Jag reagerade på det i början när de smällde upp "konstverk" efter konstigt verk i rondellerna, man var ju van att se rätt igenom och troligen var det lättare att hålla tempot då. Just av denna anledning var det en körskolelärare med lite insyn som förklara att man skulle prova detta med något i rondellerna istället = man ser inte igenom och man sänker då hastigheten.
Frågan är dock vad dom är bäst..
För kanske 8-10 år sen smällde dom upp en rondell, den var med en sluttande upphöjnad och sen likt rundade trottoarstenar högst upp med gräs i mitten. Den förste som dundra rätt in i den var en postbil, slog väl nästan av framhjulen så det blev en hel del skador och eftersom de i regel är värda 2:50:- så gick den förmodligen till skrot. Där var nog förklaringen "Det var ingen rondell där förra rundan" och utan något i mitten är det väl inte lika tydligt även om vägskylt som ingen tittar på satt uppe. Nu vet jag inte hur fort det hade gått men det var nog tur att "trottoarkanten" fanns där för annars hade det nog blivit en buller o brak rakt över rondellen mot ett eventuellt möte.
Så.. vad är egentligen bra då?
Något som skymmer sikten så att hastigheten sänks?
Kant som tar stopp alt lutning med kant högst upp?
Platt rondell som fordonet åker rakt över?
Ett hål/damm?
http://www.youtube.com/watch?v=ZnRP_TyU6dU
Det är naturligtvis flera aspekter att ta hänsyn till, alltså inte bara fordonet som kör rakt fram i en rondell utan även det eventuella mötet på andra sidan. Sen att ex välbärgade kommuner får frispel och ser ett gyllene tillfälle att skapa konstgalleri mitt i trafiken kanske inte är så lyckat alla ggr med alltifrån stadiga stenstatyer till metallskrot. Rondellhundarna kritiserades väl bl.a. för att de inte ansågs vara trafiksäkra men om kommunen smider så är det helt plötsligt ok? Likaväl planeras väl så enkla ting som skyltar i trafiken efter att de inte ska vara trafikfarliga i viss mån och Kalle målare får inte smälla upp en reklamskylt för sin firma hur som helst ute längs vägen. Fina vintrar har vi haft nu om man gillar snö vill säga och snöröjningen fungerar ju kanske inte exemplariskt i alla delar av landet, någon utomsocknes kanske tänker det klassiska "sikta på något billigt" när det råkade gå för fort på okänd väg och väljer den där stora "snöhögen" mitt i rondellen
"skrammel".
Precis likt alla farthinder som dök upp kors och tvärs utan någon bestämd standard, för så var det nämligen, är detta en trend som i slutändan kommer kosta kommunerna onödiga pengar när de får rivas och göras om, precis som med farthinder.