Nollvision kontra konst

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.nt.se/norrkoping/artikel.aspx?articleid=7027116
Hög stålsmyckning i olycksrondell

Norrköping

Om Trafikverket själva får välja ska fasta föremål som smyckar rondeller inte vara högre än 10-15 centimeter. I rondellen där en motorcyklist i helgen körde omkull och dog är stålsmyckningen över två meter hög.

Gräset är uppskavt och ljusvajrarna som smyckar rondellen hänger trasiga i luften. En blombukett och tre ljus brinner till minne av den 65-åriga Norrköpingsmotorcyklisten som dog när han körde omkull i rondellen vid trafikplats Ljura på E 22.

Oklar orsak
Varför olyckan skedde vet man fortfarande inte riktigt, inte heller om motorcyklisten hade klarat sig om rondellsmyckningen med ljusvajrar inte funnits där. Ändå väcks frågan och NT hörde av sig till Trafiksäkerhetsverket som planerar rondellerna. Hur tänker de när de utsmyckar en rondell?

Kompromiss?
- Trafiksäkerheten är det viktigast vi utgår i från, men ibland får vi kompromissa med kommunerna, säger Åke Lövqvist, vägutformare på Trafikverket.

Huruvida Trafikverket gjort kompromisser med Norrköpings kommun kan Åke Lövqvist inte svara på, men det låter inte som att han och hans kollegor på Trafikverket skulle göra en likadan rondell som den befintliga vid Ljura om de själva hade fått välja.

Låga föremål
- Det kan vara planterat med växtlighet som inte blir stora träd, blommor och mindre buskage. Eventuella fasta föremål ska vara låga och ligga jäms med markytan, kanske 10-15 centimeter över marken, säger han.

Om hastigheten vid rondellen är låg på grund av trång stadsmiljö, trånga gator, farthinder eller liknade menar han dock att han och hans kollegor har lättare lättare för att acceptera högre föremål i rondellerna. Då är chansen att det sker en olycka i rondellen mindre.

Vid rondellen på E 22 är dock hastigheten 50 kilometer i timmen. l Diaz Sjöholm
 

jetson

Guest
Jag undrar vad det är för jävla hippies som kom på att man skulle göra om rondellerna till en jävla åkattraktion.

Känns bättre om trafikanter kring rondeller fokuserar mer på trafiken kring rondellen istället för nån abstrakt jävla sten-marmor-stålvajerfigur. RIP.
 

Hudik

Guest
Vad gillar ni Tunadalsrondellen i Sundsvall då? :dummer

Den är konstruered med 10mm tjock skuren stål!!!
 

Bifogat

  • tunadal.JPG
    tunadal.JPG
    69.1 KB · Visningar: 517
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
vänta vänta....jag har nog aldrig sett en rondell som INTE har en stor klump av nått slag i mitten? När dom säger 10-15 cm måste dom mena att gräset inte ska bli högre än så..
 

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
I trygghetsnarkomanernas Sverige så skall alla kunna blåsa tvärs igenom en rondell i 110 utan att något händer. Snart är det väl dags för avåkningszoner på alla vägar där det växer träd vid sidorna. Jag varnar för att efterfråga för mycket myndighetsinblandning/hjälp - det kan resultera i att det inte finns några motorcyklar kvar om ett antal år! Trafikverkets lösning på ett problem kanske inte överensstämmer med vad vi motorcyklister önskar!
 
Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
I trygghetsnarkomanernas Sverige så skall alla kunna blåsa tvärs igenom en rondell i 110 utan att något händer. Snart är det väl dags för avåkningszoner på alla vägar där det växer träd vid sidorna. Jag varnar för att efterfråga för mycket myndighetsinblandning/hjälp - det kan resultera i att det inte finns några motorcyklar kvar om ett antal år! Trafikverkets lösning på ett problem kanske inte överensstämmer med vad vi motorcykelåkare önskar!

Är man trygghetsnarkoman för att man inte vill ha vad som närmast liknar en köttkvarn i en rondell? :va
 

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Är man trygghetsnarkoman för att man inte vill ha vad som närmast liknar en köttkvarn i en rondell? :va
Japp, man tar inte ansvar för sina egna handlingar! Allt kan inte vara ofarligt - även om mamma och pappa sagt det!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Japp, man tar inte ansvar för sina egna handlingar! Allt kan inte vara ofarligt - även om mamma och pappa sagt det!

I USA - Land of the free (mohahaha gnägg), körs det mycket med tunnor fulla med vatten.

Helknasigt att få överleva ett misstag i trafiken. :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu är du bara löjlig.

Näe, jag håller faktiskt med, man kan få ha hårda saker runtom våra vägar, stenar, träd och även utsmyckningar är inte tänkta att agera airfence åt folk som inte själva kan iakta försiktighet i trafiken.

Däremot bör inte utsmyckningar skymma sikten igenom rondeller, eller dra bort uppmärksamheten från trafiken.

Man ska faktiskt köra så att man håller sig på hjulen, brakar man rakt fram i en cirkulationsplats har man bommat bromspunkterna och skyltarna som anger lämplig hastighet.

Däremot i ytterkant behöver man ju inte sätta upp ytterligare hinder, för att lowsida på en dieselfläck kan man ju göra ändå, och då är det utåt kanterna man åker, inte in mot mitten.
 

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Näe, jag håller faktiskt med, man kan få ha hårda saker runtom våra vägar, stenar, träd och även utsmyckningar är inte tänkta att agera airfence åt folk som inte själva kan iakta försiktighet i trafiken.

Däremot bör inte utsmyckningar skymma sikten igenom rondeller, eller dra bort uppmärksamheten från trafiken.

Man ska faktiskt köra så att man håller sig på hjulen, brakar man rakt fram i en cirkulationsplats har man bommat bromspunkterna och skyltarna som anger lämplig hastighet.

Däremot i ytterkant behöver man ju inte sätta upp ytterligare hinder, för att lowsida på en dieselfläck kan man ju göra ändå, och då är det utåt kanterna man åker, inte in mot mitten.

Exakt!

Och som grädde på moset så brukar ju cirkulationsplatserna och deras utsmyckningar vara ganska centralt placerade. Det är sällan, för att inte säga aldrig, som jag hittat dem i periferin!
 

jetson

Guest
Näe, jag håller faktiskt med, man kan få ha hårda saker runtom våra vägar, stenar, träd och även utsmyckningar är inte tänkta att agera airfence åt folk som inte själva kan iakta försiktighet i trafiken.

Däremot bör inte utsmyckningar skymma sikten igenom rondeller, eller dra bort uppmärksamheten från trafiken.

Man ska faktiskt köra så att man håller sig på hjulen, brakar man rakt fram i en cirkulationsplats har man bommat bromspunkterna och skyltarna som anger lämplig hastighet.

Däremot i ytterkant behöver man ju inte sätta upp ytterligare hinder, för att lowsida på en dieselfläck kan man ju göra ändå, och då är det utåt kanterna man åker, inte in mot mitten.


Men det är ju totalt efterblivet att bygga massa skit som kanske resulterar i dödsolyckor istället för mindre skador. Onödigt?

Kanske svimma han av eller något vem vet, när olyckan väl är framme oberoende av vad som orsakar den så behöver vi inte ha massa stålsaker att braka in i.. Kanske åker du in mot en rondell och bromsarna slutar fungera, eller en skenande bil trycker dig rakt in i rondellen, då känns det väl bra om det är gräs istället för stålvajrar framför dig?
 

tkdrille

Guest
Tycker bara de är skoj om de är något i rondellen. Men de kanske man inte tycker i betongdjunglar. Fontäner och växtligheter och lite annat snyggt får gärna pryda rondellerna. Man får ju hejda sig lite.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Däremot i ytterkant behöver man ju inte sätta upp ytterligare hinder, för att lowsida på en dieselfläck kan man ju göra ändå, och då är det utåt kanterna man åker, inte in mot mitten.

Du kan väl lika gärna diesla IN i rondellen?
 

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Men det är ju totalt efterblivet att bygga massa skit som kanske resulterar i dödsolyckor istället för mindre skador. Onödigt?

Kanske svimma han av eller något vem vet, när olyckan väl är framme oberoende av vad som orsakar den så behöver vi inte ha massa stålsaker att braka in i.. Kanske åker du in mot en rondell och bromsarna slutar fungera, eller en skenande bil trycker dig rakt in i rondellen, då känns det väl bra om det är gräs istället för stålvajrar framför dig?
I trygghetsnarkomanernas Sverige! När är du beredd att ta ett eget ansvar för dina handlingar? Skall vi bygga vägar i Sverige som tillåter att man svimmar utan att skadas/dö så kommer det att kosta stora summor. Är du beredd att betala (d.v.s. att skatten höjs?).
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top