Nitverktyg

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Dags för ny drivlina till GSen. Verkar svårt att hitta kit med clips-länk, och dessutom kan det ju vara vettigt att växa upp och börja nita kedjorna. Någon som hittar ett budgetverktyg som håller måttet på ebay eller amazon? Biltemas i all ära, men det kanske finns alternativ?

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Blev en Biltema. Usel instruktion som följer med dock. Verkar som man kan pressa ihop länken för mycket om man inte passar sig. Uppfattar det som att verktyget inte hjälper till med att stoppa pressningen på rätt ställe, eller missar jag något?

Om någon som använder Biltemas kedjeverktyg orkar skriva en steg för steg instruktion så skulle det uppskattas mycket.

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Har ett sånt verktyg jag med. Har märkt två saker.
Nita inte av kedjor för dornen pajar bara, utan kör enbart den för att pressa över länken och nita.
Sen så upplever jag att få till måttet över niten som tillverkare rekommenderar verkar omöjligt.
Fick tips att pressa så mycket det går sen är det bra.
Eller så kan man köra med clips helt enkelt

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har ett sånt verktyg jag med. Har märkt två saker.
Nita inte av kedjor för dornen pajar bara, utan kör enbart den för att pressa över länken och nita.
Sen så upplever jag att få till måttet över niten som tillverkare rekommenderar verkar omöjligt.
Fick tips att pressa så mycket det går sen är det bra.
Eller så kan man köra med clips helt enkelt
Tänkte sluta med clips (efter 14 år :p). Förstår inte riktigt grejen med allt fokus man ser på att trycka ut pinnen och bryta en kedja som är slut. Jag tar min bultsax och klipper av den gamla. Den är ju ändå slut, och ska slängas.

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Hoj
Ja jag har läst diskussionen på SH nyligen om kedjor.
Tänkte det är nog bäst att hålla käften angående detta
Skulle folk få reda på hur jag resonerar angående kedjor och drev så skulle jag nog bli ”nitad” haha

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ja jag har läst diskussionen på SH nyligen om kedjor.
Tänkte det är nog bäst att hålla käften angående detta
Skulle folk få reda på hur jag resonerar angående kedjor och drev så skulle jag nog bli ”nitad” haha
Menar du att det finns trångsynta på SportHoj som inte gillar när någon har "fel" åsikt? :hihi

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Hoj
Haha jag säger inget så har jag inget sagt som man säger

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har med ett par EK-kedjor från Addemoto fått med två UU-plåtar som sätts över O-ringarna i Nitlåset för att hindra att jag mosar O-ringarna.
Efter nitningen är klar bara fatta uppstickande plåt med polygrip och dra ut UU-plåtarna.
UU-plåtarna är 1,45mm tjocka så jag gissar man kan få samma effekt med 1,5 mm ståltråd. Men tänk på att vrida till ståltråden så den sticker upp över nitlåset så det finns något att greppa för att dra ut ståltråden i efter nitningen.
En metod som kanske funkar är att mäta med bladmått hur stort glapp det är mellan färdiga länkarna i kedjan (glappet för O-ringarna) och sedan sätta in 4 rätt valda bladmått för att hindra att O-ringarna mosas när man klämmer ihop nitlåset.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...