Nittiotals GSXR 750..tung buss eller en ok hoj?

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
En GSXR 750 från 1998 har likvärdig effekt med en modern 600cc. Den väger dock lite mer och har några år på nacken. Ni som kört en Gixxer 750 från sent 90 tal....hur är de rent chassiemässigt jämfört mot dagens 600 kubikare, är de tröga som en buss i jämförelse eller? Kan en likvärdig förare köra lika fort på bana med en GSXR 750 från 98 som med en modern 600 kubikare eller är det en jäkla skillnad?

Tack! /D.

Likvärdig förare? :va Ja, Rossi kan säkert köra fortare på en modern 600, men inte vi vanliga dödliga. Jag är väldigt nöjd med min 99'a :tummenupp
Effekten som anges är ju bara högsta uppmätta effekt, det säger ingenting om hur effektkurvan ser ut, dvs när du har effekten, och vilken effekt du har vid dom varv man oftast kör.

Likvärdig förare? :va Ja, Rossi kan säkert köra fortare på en modern 600, men inte vi vanliga dödliga. Jag är väldigt nöjd med min 99'a :tummenupp
Effekten som anges är ju bara högsta uppmätta effekt, det säger ingenting om hur effektkurvan ser ut, dvs när du har effekten, och vilken effekt du har vid dom varv man oftast kör.

Med likvärdig förare menar jag vem som skulle få bästa tid om de var lika duktiga = > vilken hoj är egentligen snabbast utan förarens inverkan? Med den frågan vill jag mest få fram om en GSXR 750 från 98-99 kan prestera likvärdiga tider jämfört mot en modern 600 cc?

Alltså...kan exempelvis den bättre effektkurvan kompensera för den högre vikten och det mer omoderna chassiet?

/D.

Gixxern har ju fått väldigt bra recensioner.
http://www.mcnews.com.au/

Motorn och växellådan är väldigt bra och av hög kvalitet.
Den svänger också extremt bra, en del tycker nästan den svänger in FÖR mkt i kurvorna. Det är en bra nybörjar-sporthoj just för det, om man tar fel spår osv är det bara att lägga ner, läs recensionerna och förundras =)

Med likvärdig förare menar jag vem som skulle få bästa tid om de var lika duktiga = > vilken hoj är egentligen snabbast utan förarens inverkan? Med den frågan vill jag mest få fram om en GSXR 750 från 98-99 kan prestera likvärdiga tider jämfört mot en modern 600 cc?

Alltså...kan exempelvis den bättre effektkurvan kompensera för den högre vikten och det mer omoderna chassiet?

/D.
Jag tror att de få skillnaderna mot en nyare 600 är försumbara, men ju duktigare man är, desto större skillnad gör ju dom små detaljerna. Iom att du har ett bredare register så behöver du tex inte växla lika mycket, men det hänger ju också ihop med vilken bana du kör på.
Sen jämför nog många tex en 750 99'a med gammal gaffelolja, chassisättningar som är ditpillade av nån utan koll, plattkörda däck osv, med en fräsch 600, och tycker att 750 är rena skiten. Byt gaffelolja, ställ in chassit osv så är det en helt annan hoj!

Jag tror att de få skillnaderna mot en nyare 600 är försumbara, men ju duktigare man är, desto större skillnad gör ju dom små detaljerna. Iom att du har ett bredare register så behöver du tex inte växla lika mycket, men det hänger ju också ihop med vilken bana du kör på.
Sen jämför nog många tex en 750 99'a med gammal gaffelolja, chassisättningar som är ditpillade av nån utan koll, plattkörda däck osv, med en fräsch 600, och tycker att 750 är rena skiten. Byt gaffelolja, ställ in chassit osv så är det en helt annan hoj!

Så sant så sant!

Varför köper man en GSXR 750 98-99 för 40 papp istället för en R1:a 98-99 för nästan samma pengar? Kan 750:an skänka lika mycket glädje som gammel R1:an? Eller köper man bara 750:an för att den har en lägre försäkringskostnad?

Svåra frågor... :va :confused: :)

/D.

Så sant så sant!

Varför köper man en GSXR 750 98-99 för 40 papp istället för en R1:a 98-99 för nästan samma pengar? Kan 750:an skänka lika mycket glädje som gammel R1:an? Eller köper man bara 750:an för att den har en lägre försäkringskostnad?

/D.
Jag väljer Gixxern för att den lider av färre barnsjukdomar, snällare (gör mer som man vill), antagligen mindre misshandlad (jag har fått för mig att rettor leks sönder), bättre motor och låda och som du sa, lägre ägandekostnad.

Jag körde fortare på bana förra året när jag inte hade full effekt i min Gixxer pga igensatt soppafilter, den vart helt enkelt snällare och mjukare. Vad ska jag då med 40 häst till å göra? :va :)

Så sant så sant!

/D.

Billigare i försäkring vettefan men du tappar en kostnad, oljeförbrukningen på yamahan :D

Allt beror ju på ens referensramar men jag tycker gsxr 750 är en av de bästa hojar som byggts (undantaget ett par år på dekis runt 92-93). För merparten av oss dödliga har även en 98 mer mos och vägegenskaper än vi kan nyttja, såväl på bana som på gatan. Så nej någon buss är det def inte.

Billigare i försäkring vettefan men du tappar en kostnad, oljeförbrukningen på yamahan :D

Jag har nog haft tur med mina Rettor, de har haft relativt normal oljeförbrukning. Men jag har hört att en del förbrukar olja på allvar!

/D.

Jag väljer Gixxern för att den lider av färre barnsjukdomar, snällare (gör mer som man vill), antagligen mindre misshandlad (jag har fått för mig att rettor leks sönder), bättre motor och låda och som du sa, lägre ägandekostnad.

Jag körde fortare på bana förra året när jag inte hade full effekt i min Gixxer pga igensatt soppafilter, den vart helt enkelt snällare och mjukare. Vad ska jag då med 40 häst till å göra? :va :)

Man vill alltid ha mer hästar, oavsett om man kan uttnyttja dem eller ej:) .

Jag trodde Gixxern också attraherade samma "lekfulla" typer som R1:an gjorde. Har dock hört att Gixxern har en skottsäker motor. Hur är det med bromsarna då, är de okej som standard? Hur är lådan, klarar inte av klonkiga storstegade lådor.Suzuki brukar dock lyckas med transmissionen..

/D.

Allt beror ju på ens referensramar men jag tycker gsxr 750 är en av de bästa hojar som byggts (undantaget ett par år på dekis runt 92-93). För merparten av oss dödliga har även en 98 mer mos och vägegenskaper än vi kan nyttja, såväl på bana som på gatan. Så nej någon buss är det def inte.

Låter positivt!

Skall som sagt göra mig av med min R1-07 och efter en massa funderande återstår nu bara R1:an från 98-01 och GSXR750:an från 98-99. Har redan haft en R1-01:a så den har jag bra koll på, skulle dock vara roligt att prova något "nytt" men vill samtidigt veta att jag inte köper något klart sämre an vad jag kunnat få för samma pengar om jag valt något annat. Tror jag låter tillfället avgöra, dyker det upp ett bra ex tar jag det oavsett om det är en gammel R1:a eller en gammel Gixxer 750:a.

En positiv effekt av att byta ner mig är att jag även får råd till en Trial hoj:tummenupp .

Tack för alla svar! /D.

Last edited:
Kan bara säga att jag har haft ett par 750 r srad och det går att köra riktigt fort med dom på bana men det saknas ju självklart lite effekt medan jag tycket r1 är lite väl nervös ibland när det går riktigt fort.
Sen har ju 750 nästan skottsäker motor

Jag trodde Gixxern också attraherade samma "lekfulla" typer som R1:an gjorde. Har dock hört att Gixxern har en skottsäker motor. Hur är det med bromsarna då, är de okej som standard? Hur är lådan, klarar inte av klonkiga storstegade lådor.Suzuki brukar dock lyckas med transmissionen.
Skillnaden är att ingreppen i en Gixxerlåda går att cutta så att dom håller för evigt, det sägs att det inte går med Yamahalådor. Hörsägen dock, jag har aldrig rivit en Yamahalåda!
Jag är väldigt nöjd med bromsarna, har visserligen ISR-skivor, men resten är orginal (sånär som på stålomspunna slangar). Jag tycker det är bra känsla och bromsar gör dom! :hihi
Lådan kan kännas lite klonkig om man finpillar med den, men kör man hårt så är den otroligt fin. Den ska alltså användas till det den är byggd för! :fakta

Skillnaden är att ingreppen i en Gixxerlåda går att cutta så att dom håller för evigt, det sägs att det inte går med Yamahalådor. Hörsägen dock, jag har aldrig rivit en Yamahalåda!
Jag är väldigt nöjd med bromsarna, har visserligen ISR-skivor, men resten är orginal (sånär som på stålomspunna slangar). Jag tycker det är bra känsla och bromsar gör dom! :hihi
Lådan kan kännas lite klonkig om man finpillar med den, men kör man hårt så är den otroligt fin. Den ska alltså användas till det den är byggd för! :fakta

Om jag köper en så lovar jag att risken för finpilleri är minimal:D .

/D.

Jag gick ifrån en Gixxer 750 -96 till R6 -00 förra året och det var som natt och dag. R6an var mycket enklare att styra in i kurvor och kändes allmänt smidigare. Dessutom tycker jag att gixxerna har riktigt oskön körställning.

Jag har också väldigt svårt för körställningen på 750R mellan -96 och -99.
Bromsarna går inte att jämföra med "dagens" 600, de som inte har tycker att de är träiga och tråkiga kan inte ha testat någon av hojarna trådskaparen väljer mellan. En R1 -98 har betydligt bättre bromsar orginal.
Och ja, samma förare skulle vara betydligt snabbare på en modern 600 än tio år gammal 750R.
Med det sagt så gillar jag de senare modellerna och har själv en 750 men att hela tiden hävda sin egna hojs förträfflighet här på SH.com börjar blir lite tröttsamt.

Det jag själv upplever är största skillnaden mellan äldre och nyare hojar är det förtroende dom förmedlar till piloten,för en sämre förare kan det vara stor skillnad pga. att man vågar mer för att chassit förmedlar att det går att göra det som även den äldre hojen klarar av utan att kunna förmedla dettta till föraren.

Just känslan och förtroendet för hojen är viktigare ju oerfarnare man är men för ett proffs så är det just hojens begränsningar som bestämmer hur fort man kan köra.

Så,det är din egen förmåga som förare som bestämmer om det skiljer tiondelar eller sekunder på samma sträcka med en nyare hoj kontra en äldre med effektmässigt samma förutsättningar.

Detta är den upplevelse jag fått och någon annan kanske har andra uppfattningar om det men dom kan ju inte jag svara för.

Henrik

Så sant så sant!

/D.

Närmare 40 tusen för en sådan hoj från slutet av 90-talet måste vara ett rejält överpris.

Har själv haft två stycken 99:or och varit riktigt nöjd med dom, är dom bara fräscha i fjädring mm så går det ju fortfarande att ha kul på en sådan, men är ju trots allt inte jämförbar med en ny hoj även om den nya har mindre cc.

Ser att det har kommit ny input som inte är så romantiskt positiv till de äldre 750:orna :)

Om jag skall vara helt ärlig så räknar jag med lite träighet om jag köper en 10 år gammal hoj. Var nyligen inne och provsatt en GSXR1000 K3:a och jisses vilken skillnad jämfört med min R1-07:a. K3:an kändes antik. Å andra sidan körde väl Minin (stavningen bortser vi ifrån :rolleyes: ) förbaskat bra med sin K3:a för något år sedan...hursomhelst köper man något äldre får man acceptera vissa försämringar, det räcker att jag kollar på en Gixxer 750 från 99 för att jag skall förstå att utveckligen har gått frammåt och det ganska rejält.

Vad hade ni valt om ni fått välja....en GSXR750 från 99 eller en R1:a från 99?

/D.

Ser att det har kommit ny input som inte är så romantiskt positiv till de äldre 750:orna :)

Om jag skall vara helt ärlig så räknar jag med lite träighet om jag köper en 10 år gammal hoj. Var nyligen inne och provsatt en GSXR1000 K3:a och jisses vilken skillnad jämfört med min R1-07:a. K3:an kändes antik. Å andra sidan körde väl Minin (stavningen bortser vi ifrån :rolleyes: ) förbaskat bra med sin K3:a för något år sedan...hursomhelst köper man något äldre får man acceptera vissa försämringar, det räcker att jag kollar på en Gixxer 750 från 99 för att jag skall förstå att utveckligen har gått frammåt och det ganska rejält.

Vad hade ni valt om ni fått välja....en GSXR750 från 99 eller en R1:a från 99?

/D.

Skulle ha låtit skick och pris få avgöra vilken av dom hojarna det blev.
Kan du lägga 40 000kr så borde du kunna köpa en gsxr från 00.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick