Nollställer alla mätare vid start ( Ärretta )

Benneskog

Vågad
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Avesta/Falun
Hoj
Yamaha R1
Som ämnet beskriver.

Någon som vet varför min r1a nollställer alla inställningar när man vrider på tändningen? samt att alla mätare går i botten och sen tillbaka till noll. Även alla lampor i displayen blinkar till. typ testläge elr liknande.:confused:


Tacksam för svar :yoparty
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
Benneskog skrev:
2332176 Som ämnet beskriver.

Någon som vet varför min r1a nollställer alla inställningar när man vrider på tändningen? samt att alla mätare går i botten och sen tillbaka till noll. Även alla lampor i displayen blinkar till. typ testläge elr liknande.:confused:


Tacksam för svar :yoparty

Allt verkar vara som de ska, förutom att de nollställer sig...de verkar skumt.
 

Dominator-Rocks

Guest
Ha ha svinbra ju, rätta till det ett par månader innan du skall sälja hojen :tummenupp
 

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Dålig kontakt vid nån batteripol?

Hade jag när jag hade glömt dra åt pluspolen ordentligt. Nollställde tripmätaren (inte de andra mätarna förståss) och klockan när jag skulle starta.
 

Larsson

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Gsxr 1000-07
cbjorkman skrev:
2332209 Dålig kontakt vid nån batteripol?

Hade jag när jag hade glömt dra åt pluspolen ordentligt. Nollställde tripmätaren (inte de andra mätarna förståss) och klockan när jag skulle starta.

Jag hade problem med att trippmätarna och klockan nollställde sig hela tiden när jag stängde av tändningen. Då var det en säkring som sitter i en liten dosa under sadeln som hade gått....
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Matning till viss utrustning som bilstereos,färdatorer och liknade har två plus anslutningar.
EN som kallas + och en som kallas minneström +.
Minneströmmen är alltid inkopplad medans den vanliga plussen endast med tändning påslagen.
Vissa data lagras även i avbrottsäkra minnen som km/ställningen.

Har du dåligt batteri så kan spänningen sjunka såpass kraftigt pga startmotorn att minnet raderas , minneströmmen sjunker kraftigt.

Desutom kan nämnda utrustningar ha en liten microbackupp bestående av en diod och en konding som klarar korta strömavbrott på minneströmmen.
Om ett fel uppstått i denna del av elektroniken kan man bygga en extern "micro UPS" med en diod och en konding på några tusen uF på minnesströms anslutningen.

En diod i serie på minnes + och kondingen efter mellan minnes + och jord.
Dioden hindrar att den minimala energi i kondingen inte matas ut i elsystemet utan håller bara ansluten utrustning vid liv.
 
Last edited:
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top