Nollan? Elfråga...

Sedan en ny installation får bara utföras utav fackmän då det måste vara fackmanna mässigt utfört.
Händer det något med anläggning eller personskada fastighet osv så har du inte ett korv öre ut på försäkring.

Får man inte utföra det själv om man har en behörig som besiktar arbetet sen? Eller är det några gamla regler?

Skicka ett pm till Nyteknik och be honom hjälpa dig. :näsblod

En stickpropp kanske... :D

Last edited:
Dumt att koppla nollan till skyddsjord, skulle du tappa kontakt i centralen så riskerar alla dina jordade förbrukare (plåtskal på el-element osv) att bli strömförande i det läget.

Inte om man kopplar jorden som den är från början som en PEN.
Då har du i princip just jord o nolla o fas.

Får man inte utföra det själv om man har en behörig som besiktar arbetet sen? Eller är det några gamla regler?

Jo så kan man göra.
Men har man inte tillräcklig kunskap så skall man låta bli.

Last edited:
Jag kan reglerna å tänker ändå skita i dom så till vida att en polare som e elektriker får sköta inkopplingen, dock utan firma i ryggen. Den lilla risken tar jag.
Jag frågade mest av intresse.... men varför har man nollan med då om det tydligen funkar utan?

Det är ju beroende på vad som belastningen består utav.
Det skall alltid vara skyddsledare fram därav du får de olika konfiggerna på kabeln.
5ledare ifall du vill ha med en nolla.
L1 l2 l3 jord o nolla då kan du få ut 3fas samt 3x230volt det e det du har nollan till.
l1 l2 l3 jord för att driva rena 3 fas applikationer.
Din elektriker polare kan förklara närmre när det e dags:tummenupp

Last edited:
Har ingen lust att elda ner huset så jag låter bli att pilla med sånt jag inte har koll på. Var bara nyfiken på reglerna.

Nja egentligen får du inte heller göra så jag gör så med större installationer för att få godkännt måste du ha allmän behörighet ja eller den som står ansvarig för installationen.
Då ringer jag en som vill kika på det.
Eller att fastighets ägaren fixar att det blir gjort.
Jag har b behörighet vilket innebär att jag kan koppla hejvilt så länge det finns någon på firman som har allmänbehörighet.
Men får således inte godkänna det själv.

Alltså tar strömmen den vägen i gamla hus, om det skulle hända?

Nu greppar jag inte riktigt vad du undrar över, men för att precisera mitt yttrande: det är vid förbrukaren och inte i centralen jag menar. jord och nolla är ofta ihopkopplade vid nollskenan inuti centralen.

Det är ju beroende på vad som belastningen består utav.
Det skall alltid vara skyddsledare fram därav du får de olika konfiggerna på kabeln.
5ledare ifall du vill ha med en nolla.
L1 l2 l3 jord o nolla då kan du få ut 3fas samt 3x230volt det e det du har nollan till.
l1 l2 l3 jord för att driva rena 3 fas applikationer.
Din elektriker polare kan förklara närmre när det e dags:tummenupp

Okej, jag tror jag e med dig... Grejen e följande: 20A från mätartavlan utan nolla tvärsgenom källarn till en säkringsbox (nersäkr till 10A för tvättmaskin). Jag vill gå på med en kabel på 20A-sidan till garaget å där sätta min nya central med både en- å trefasuttag. Belysning ingår ju självklart i det hela.

Min trikare säger att man kan plocka ut en nolla nånstans, menar han då att fula likt som ni beskrivit det innan? Eller bör jag dra en femledare direkt från fasadmätarskåpet? Å kan han som obehörig joxa i den biten?

Okej, jag tror jag e med dig... Grejen e följande: 20A från mätartavlan utan nolla tvärsgenom källarn till en säkringsbox (nersäkr till 10A för tvättmaskin). Jag vill gå på med en kabel på 20A-sidan till garaget å där sätta min nya central med både en- å trefasuttag. Belysning ingår ju självklart i det hela.

Min trikare säger att man kan plocka ut en nolla nånstans, menar han då att fula likt som ni beskrivit det innan? Eller bör jag dra en femledare direkt från fasadmätarskåpet? Å kan han som obehörig joxa i den biten?

Nej kontakta en elektriker med behörighet vet ju inget om hans kompetens men är man det minsta osäker skall man låta bli.
Istället för att ställa mig dessa frågor är det kanske bättre du tar dem med honom då han skall utföra arbetet.

låter bli att pilla med sånt jag inte har koll på.

Bra det:tummenupp

Last edited:
Nej kontakta en elektriker med behörighet vet ju inget om hans kompetens men är man det minsta osäker skall man låta bli.
Istället för att ställa mig dessa frågor är det kanske bättre du tar dem med honom då han skall utföra arbetet.

Nja kompetensen e hundra, han e gammal installtionare men kruxet e att han har ingen firma bakom sig då han jobbar på mitt jobb som industri-trikare.. råden från honom e kratis åxå å backar han på installationen blir det firma. Jag e bara vetgirig.....:D men tack

Kan även vara värt att beakta att det är du som anläggningsinnehavare som har det yttersta ansvaret oavsett vem som som har varit och pulat.

Ähh,sparka ner ett järnspett marken utanför så har du ett bra jordtag där.
Se till att bryta spänningen innan du lossar kablarna bara,utifall det finns last på dom. Vore riktigt tråkigt med en liknande ljusbåge i vardagsrummet:näsblod :rolleyes:
[YOUTUBE-ID]sngLL29LH14[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Kan även vara värt att beakta att det är du som anläggningsinnehavare som har det yttersta ansvaret oavsett vem som som har varit och pulat.

Anläggningen som sådan e min bostad å det förekommer en massa oegentligheter här dagligen å stundligen :tummenupp
Jag förringar inte reglemeten men jag beaktar dom å kringgår dom i syfte att snåla lite....

Jag förringar inte reglemeten men jag beaktar dom å kringgår dom i syfte att snåla lite....

El är ett sånt där område där man inte ska snåla i sitt hus. VVS lika så. Kan man inte så ska man ta in kunnigt folk. Å i båda fallen behörigt.
Blir så jäkla dyrt när det felar.:)

Sen hur du spikar din fasad eller reglar skiter nog det flesta i.

Tänk på att en byggcentral är till för en tillfällig installation och bör inte sitta permanent.

Anläggningen som sådan e min bostad å det förekommer en massa oegentligheter här dagligen å stundligen :tummenupp

Kanske har och göra med att det varit 14olika okunniga och kopplat hej vilt, utan kunskap hur det ska/bör se ut.
Hade personerna kopplat fakmanna mässigt så kan alla med kunskap i ämnet följa hela anläggningen, trots olika tids epoker och regelverk.

Ska det då bli 15 okunniga?

Last edited:
Lite som den där familjen som hade byggt nytt hus och när man använde duschen så tyckte dom att det kittlade i huden.
Visade sig att byggcentralen hade ingen nolla och det jordade lite hur som helst.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back