Nita rostfri ljuddämpare med aluminiumnitar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad säger expertisen om det? Jag har loss Delkevic ljuddämparen på KLR:en efter att besiktat igår och funderar på att packa om den då den låter lite väl högt trots dB-killer i men hittar bara aluminium popnitar i garaget så vad säger ni om att nita med aluminiumnitar istället för rostfrianitar?

Aluminium har ju fördelen att vara lättare att borra ur nästa gång dämparen ska isär men är det några nackdelar med aluminium till rostfritt?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det håller i så många år att du har tröttnat på att det brötar o borrar ur dom för att packa om ljuddämpare, annars har biltema rostfria 4,2mm nitar i 3 längder.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Kör med alunit på CB250racern och på Manxen. Funkar ok, men med tiden glappar dom upp så man får byta dom. För några år sen for den ena slutkonan av på Arctic Raceway (Mo i Rana)
Killen som låg bakom fick ducka.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej så då funkar aluminium även om rostfritt är att föredra. Jag kommer inte ihåg om jag köpt rostfria nita och lagt på nåt "bra ställe" så jag ska veta får dom är eller bara tänkt köpa nita på Biltema, har 12 mil enkel väg till Biltema så det är inget som man bara åker och köper så där. Möjligen finns rostfria nitar på järnhanden så jag kanske lugnar mig till imorgon med att nita.

Får se om jag tar isär och packar om men väntar med att nita till jag har rostfria nitar. Ljuddämparen ska delas vid främre baffeln så belastningen på nitarna borde ju bara lite större här mot på bakstycket.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Skillnaden är ju precis det du skriver - aluminiumnitar har låg hållfasthet men är lätta att borra ur, rostfria nitar har högre hållfasthet men är svårare att borra ur.

Jag har ett helt sortiment Avdel Stavex rostfria nitar på hyllan, efter att ha listat ut att det är just den niten som används på gamla Yamaha snöskotrar. Dessa nitar hade redan på åttio och nittiotalet ett rykte om sig att aldrig vibrera sönder, jämfört med all skit som satt på amerikanska märken...

Vid urborrning av nitar, tänk på:

1) ny snabbstålsborr UTAN alla former av beläggningar som gör dem slöa
2) lätt tryck - låt borren göra jobbet istället för människan
3) lågt varvtal
4) ej överhetta
5) borra med en liten vinkel tills skallen lossnar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Nu är dämparen ompackad och ihop nitad med rostfria nitar från Biltema, lär väl vara bättre än aluminium nitar från järnaffären.

Tänkte också nu då dämparen är lös passa på och göra en besiktnings dB-killer till dämparen, dB-killern som sitter i nu är nog på gränsen att klara besiktningen så jag tänkte göra en egen dB-killer som dämpar betydligt mer istället för att byta till original dämparen vid besiktning.

Fick klagomål på besiktningen för fyra år sen att KLR:en inte lät nåt alls "lite ska det ju låta", fick dock samtidigt en kommentar om kompressor Hondan (då utan kompressor) "att skulle jag mäta den där skulle den aldrig gå igenom så det skiter vi i".

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Fick klagomål på besiktningen för fyra år sen att KLR:en inte lät nåt alls "lite ska det ju låta", fick dock samtidigt en kommentar om kompressor Hondan (då utan kompressor) "att skulle jag mäta den där skulle den aldrig gå igenom så det skiter vi i".

Har du varit på Bilprovningen i Övertorneå...? Stället var ju ökänt på åttiotalet. Det gick att besikta A-traktorer med endast en växellåda, trots att reglementet tydligt sade att de måste ha två växellådor varav den ena är spärrad på ettan...Petitesser tyckte man i Övertorneå...

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Har du varit på Bilprovningen i Övertorneå...? Stället var ju ökänt på åttiotalet. Det gick att besikta A-traktorer med endast en växellåda, trots att reglementet tydligt sade att de måste ha två växellådor varav den ena är spärrad på ettan...Petitesser tyckte man i Övertorneå...

Nä detta uttalande var i Kalix men han som sa detta är väl pensionär nu mer. Går det att besikta hojar i Kalix nu mer eller saknas det fortfarande personal för det?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jaså...? Jag har då aldrig lyckats med något sådant i Kalix, men då är jag inte överdrivet populär på det stället heller...Jag importerade en del fordon på det glada 90-talet. En ökänd tjurskalle som jobbade där på den tiden hävdade att jag hade fel dokumentation på en hoj som importerades från Tyskland och vägrade att godkänna den vid den obligatoriska registreringsbesiktningen. Jag fick rätt efter att ha kontaktat Bilprovningen centralt och han fick förmodligen en redig uppläxning av sin arbetsgivare. Efter det var det inte så stor vits för mig att besikta något hos just den personen...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Dottern har en kompis i Överkalix, och om jag minns rätt (det var några år sedan jag pratade med henne) så finns något som kallas "Kaiix-Epa" som är att man har en EPA-ombyggd Landcruiser som man gör flera skyltar till, och så sätter man de skyltarna på sina vänners Landcruisers, och så kan 16-åringarna köra i mer än 30 km/h "För annars skulle man ju aldrig komma fram, kompisarna bor ju 3-4 mil bort!"
Dessutom var det bara poliser i Överkalix på torsdagar och då kunde man strunta i att köra sin Kalix-EPA...
Sant? Eller bara ljug?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Dottern har en kompis i Överkalix, och om jag minns rätt (det var några år sedan jag pratade med henne) så finns något som kallas "Kaiix-Epa" som är att man har en EPA-ombyggd Landcruiser som man gör flera skyltar till, och så sätter man de skyltarna på sina vänners Landcruisers, och så kan 16-åringarna köra i mer än 30 km/h "För annars skulle man ju aldrig komma fram, kompisarna bor ju 3-4 mil bort!"
Dessutom var det bara poliser i Överkalix på torsdagar och då kunde man strunta i att köra sin Kalix-EPA...
Sant? Eller bara ljug?

Se där undra om det är nån man känner till, samället är ju inte så stort. Tveksamt om detta är sant, nån Landcruiser epa vet jag inte om det funnits här och här det gjort det är det definitivt inte ett flertal. Kingcab, 740 och BMW finns det väl mer av men att det skulle flyttats plåtar mellan olika epor och bilar kan jag mycket väl tänka mig.

Sen kan jag tycka att detta med alternativ till A-traktorer skulle ses över mer. Personligen tror jag att skulle man göra som med MC och ha en B1 bil som begränsas i hastighet kanske 60-70 km/h, men körs med riktigt körkort med teori och uppkörning skulle nog merparten av de trimmade A-traktorerna försvinna då det inte längre vore värt risken att åka dit.

Polisen är bara här måndagar vilket också en nu mer 95-årig farbror kände till så han körde inte bil måndagar. Nu mer är han placerad på hemmet och har tack och lov jag gett upp bilkörningen. Dock har det varit lite mer poliser i farten här i sommar, det var rent av en MC-polis här och smög runt för nån vecka sen.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC