marcus_136
Rockstar
Var finns info om allting då? Anmälningar osv?
Var finns info om allting då? Anmälningar osv?
Nordic StuntRinding Championship 2008
I denna tävling så använder man sig av andra regler än i andra stunttävlingar hittills.
Tävlingen består av en kvalifikation och en final.
Kvalifikationen körs på fredag, 080606.
I kvalifikationen skall man utföra fyra obligatoriska stunt. Kvalifikationsrundan kommer inte att bedömas av domare. [vaan kuskien paremmuus voidaan todeta mittaamalla suorituksia.]
Finalen körs lördagen, 080607.
I finalen så kör man bara en freestyledel som bedöms av domare.
Poängen från kvalifikationerna kommer inte att räknas samman med poängen i finalen. Mästerskapet baseras endast på poäng som körs in i finalen på lördagen.
Prisutdelningen och efterfesten kommer att hållas på lördagskvällen.
Regler
-NSRC är en öppen tävling, där man får deltaga även om man kommer utanför dom nordiska länderna. Deltagare som kommer utanför norden har rätt till poängplats och får ta del av prispengarna. Dock så har de inte möjlighet att vinna NSRC titeln eller pokalen. Föraren skall vara minst 16 år gammal, man eller kvinna. Ifall föraren är under 18 år så krävs tillstånd från målsman att ställa upp i tävlingen.
-Alla motorcyklar som används i tävlingen skall ha minst 550 cc och två cylindrar. Mindre motorcyklar, scooters, trialhojar, fyrhjulingar eller trehjulingar får ej användas i tävlingen. Motorcykeln skall vara utrustad med original ljuddämpare eller uppfylla kravet på max 97 dB.
-Deltagarna deltar på eget ansvar och kommer att få skriva under ett avtal där arrangören frånsägs allt ansvar för eventuella olyckor med föraren.
-Deltagarnas nummer skall vara synligt på motorcykeln under hela tävlingen.
-Poängavdrag (10 poäng per domare) kommer att göras ifall, föraren inte är redo och blir sen till utförandet eller fortsätter att köra även tiden är slut och han har flaggats av flaggvakten. Stunt som har påbörjats innan tiden är slut får dock slutföras.
-Föraren skall ha heltäckande klädsel, körhandskar och hjälm under hela tävlingsutförandet.
-Alla förare skall använda ryggskydd i tävlingen.
-Alla motorcyklar skall vara i säkert skick innan och under tävlingen. Arrangörerna kommer att kontrollera att motorcyklarna inte läcker några vätskor. Förarna skall dock säkerställa att hojarna är i körbart och säkert skick inför tävlingen.
-Man får inte använda sig av några vätskor som skadar asfalten under stunttävlingen.
-Deltagarna får inte sätta upp egen reklam någonstans förutom den reklam som finns på motorcykeln, kläderna, transportredskapen eller medhjälparens kläder. Flaggor eller annan dylik rekvisita är ej godkänd utan arrangörernas tillåtelse.
-Vid extraordinära händelser t.ex. kraftigt varierande eller farligt väder kan tävlingen hållas under en dag, flyttas till efterföljande dag eller ställas in helt utan att man har rätt att kräva arrangörerna på kompensation för det hela.
Kvalifikationens regler och poäng
Kvalifikationerna körs under fredagen den 6/6 -08
Startordningen lottas ut.
Förarna skall utföra fyra stycken obligatoriska stunt:
Lågfarts wheelie rakt fram
Endo
Burnout i form av en åtta
Circle Wheelie
Ifall det dyker upp väldigt många förare kan antalet grenar minskas.
I händelse att vädret eller andra händelser som påverkar vissa deltagare sker så kan poängen från en viss gren strykas.
Förarna i kvalifikationen kommer att bedömas genom deras utförande av delmomenten. För att övervaka det hela så kommer det finnas en neutral domare på plats.
Från kvalifikationerna så kommer 10 stycken förare att gå vidare. Ifall nordens tre bästa förare inte kommer med i denna grupp så kommer dessa att få köra utöver dom andra tio.
Lågfarts wheelie rakt fram
Föraren skall starta från stillastående ungefär 5 meter innan startstrecket. När man passerar startstrecket så startar klockan. När man passerar startstrecket så skall framhjulet vara ovanför marken. Man får poäng per sekund som går på en sträcka på ungefär 50 meter.
Ifall förarens framhjul, ben eller någonting annat än bakdäcket rör marken innan målet så stannas klockan och poängen räknas samman.
Varje förare har bara ett försök.
Endo
Man startar från stillastående. Man har dryga 50 meter på sig att få upp farten. Man får poäng för följande: 1 poäng för varje 3 meters intervall man färdas. Varje förare har två försök på sig och poängen räknas från det bästa försöket.
Burnout i form av en åtta
Föraren kör i form av en åtta mellan två koner medans bakdäcket spinner loss. Avståndet mellan konerna är ungefär 4 meter.
Man har 20 sekunder på sig att utföra det hela.
Man får 1 poäng för varje halvt varv. För ett helt varv får man alltså 4 poäng.
Ifall man sätter ned foten, föraren eller motorcykeln träffar någon av konerna så stannas klockan och man sammanställer poängen.
Circle Wheelie
Föraren anvisas till startplatsen där man påbörjar det hela från stillastående.
Man har 30 sekunder på sig att utföra det hela.
Man startar när flaggan släpps.
Föraren skall nu få upp framhjulet och påbörja att köra i cirklar åt valfritt håll. Man får inte byta riktning under utförandet.
Ifall man sätter ned framdäcket eller någon annan del förutom bakdäcket så stannas klockan och poängen sammanställs.
Man får 0,5 poäng per utfört varv.
Finalen, regler och poäng
Startordningen i finalen bestäms av poängställningen från kvalifikationerna. Den som har sämst poäng startar först.
Finalen består av 5 minuter freestyle som bedöms av domare. Domarna är fyra till antalet.
Varje domare bedömer var sin del av utförandet.
De olika delarna är följande:
-Artistiskt utförande / showmanship
-Teknik / svårighetsgrad
-Säkerhet / hur väl man lyckas
-Mångsidighet
För varje del kan man få 0-100 poäng. Så maxpoäng är 400.
Poängen man får i finalen avgör placeringen. Poängen från kvalifikationerna räknas inte in i slutresultatet.
Ifall flera förare skulle få samma poäng i finalen så kommer poängen från kvalifikationerna att räknas in. Ifall förarna även efter detta fortfarande har samma poäng så väljer domarna den som är äldst.
Dom tre förare som placerar sig högst upp i finalen kommer att förutom pokalen få följande prissummor:
1. 1500€
2. 1000€
3. 500€
Anmälan till tävlingen
Anmäl dig till tävlingen i god tid. Sista anmälningsdag är 080602
För att anmäla sig skickar du in ett mail till nsrc2008@psry.net med följande innehåll:
Nimi (namn):
Ikä (ålder):
Kotimaa (hemland):
Pyörä (hoj):
Skriv i mailet att du vill delta i NSRC2008. Samma e-post används nämligen också till dom andra tävlingarna.
Vågar man vara med
Vilket datum under helgen sker tävlingen, 6,7 eller den 8?
yey!
Nu har man styrt upp lite free tickets till helsinki med bil-plats åker den 4:e och beger sig hem igen den 8:e på kvällen.
Tur att morsan har en vännina som jobbar på tallink-siljas försäljnings kontor
Inga Svenskar som tänker rulla långt på framhjulet?
Synd att Nicklas Ek inte kommer han hade rullat förbi allihop
Synd att Nicklas Ek inte kommer han hade rullat förbi allihop
Kommer du?
Instämmer!! Vart håller han hus?
Båda vi Göteborgare är helt enkelt för långt bort för att ta oss dit.
Tyvärr. Känns jätte tråkigt att missa då jag är taggad till 100%....
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |
|
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!
Pressrelease, 2024-10-21, S... |
|
Energica i konkurs och upplöst
Energica är i konkurs och b... |
|
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
2025 års Honda CB1000 Hornet
2025 års Honda CB1000 Horne... |
|
GGN-träning med Stark Varg!
Nu gäller den sista finslip... |
|
Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?
Efter en längre tids förhan... |
|
Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |