Nintendo 8-bit

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
ingen
Spelen man hade till sitt 8-bitars var man ju alltid tvungen att blåsa i för att få igång dom, varför hjälpte det egentligen?:va

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Skit på kontakterna?

Värmde upp något i kasseten så det blev kontakt?

Blev lite vatten på kontakterna så det lättare fick kontakt med själva konsollen?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Min fråga är varför mitt hederliga NES inte funkar nu när det kommit in en 600hz 50" Plasma?

Bilden rullar SuperMario, men med tv-ljud i bakgrunden.

Vad ska jag göra?

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Jag röstar på damm.
Hade även ett Philips G7000. Det hjälpte att blåsa på dom kassetterna också. :pacman
videopac+G7000.jpg

Här slipper ni blåsa:NES

Last edited:

Sonny

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
TL-1000S
Min fråga är varför mitt hederliga NES inte funkar nu när det kommit in en 600hz 50" Plasma?

Bilden rullar SuperMario, men med tv-ljud i bakgrunden.

Vad ska jag göra?

OJ! Görs tv:apparater fortfarande med "antenn" ingång?! :näsblod

Var så länge sen man hade upp nes:et. Men det fungerar inte att göra nån sorts gammeldags kanalsökning? :)

Edit: För att slippa blåsa så byt helt enkelt connectorn i konsolen! :) Kostar max en hundring och den blir som ny efteråt! :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Edit: För att slippa blåsa så byt helt enkelt connectorn i konsolen! :) Kostar max en hundring och den blir som ny efteråt! :tummenupp
Finns t.ex. här. Och har man slitit ut sina gamla handkontroller så har de piratkopierade såna också för 119kr/st.

De har även en konsoll som tar spel till både NES och SNES. Kostar 669kr.

Skulle man föredra Sega Mega Drive så har Teknikmagasinet den här. Två handkontroller, 15 inbyggda spel och man kan köra gamla kassetter till Mega Drive i den. Kostar 599kr. Själv så köpte jag den handhållna istället (varför kan det inte komma en sån med klassiska Nintendospel?).

Merovingian

Guest
Varför var TV-spel så svåra när man var liten?
Jag och en polare lyckades efter en miljard försök medelst två spelare i Sonic på Sega ta oss till sista bossen. Minns att det kändes som en once in a lifetome-grej, och då var vi ändå både Sonic och Tails på skärmen vilket ju underlättar nåt öfverdjävligt.
Minns inte om vi klarade det eller inte, men samma spel bräckte jag som ingenting i vuxen ålder, till och med berusad under en groggkväll hos polaren.
Hade vid tillfället inte spelat TV-spel på 10 år.

Hur dålig motorik hade man egentligen? :va

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Om man kör en emulator till en nyare version av en tv-spelskonsoll, får man samma spelkänsla som om man körde med en gammal Nintendo 8-bitars?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Har två stycken hemma. Vad ska man begära för dem om man eve funderar på att sälja?

Kommer aldrig glömma den där julafton när jag fick den. Farsan tyckte jag hade fått lite julklappar (typ en-två) och kom på att "tomten" hade glömt något. Det visade sig att han hade köpt Nintendot ETT år i förväg och sedan hade han glömt av det..:gnissla hur sjutton han orkade med tjatet ett helt år är för mig en gåta.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
OJ! Görs tv:apparater fortfarande med "antenn" ingång?! :näsblod

Var så länge sen man hade upp nes:et. Men det fungerar inte att göra nån sorts gammeldags kanalsökning? :)

Så länge sossarna får sitt sagt kommer vi ha SVT med skit-tv och analoga kanaler. Och jag vet inte om jag är beredd att betala vad det krävs för att få hit ComHem för att skruva om antennhålet i väggen till en hdmi-port. TV är lika värdelöst oavsett bildkvalitet! (Köpte mest tv för att det var en snygg möbel).

Om kanalsökning så behövde man inte det back in the days, man valde kanal 0/AV (audio video) och slog på så fanns det där. Nya TVs har inte AV kanal, de har 3 scart, 2 hdmi, VGA och fiberoptiska in-/utgångar och hexaflux istället. Tror att det är det som är problemet.

Rent teoretiskt borde det ändå funka med kanalsökning, men som sagt. Jag får bilden att rulla, men svartvitt, och med brusigt tv-ljud!

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Har två stycken hemma. Vad ska man begära för dem om man eve funderar på att sälja?

Kommer aldrig glömma den där julafton när jag fick den. Farsan tyckte jag hade fått lite julklappar (typ en-två) och kom på att "tomten" hade glömt något. Det visade sig att han hade köpt Nintendot ETT år i förväg och sedan hade han glömt av det..:gnissla hur sjutton han orkade med tjatet ett helt år är för mig en gåta.
Sälj ett till mig :fakta

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har både ett nes och ett snes som funkar klockers:) grymma grejer de

Vad har du för tv och hur har du kopplat?

Jag har 2, för jag och tjejen har varsitt. Kanske ska testa det andra om det är nåt fel på det vi provat nu, men som det känns skyller jag på TVn för det funkade innan vi flyttade (och köpte ny TV)..

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Om man kör en emulator till en nyare version av en tv-spelskonsoll, får man samma spelkänsla som om man körde med en gammal Nintendo 8-bitars?

Laddade hem nintendo 8-bit emulator och gamla rom till Frugans laptop och efter att kompletterat med en usb-handkontroll för någon hundring så var hon helt fast och tyckte det var så gott som identiskt. Bortsett från när nått jävla antivirus slängde upp fönster som totalt sabbade spelet :).

Själv laddade jag ner c64 och Amiga emulatorer och roade mig med mina gamla minnen på min laptop. Vi är en ganska nördig familj. :näsblod

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Laddade hem nintendo 8-bit emulator och gamla rom till Frugans laptop och efter att kompletterat med en usb-handkontroll för någon hundring så var hon helt fast och tyckte det var så gott som identiskt. Bortsett från när nått jävla antivirus slängde upp fönster som totalt sabbade spelet :).

Själv laddade jag ner c64 och Amiga emulatorer och roade mig med mina gamla minnen på min laptop. Vi är en ganska nördig familj. :näsblod
Själv kör man nes och snes på ett ps2, funkar perfekt!

Men jag vill ha ett nes med pistol, vill spela duckhunt! :D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...