Nojig köpa gammal hoj

Desperado

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-
Total nybörjare (ej ens moppe), tänker ta kortet till våren, men köpa hoj nu i höst.

Lutar väl mest åt en ER6 (och låna/hyra hoj vid uppkörning) eller kanske en Z750. Har även kollat lite på äldre hojar för att hålla nere kostnaden lite, men blir spontant toknojig vid tanken på att köra en hoj som är kanske 20 år gammal. Fan, går något tekniskt fel så kan man ju dö :D Helt utan grund går min gräns vid -00, allt äldre än det känns onödigt riskabelt...

Ja, jag vet, är man mesig skall man inte köra MC, och skicket är väldigt viktigt både på ny och gammal hoj. Men vad säger ni om min noja, är den helt (mer eller mindre) grundlös? Eller gör en rookie som jag bäst i att köpa en så ny hoj som möjligt?

Vet inte om jag fick fram något vettigt där, men...
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
kan du inte meka för 5 öre gör du rätt i att köpa så ny hoj som möjligt. Men om du kan sköta lite vanligt underhåll som att byta bromsbelägg, spänna kedjan, byta olja osv, så är inte en välskött hoj med inte alltför många mil på mätaren från säg -96 o framåt några problem. En hoj av den typen du vill ha är ofta driftsäkra, även de från 90-talet
 

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
hehe jag tror nog inte du behöver oroa dig för något tekniskt fel som kommer resultera i din död bara för du köper en lite äldre hoj, kan lika bra hända på en ny oxå i sånt fall :tummenupp
Alternativt att du köper en super gammal hoj med så lite tekniskt i som möjligt, då slipper du ju oroa dig för det iaf och i stället oroa dig för det maskinella!
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
är du helt grön och extremt allergisk mot repor så är väl en nya hoj bättre än en gammal, men tappar/välter du den skulle du nog va gladare över att ha en gammal...:rolleyes:

jag kör en 85a och tycker att den är säker, bara för att en hoj är lite gammal är den inte totalt livsfarlig:)
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Vilket trams.

Du ÄR nog lite nojig. Se till att noggrannt undersöka hojens tekniska status så kan du inte göra fel. Det som skiljer mest är ju att en modern ram och fjädring på ett bättre sätt kan stötta en duktig förare. Blåbär som mig (och kanske du?) vinner nog på att lära sig med en enklare maskin.

Köpte själv en 1993 års modell. Skottsäker motor och problemfri med massor av reservdelar fortfarande.

Dessutom - om du skall / kommer att lägga en hoj (man ska inte, men det är ju så kul att testa gränserna) så är det ju bättre att göra det med en hoj som du tycker att du har råd att göra det på än på maskinen som nästan spräckte din budget redan vid inköp...

Mina tankar iaf.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Desperado skrev:
Total nybörjare (ej ens moppe), tänker ta kortet till våren, men köpa hoj nu i höst.

Lutar väl mest åt en ER6 (och låna/hyra hoj vid uppkörning) eller kanske en Z750. Har även kollat lite på äldre hojar för att hålla nere kostnaden lite, men blir spontant toknojig vid tanken på att köra en hoj som är kanske 20 år gammal. Fan, går något tekniskt fel så kan man ju dö Helt utan grund går min gräns vid -00, allt äldre än det känns onödigt riskabelt...

Ja, jag vet, är man mesig skall man inte köra MC, och skicket är väldigt viktigt både på ny och gammal hoj. Men vad säger ni om min noja, är den helt (mer eller mindre) grundlös? Eller gör en rookie som jag bäst i att köpa en så ny hoj som möjligt?

Vet inte om jag fick fram något vettigt där, men...

Går något körtekniskt fel så kan du också dö, och då med största sannolikhet, speciellt i hastigheter över 70- eller 90km/h. Maskinen i min mening spelar mindre roll än föraren.

Din noja är grundlös. Är en gammal hoj i bra skick så fungerar den minst lika bra som en modern. Enda skillnaden är omoderna bromsar och hjulupphängning (fjädring), men det betyder inte att du kommer åka av vägen i första kurvan eller inte kunna stanna när du bromsar i en paniksituation.

Jag har inga problem att köra en 25 år gammal Suzuki och jag har aldrig tidigare kört ett tvåhjuligt motorfordon. Se bara till att du har fräscha bromsbelägg och att du har fjädringen inställd rätt så fungerar det kanon. Kanske inte samma komfort som en modern men det fungerar, och kanske framförallt, det är billigt. Både delar och försäkring. Betalar 1644kr för helårs/helförsäkring. 20 år.
 

Desperado

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tackar för svaren :tummenupp Är kanske inte helt botad, men ser en äldre hoj som ett alternativ nu iaf, vilket jag inte riktigt gjorde innan.

Givetvis förstår jag att man kan köra ihäl sig p.g.a. förarmisstag (och annat), det är en sak, men att stryka med för att jag sparade 20K och köpte en gammal hoj hade känts lite som en dålig besparing.

Men nu verkar det ju inte vara så illa, så tackar igen!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
köp en R1:a som många andra nybörjare här på forumet. En utmärkt hoj för alla som börjar, du kan snabbt avancera till kontrollerade driftar ur kurvor, långa powerwheelies i över 200 km/h etc. Mao tröttnar du inte så fort ;)
 

Desperado

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-
köp en R1:a som många andra nybörjare här på forumet. En utmärkt hoj för alla som börjar, du kan snabbt avancera till kontrollerade driftar ur kurvor, långa powerwheelies i över 200 km/h etc. Mao tröttnar du inte så fort ;)

Ah, ja men då så! Bra tips, då gör jag det och sen kommer jag och spökar för dig varje natt! :D
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Här kommer en historia som kanske botar suget efter en gammal hoj...

Jag har haft ett antal hojar av varierande årsmodell och milantal. Ingen av de lite nyare (under 10 år gamla) har någonsin strulat en endaste gång. Det enda jag behövt göra på dem är att tanka, fylla på olja, smörja kedjan och byta däck.

Mitt stora misstag gjorde jag när jag köpte en Yamaha XTZ 750 -89... Den tidigare ägaren hade totalrenoverat hojen och motorn och kunde visa bilder och kvittorn på detta. Iom att den var totalt genomgången kändes det ok med att köpa en så pass gammal hoj. Men redan på väg hem från säljaren började den strula... Startmotorn la av efter ca 30-40 mil och det är inte det enklaste att knuffa igång en så gammal och tung hoj.. Efter att ha parkerat i nerförsbackar ett tag lyckades jag få tag på en billig startmotor från Tyskland. Jag var även tvungen att skaffa ett nytt batteri då det gamla såg ut att komma från första världskriget och hade lika mycket effekt som ett AAA-batteri...

Efter det var det frid och fröjd ett antal mil tills det började rassla oroväckande från motorn. Oljudet blev värre och värre på väg hem. När jag parkerat hojen i garaget gick det inte längre att starta hojen då motorn gick för tungt för att startmotorn skulle orka med. Troligtvis var det ramlagren i motorn som tagit semester och inte ville leka längre. Det kan också ha varit något annat djävulskap, men i det läget var jag så less på hojen att jag sålde den på blocket för en spottstyver.

Att dessutom bromsarna var ett skämt, svinglagret lika glappt som en överbetald politikers munläder, stötdämparna mest var där för syns skull m.m. såg jag mest som en extra bonus.

Det är helt klart värt att ta ett litet lån för att köpa en aningen nyare hoj. För 30-35' finns det många fina objekt där värdeminskningen kommer att vara minimal de kommande åren. Det är bra mycket roligare att lägga några hundralappar på räntor och amortering än på reparationer.

Det är iaf hur jag ser på saken, men smaken är som baken..

Lycka till med hojköpet!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Visst. En gammal hoj som gått långt kan vara sliten men det upptäcker du troligen när du kollar på hojen.
Ser den hyfsat välvårdad ut och det inte kommer några särskilda missljud ifrån den så är det nog ganska säkert.
En äldre hoj har dock oftast lite sämre bromsar och fjädring än en ny hoj. Dock är det garanterat fullt tillräckligt för att kunna bromsa omkull sig och för att det ska vara du och inte hojen som sätter gränsen för hur fort du kan köra.

Polaren köpte en Honda CB750 F2 -83 i somras för att ta körkort på.
Han har kört närmare 1000 mil med den utan att behöva göra något åt den. Den tuffar och går bara. Visst, hans bromsar är inte i närheten av mina och väghållning och motor ger inte samma prestanda som i min nyare hoj. Dock tror jag inte för ett ögonblick att han har mindre roligt än mig. Och som nybliven körkortsinnehavare så finns det inte en chans att man har en körskicklighet som gör att man når gränsen för vad den hojen kan prestera.

Det enda är väl att nu verkar det som om han har lite svårt för att slita sig ifrån den då den är så ohyggligt billig att äga men ändå så rolig att köra och dessutom med en skopa nostalgi över sig.

Hans tanke från början var annars att övningsköra på den och sedan byta upp sig när han tagit kortet men det verkar inte som om det blir av att byta bort den på ett tag. Hojen är för bra för pengarna för det helt enkelt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Visst. En gammal hoj som gått långt kan vara sliten men det upptäcker du troligen när du kollar på hojen.
Ser den hyfsat välvårdad ut och det inte kommer några särskilda missljud ifrån den så är det nog ganska säkert.
En äldre hoj har dock oftast lite sämre bromsar och fjädring än en ny hoj. Dock är det garanterat fullt tillräckligt för att kunna bromsa omkull sig och för att det ska vara du och inte hojen som sätter gränsen för hur fort du kan köra.

Polaren köpte en Honda CB750 F2 -83 i somras för att ta körkort på.
Han har kört närmare 1000 mil med den utan att behöva göra något åt den. Den tuffar och går bara. Visst, hans bromsar är inte i närheten av mina och väghållning och motor ger inte samma prestanda som i min nyare hoj. Dock tror jag inte för ett ögonblick att han har mindre roligt än mig. Och som nybliven körkortsinnehavare så finns det inte en chans att man har en körskicklighet som gör att man når gränsen för vad den hojen kan prestera.

Det enda är väl att nu verkar det som om han har lite svårt för att slita sig ifrån den då den är så ohyggligt billig att äga men ändå så rolig att köra och dessutom med en skopa nostalgi över sig.

Hans tanke från början var annars att övningsköra på den och sedan byta upp sig när han tagit kortet men det verkar inte som om det blir av att byta bort den på ett tag. Hojen är för bra för pengarna för det helt enkelt.

Bara att instämma.

Är man sen lagd åt det hållet så kan man ju bygga om gammelhojen med modernare fjädring, fälgar och annat godis.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Det finns ju bra gamla hojar och riktigt usla. Svårt att avgöra ibland och speciellt om man är helt ny. Känner man någon kunnig kan man gärna ta med honom/henne vid eventuellt köp.
Det som jag ofta tycker när det ska säljas gamla hojar är att oftast är däcken slut, drivpaketet sjunger på sista versen och massor med allmänna småfel. Detta resulterar i en massa andra kostnader utöver det oftast för höga priset.

En ER6 eller Z750 som du nämner är ofta driftsäkra hojar, och väljer du någorlunda moderna/välskötta maskiner kan du känna dig tämligen säker. Sedan om hojen är besiktigad är man rätt säker från fatala tekniska fel som att hjulen lossnar eller styret lossnar. :)

du" här i tråden var på skämt så finns det folk somTrots att jag är säker på att R1-tipset "annars tröttnar tipsar om detta på riktigt. Minneslunden här hade varit mindre om alla hade köpt en mer sansad hoj de första åren.

Lycka till med kortet och hojköpet!

Edit: Glömde att nämna att ju nyare hoj du väljer desto bättre chassi och framförallt bromsar får du. Speciellt bromsarna på gamla hojar är ofta katastrofala.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top