NITTON mil för ingenting!

Herlog

CBR600F 2001
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
2001 Honda CBR600F
Jag hade nog känt likadant om jag skulle köpa en hoj som nån säger NYSKICK på.
Skulle aldrig köpa en otvättad hoj. Vill ju veta om där finns repor eller märken som är såpass djupa att dom inte går att polera bort.
Inte så kul med stora repor eller kanske t.om. början till lacksläpp på tanken eller liknande, eller någon som inte vet hur man polerar och bränt plast någonstans. Damm kan dölja mer än vad man tror.
Ja, jag är grymt nogrann med både bilar och motorcyklar när det gäller repor, märken etc.
NYSKICK är kanske någon liten, liten repa och något litet, litet märke, men absolut inte på ställen som stör.Köper man en hoj i NYSKICk så skall den iallafall "se ut som ny"
Annars får man skriva BRA SKICK och inte NYSKICK.

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Har själv en liten anekdot från i höstas.

Hittade en K3 på blocket med 950 mil på mätaren för 59000:-. Ringer fort som fan och får prata med en danska som förklarar att det är hennes pojkväns hoj och att den är jättefin utan skador. Importerad, men det förväntade jag mig för de pengarna. Vill jag komma och kolla på den får det bli snabbt, för de har redan spekulanter som skall komma två dagar senare. Frågar försynt om man kan få prata med pojkvännen och hon förklarar att han är tysk och inte pratar svenska. OK, en helt godkänd förklaring. Frågar en del om bakdäck, bankörning mm och hon svarar helt trovärdigt. Enda nackdelen är att hojen finns i Malmö och jag bor i Stockholm.
Beslutar mig efter 2 sekunders betänketid att åka. Sagt och gjort, ringer en polare och ber om akut hjälp med släp och sällis. Inte helt nöjd med att ta ut semester för att kolla på en hoj ställer han till slut upp. Strular med banken för att få ut min postväxel och sedan bär det iväg. Givetvis hamnar vi snöstormen med sommarsulor på släpet och köer genom hela Sverige. Nåväl, efter tio timmar kommer vi i.a.f. fram och åker till anvisad adress, en bilfirma.

Danskan anländer med pojkvännen i släptåg och släpper in oss. Hojen ser verkligen fin ut och har inte mycket att anmärka på. Kompisen, som har med sig stället, tar en provtur (i -7 grader). Själv är jag ringrostig efter 3 år utan cykel och har ingen lust att klota det första jag gör. Efter en snabbrepa i centrum kommer han tillbaka och rapporterar att den går som den skall. Efter lite mer tittande börjar vi dock hitta lite konstigheter med den. Ramens skick är liksom inte i paritet med skicket i övrigt. En hel del smårepor och skavd lack på den, medan plasten på cykeln är i toppskick. Säljaren berättar då (han kan inte svenska, men väl engelska tydligen) att hans brorsa, som haft hojen i tyskland, kraschat så att ramen gick, men ingenting annat är bytt. Skumt?! Inte vet jag, men det lät som om man kraschat så att ramen gick skulle väl resten av hojen må ganska dåligt. Framgaffeln borde ju fått sig en smäll. Nåja, fler konstigheter; Hojen har inte gått 950 mil utan 1150 mil. Enligt regbevis är ägaren personen som står framför mig, men SMS från VV säger att hojen ägs av en firma. Dessutom har killen väldigt svårt att svara på vissa frågor som service mm och givetvis saknas serviceboken....

Det blev ingen affär. Förmodligen var det ett klipp, men jag ville inte ta risken med så många frågetecken. Åkte hemåt igen, men funderade starkt på att fortsätta nedåt och köpa öl för pengarna istället. 130 mil totalt, snöstorm, en semesterdag mindre, förkylning och ingen hoj = skitkul!

/frezon

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Testat med att ringa o höra då kanske du får ett svar :rolleyes:

Jag har varit i kontakt med honom i vintras och det verkar vara diverse förklaringar till att en 06:a med 260 mil på mätaren inte går att sälja. :rolleyes:

Någon i Malmö måste ju ha varit där tycker man, jag kommer inte åka dit.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
NYSKICK är kanske någon liten, liten repa och något litet, litet märke, men absolut inte på ställen som stör.Köper man en hoj i NYSKICk så skall den iallafall "se ut som ny"
Annars får man skriva BRA SKICK och inte NYSKICK.

:confused:

I nyskick är när man rullar ut från affären. Sen efter det är hojen begagnad och inte i något nyskick. Hur en två år gammal hoj med 600 mil på mätaren kan betraktas vara i nyskick är för mig en gåta, kanonfin eller liknande superlativer kan jag köpa, men nyskick, nä...

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha