Non-lethal weapon dödar igen

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Polisen borde få mer utbildning i självförsvar utan vapen och hur man oskadliggör människor på snabbaste sätt utan att skjuta eller stå o slå på dom med en liten pinne som inte gör någon verkan. Bara sättet de använder "batongen" i Orerics klipp är ju skrattretande. Ser ut som tre barn som slåss i sandlådan.
Man vill se snabbt och effektivt, oskadliggör utan övervåld, på med bojor, in i bilen, go go go. :banana

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
https://www.youtube.com/watch?v=0DSUOumHsx8&feature=youtube_gdata_player

När jag såg Orecics film kom jag att tänka på den här filmen. Kanske lite olika sätt att jobba på, men jag tror att den här konstapeln hade löst den andra situationen lite snabbare. :)

"AVBRYT!!!"

Ja här har vi någon som faktiskt uppfyllde de tidigare fysiska kraven för att vara polis. Visst hans teknik är inte så förfinad, men har utför jobbet, och bra dessutom. Några fler sådana poliser, sen kan resten förlita sig på teknik så har vi en poliskår som drägget inte muckar med.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Ja här har vi någon som faktiskt uppfyllde de tidigare fysiska kraven för att vara polis. Visst hans teknik är inte så förfinad, men har utför jobbet, och bra dessutom. Några fler sådana poliser, sen kan resten förlita sig på teknik så har vi en poliskår som drägget inte muckar med.

Att förlita sig på teknik är bara skrattretande... är personen starkare/på droger eller motsvarande så är det endast råstyrka eller andra maktmedel som funkar. Och med tanke på hurdana krav det är på poliserna idag så är det maktmedel som gäller. Skulle jag få välja så skulle det vara lite andra krav på på polisernas fysisk och avsevärt lägre nivå på när de ingriper

Orecic

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Att förlita sig på teknik är bara skrattretande... är personen starkare/på droger eller motsvarande så är det endast råstyrka eller andra maktmedel som funkar.

Det är inte skrattretande, de flesta skulle bli väldigt rädda om de såg någon använda sig av de mest skadliga teknikerna.

Verkligheten är inte en MMA match, det finns inga regler.

För att ge ett exempel, om jag blir anfallen av Magnus Samuelsson skulle jag sparka honom mellan benen och slå han med en rak höger på struphuvudet.

Vad vill du att Hr. Samuelsson(världens en gång starkaste man) ska göra nu?

Fungerar inte det riktar jag våld mot hans ögon, knän och mun(med fish-hooks).

Allt jag nämnt är förbjudet i MMA, av en anledning. Det är inte "SUPER über ninja techniques", däremot så är det tekniker för att inrikta sig på alla människors mest känsliga punkter. Då spelar storlek ingen roll.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Orecic;
Låter som Israeliska självförsvarstekniken Krav Maga. Det är ju mer eller mindre baserat på gatuslagsmål i princip.. Allt är tillåtet, använd de tillhyggen du hittar och slå där det ger mest effekt. Fruktansvärt effektivt när nån kan det riktigt för kommer dom åt en så gör det ont och det finns liksom inga mönster i det som går att förutse.
Förövrigt så tycker jag att polisen idag mest är rädda för repressalier vid ingripanden vilket gör att allt ser taffligt ut.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det är inte skrattretande, de flesta skulle bli väldigt rädda om de såg någon använda sig av de mest skadliga teknikerna.

För att ge ett exempel, om jag blir anfallen av Magnus Samuelsson skulle jag sparka honom mellan benen och slå han med en rak höger på struphuvudet.

Allt jag nämnt är förbjudet i MMA, av en anledning. Det är inte "SUPER über ninja techniques", däremot så är det tekniker för att inrikta sig på alla människors mest känsliga punkter. Då spelar storlek ingen roll.

Och hur länge tror du en polis blir kvar i kåren om han sparkat en misstänkt i pungen och sedan slagit in hans struphuvud? Alternativt den polis som först sparkar den adrenalinpumpade pundaren som inte känner smärta utan vid sparken helt sonika sticker kniven i polisens mage.

Tazers tycker jag är ett alldeles utmärkt maktmedel. Problemet är ju bara att i USA använder de det som första utväg. Inte som det det borde vara, nämligen steget innan verkanseld med skjutvapen.

Orecic

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Orecic;
Låter som Israeliska självförsvarstekniken Krav Maga. Det är ju mer eller mindre baserat på gatuslagsmål i princip.. Allt är tillåtet, använd de tillhyggen du hittar och slå där det ger mest effekt. Fruktansvärt effektivt när nån kan det riktigt för kommer dom åt en så gör det ont och det finns liksom inga mönster i det som går att förutse.
Förövrigt så tycker jag att polisen idag mest är rädda för repressalier vid ingripanden vilket gör att allt ser taffligt ut.

Det stämmer att det är Krav Maga, vilket vi fick träna, om än inte speciellt mycket, vid K4 AJB. Flera utav befälen där är mycket rutinerade i Krav Maga och har även tränat i Isarel; dessa borde sättas på att utbilda svenska polisen i det samma.

Det inte sagt att Krav Maga på något sätt är "det ultimata systemet"; för det existerar inte något ultimat system. Grejen med Krav Maga är att det är föregångaren till MMA, fast det är designat för "gatan" och situationer där du blir anfallen och måste komma därifrån levande, utan någon som helst moral.

För att förstå hur bra till exempel ett strupslag fungerar, testa att att slå MYCKET lätt på din egen strupe, ungefär lika hårt som när du petar någon på axeln. Då förstår man hur farlig en rak höger är på samma ställe.

Och hur länge tror du en polis blir kvar i kåren om han sparkat en misstänkt i pungen och sedan slagit in hans struphuvud? Alternativt den polis som först sparkar den adrenalinpumpade pundaren som inte känner smärta utan vid sparken helt sonika sticker kniven i polisens mage.

Tazers tycker jag är ett alldeles utmärkt maktmedel. Problemet är ju bara att i USA använder de det som första utväg. Inte som det det borde vara, nämligen steget innan verkanseld med skjutvapen.

Mitt inlägg var bara för att bevisa att teknik alltid slår styrka, självklart ska inte polisen i alla lägen dela ut pungsparkar och strupslag. Däremot ska polisen kunna dessa teknker, det är som "upproret" i Stockholm för inte så längesen, där en polis blir anfallen av tre drägg och får springa för sitt liv och kommer knappt undan. Där skulle han lungt kunnat använda dessa tekniker.

För en pundare som ska gripas använder man valfri kastteknik och låser sedan hans armar. Detta kan användas på alla, även ickepundare, som vägrar ge sig.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Magnus Samuelsson är en av de trevligaste och fredligaste människorna jag träffat.
Men om du försöker sparka honom på pungen (vilket är lättparerat) eller peta honom i ögonen, så kommer han att krama dig tills du bajsar ner dig.
Oavsett vilka überninjatekniker du tänker ut, så kommer du inte att komma i närheten av något så effektivt och säkert (för båda parter) som taser.

Orecic

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Magnus Samuelsson är en av de trevligaste och fredligaste människorna jag träffat.
Men om du försöker sparka honom på pungen (vilket är lättparerat) eller peta honom i ögonen, så kommer han att krama dig tills du bajsar ner dig.
Oavsett vilka überninjatekniker du tänker ut, så kommer du inte att komma i närheten av något så effektivt och säkert (för båda parter) som taser.

Huruvida Magnus Samuelsson är trevlig eller fredlig är åsidosatt diskussionen, det togs upp som ett exempel därför att han är väldigt stor och väldigt stark.

Skulle någon av hans storlek få tag på en så är det klart att man är i en svår siuation, men du kan fortfarande rikta våld mot känsliga punkter och vinna. Det är ingenting som kan hymlas bort. Förövrigt är det inte über-ninja tekniker, det är vetenskapligt så till vida att alla människor har vissa punker på kroppen som ingen tål speciellt mycket våld mot, oavsett storlek.

Återigen så är taser inte bra därför att den kan alltid riktas mot polisen själv, vapen i största allmänhet är aldrig bra av samma anledning. Du måste skjuta den misstänkta innan du ens varit nära att fått ner denna på marken och satt handklovar på honom.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Återigen så är taser inte bra därför att den kan alltid riktas mot polisen själv, vapen i största allmänhet är aldrig bra av samma anledning. Du måste skjuta den misstänkta innan du ens varit nära att fått ner denna på marken och satt handklovar på honom.
Vapen fyller även en funktion som avskräckande. En stor del av buset tänker nog efter både en och två gånger innan de går på en polis beväpnad med pistol/batong (påtänt drägg undantaget). En obeväpnad polis skulle troligen få försvara sig mer än en beväpnad.

Jag tycker absolut att polisen skulle kunna få lite mer träning i obeväpnad närstrid, men jag kan inte se att det på något sätt skulle ersätta tjänstevapen.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Man kan lära sig hantera? Ok..så det betyder att man är 100% skyddad?
Det är inte bättre att vara på avstånd o vara riktigt säker då?

Det finns klipp på nätet hur en amerikansk polis blir nerbrottad..pistolen tas ifrån honom o de skjuter honom med hans eget vapen. Han måste ha somnat på försvarskursen?
Jag tror nog att han skulle velat göra om allt o hålla avstånd istället. Så tycker nog hans familj oxå.

Problemet med vapen är att de alltid kan vändas mot dig, och vilken amatör som helst kan hantera dem. Detta är anledningen till att amerikanska polisen överanvänder tasers, de måste skjuta innan de hamnar för nära den misstänkta, då kan denna sno tasern eller pistolen. Hölstrerna till de samma är dessutom gjorda så att man enkelt ska kunna ta fram pistolen. Samma sak med batong.

Förövrigt kan man lära sig hantera människor med både kniv, järnrör samt pistoler och gevär; på nära håll. Det lärs till och med ut tekniker för att ta ifrån pistolen från någon som försöker avrätta dig med pistol, där pistolen hålls mot ditt huvud.

Polisen borde ringa K4 och be dem utbilda Svenska polisen i självförsvar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Huruvida Magnus Samuelsson är trevlig eller fredlig är åsidosatt diskussionen, det togs upp som ett exempel därför att han är väldigt stor och väldigt stark.

Skulle någon av hans storlek få tag på en så är det klart att man är i en svår siuation, men du kan fortfarande rikta våld mot känsliga punkter och vinna. Det är ingenting som kan hymlas bort. Förövrigt är det inte über-ninja tekniker, det är vetenskapligt så till vida att alla människor har vissa punker på kroppen som ingen tål speciellt mycket våld mot, oavsett storlek.

Med vilken ninjateqnique plockar du en taser på avstånd?

Orecic

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Med vilken ninjateqnique plockar du en taser på avstånd?

HADOUKEN
Ryucvshado.gif

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj

Det spelar nog ingen roll hur hemskt o farligt "förbjudna MMA" tekniker, är personen i fråga större i starkare än dig så får du nog stå där o vifta o veva bäst du vill. Det är verkligheten.
Kampsporter är jättebra motion och ett utmärkt sätt att lära sig grundläggande självförsvar. Och det skall självklart vara en grundläggande del av polisens utbildning.

Det stämmer att det är Krav Maga, vilket vi fick träna, om än inte speciellt mycket, vid K4 AJB. Flera utav befälen där är mycket rutinerade i Krav Maga och har även tränat i Isarel; dessa borde sättas på att utbilda svenska polisen i det samma.

Det inte sagt att Krav Maga på något sätt är "det ultimata systemet"; för det existerar inte något ultimat system. Grejen med Krav Maga är att det är föregångaren till MMA, fast det är designat för "gatan" och situationer där du blir anfallen och måste komma därifrån levande, utan någon som helst moral.

För att förstå hur bra till exempel ett strupslag fungerar, testa att att slå MYCKET lätt på din egen strupe, ungefär lika hårt som när du petar någon på axeln. Då förstår man hur farlig en rak höger är på samma ställe.

Mitt inlägg var bara för att bevisa att teknik alltid slår styrka, självklart ska inte polisen i alla lägen dela ut pungsparkar och strupslag. Däremot ska polisen kunna dessa teknker, det är som "upproret" i Stockholm för inte så längesen, där en polis blir anfallen av tre drägg och får springa för sitt liv och kommer knappt undan. Där skulle han lungt kunnat använda dessa tekniker.

För en pundare som ska gripas använder man valfri kastteknik och låser sedan hans armar. Detta kan användas på alla, även ickepundare, som vägrar ge sig.
K4 är det någon armegrej? Jag var själv inne som militärpolis och vi fick lära oss att vara avsevärt mera ödmjuka och inte överskatta våra kunskaper. Jag lärde mig efter ett par blåa ögon och ett avsparkat ledband...:3freak

Annat var det med en annan rekryt som var inne med mig. Han hade "svart bälte" i flera kampsporter o sade att han var en jävel på att slåss, hans ego och självförtroende fick sig en rejäl törn...:hihi han viftade och slog vilt omkring sig varvid våran utbildare tog han bokstavligen i skjortkragen o satte ned han:lol jag tror att jag aldrig har sett någon bokstavligen komma ned på jorden lika snabbt som han.

Nej teknik slår verkligen inte styrka i riktiga livet, kanske om du går omkring och väntar på att slåss så kan du med lite tur "vinna" ett par slagsmål, men i övrigt så åker du nog rejält på stryk. Framförallt om man går med inställningen att man bara tar och "kastar omkull en drogpåverkad och låser armarna"...

Orecic

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Det spelar nog ingen roll hur hemskt o farligt "förbjudna MMA" tekniker, är personen i fråga större i starkare än dig så får du nog stå där o vifta o veva bäst du vill.

Nej det stämmer inte.

K4 är det någon armegrej? Jag var själv inne som militärpolis och vi fick lära oss att vara avsevärt mera ödmjuka och inte överskatta våra kunskaper. Jag lärde mig efter ett par blåa ögon och ett avsparkat ledband...:3freak

K4 är Armens jägar bataljon. Vi fick en crash course i krav maga och jag är långt ifrån någon expert. Däremot så är teknikerna väldigt effektiva, bevisligen.

Annat var det med en annan rekryt som var inne med mig. Han hade "svart bälte" i flera kampsporter o sade att han var en jävel på att slåss, hans ego och självförtroende fick sig en rejäl törn...:hihi han viftade och slog vilt omkring sig varvid våran utbildare tog han bokstavligen i skjortkragen o satte ned han:lol jag tror att jag aldrig har sett någon bokstavligen komma ned på jorden lika snabbt som han.

Nej teknik slår verkligen inte styrka i riktiga livet, kanske om du går omkring och väntar på att slåss så kan du med lite tur "vinna" ett par slagsmål, men i övrigt så åker du nog rejält på stryk. Framförallt om man går med inställningen att man bara tar och "kastar omkull en drogpåverkad och låser armarna"...

Under vilka premisser skedde detta slagsmål där han blev ägd? Gick befälet upp och lyfte upp honom, eller bestämde de sig sonika för att slåss, eller var det ett sparringpass?

Var han tillåten att använda vika tekniker som helst?

Att storlek slår teknik är klassisk bro-science-logik.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Teknik slår styrka vilken dag som helst.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Under vilka premisser skedde detta slagsmål där han blev ägd? Gick befälet upp och lyfte upp honom, eller bestämde de sig sonika för att slåss, eller var det ett sparringpass?

Var han tillåten att använda vika tekniker som helst?

Att storlek slår teknik är klassisk bro-science-logik.

Det gick till på det viset att vi hade grundläggande utbildning i självförsvar var rekryten gick omkring och skröt med hur många tävlingar han hade vunnit och hur bra han var. Våran löjtnant blev klart trött på hans attityd, så han erbjöd bokstavligen rekryten att få slå han på käften, givetvis var allt tillåtet (innom rimliga gränser) :yoparty

Vi blev ju givetvis alla överlyckliga då vi trodde (på riktigt) att vi skulle få se våran löjtnant få stryk. Nå, de började, eller snarare så började rekryten sparka och slå... visst han fick in ett par riktigt fina träffar, men så snabbt löjtnanten fick tag i ena armen på han var det slutlekt för rekryten. Löjtnanten drog han mot sig och tog ett rejält tag i skjortkragen och vred om lite grann, presis så där passligt mycket att man såg på han att det inte var någon vitts att kämpa vidare...Sedan drog han honom ned på golvet och sitta fint i raden med oss andra som hade fått se på spektaklet til uppvisning.
Kul var det att se!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...