört.

och det skulle vara en elegant lösning? :va
Påhängsmotor fast för motorcykel och bakhjulet istället..?


Om du tillverkar en mellanaxel med kuggdrift, så får du drivningen åt rätt håll och på rätt sida.
Gäller nog att lagra den stadigt bara.

Det där låter dock som en lösning som borde vara både enkel och fungerande. Då andra sidan så har jag ingen erfarenhet från att vända på motorer.


En annan fundering, borde det inte gå att ändra rotationsriktning på startmotor och eventuellt tändföljder/insprutning ?
För att få motorn att snurra baklänges alltså.
Men det kanske är svårare att få till än skrotnisses idé om mellanaxel. Eller blir det fel med insprut/avgaser då ?


Hursomhelst, lycka till med projektet! Skulle vara kul om du får till det!
 

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
va är det för fel på den gamla tråden?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=193118
eller två andra ännu äldre trådar
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=101033

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72303

som jag sa i en av dom, det är gjort förut

men jag ska inte va neggo, bygg för helsike :)

Då har mitt firefox fått tuppjuck, för jag hitta inte ens min gamla tråd :död

Men ska ha lite brainstorming under nästa vecka med några och bestämma hur man ska lösa drivningen. Och sen tar nog bygget fart :tummenupp
Ska försöka rita upp allt i något program så ni kan få se hur jag hade tänkt hur det skulle se ut när det är klart :)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Öhlins har ju gjort en 2hjulsdriven R1:a

Two wheel drive Yamaha R1 ridden

Riktigt läckert. Bara att se den på depåstöd var rätt coolt, gasa på och båda hjulen spinner, inte vad man är van vid. Måste vara rätt bra att ha för de som kör stoppies. Håller på att få överslag, släpper frambromsen och gasar på lite och få drivning på framhjulet. :)
 

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Fick en idé i lördags när jag var på mantorp. Då snacka dom om att bilarna hade alla växlar i backen också. Då om man "bara" bygger om lådan så att den går att köra åt båda hållen. Vet inte exakt hur det funkar men ska försöka kolla upp det och se om det inte är för mycket krångel med det. Och man blev lite sugen på att göra en dragräser av den. Då den aldrig kommer att kunnas köras på vägar lagligt, men det beslutets får man ta när man har vänt motorn och får hojen att åka åt rätt håll :D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nå.? Hur går det med hojen du "bara" skulle vända motorn åt rätt håll på.:hihi:7peta

Nöj dig med att vända toppen "bara". Det kan nog var bråkigt så det räcker..
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Detta är ett sådant bygge som aldrig kommer avslutas. Lite synd egentligen.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top