Nordkap 2013 med sporthoj

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Många goda råd om vilken sträcka man skall köra till Nordkap. Det lutar mot att inte planera allt för noga utan bara i stora drag så låter jag gps,n vara inställt på slingrande vägar.
Tänkte i alla fall uppresan ungefär så här: smygehamn-Malmö-Göteborg-Mora-Tronhem-Bodö-Lofoten-Narvik-Nordkap och sedan genom Sverige hem.
Lite oklart om vilken sträcka man skall köra genom Sverige, så här skulle det vara gott med några tips. Har aldrig varit norr om Sälen, så det bör finnas en hel del att uppleva på vägen.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Det matchar ju riktigt bra med semestern det där. Hojta till, låter intressant, och inte allt för långt till startpunkten.

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Självklart kan du hänga med. Lutar mot att köra redan på fredag eftermiddag den 28,e eller lördagen den 29,e Juni. Hoppas att vi kan bli ett par stycken som kör, men fortfarande är det några som är osäkra, så jag har mentalt ställt in mig på att genomföra resan i alla fall, även om det blir helt solo.
Inte lätt när man är envis och målinriktad.

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Många goda råd om vilken sträcka man skall köra till Nordkap. Det lutar mot att inte planera allt för noga utan bara i stora drag så låter jag gps,n vara inställt på slingrande vägar.
Tänkte i alla fall uppresan ungefär så här: smygehamn-Malmö-Göteborg-Mora-Tronhem-Bodö-Lofoten-Narvik-Nordkap och sedan genom Sverige hem.
Lite oklart om vilken sträcka man skall köra genom Sverige, så här skulle det vara gott med några tips. Har aldrig varit norr om Sälen, så det bör finnas en hel del att uppleva på vägen.

Lyssna återigen på ett gott råd, kör genom Finland ner till Torneå och välj sedan vilken väg du vill, den Svenska sidan om Torneälven är uppgrävd, full med brutala tjälskador och gropar som kommer att göra resan till en mardröm och ett helvete på samma gång.:död

Söker du kurviga vägar i norr lär du få åka mycket grus utan ta sikte på E45an och njut av Sveriges inland. E45an är som en normal Skånsk landsväg och bjuder på en underbar omgivning.

Last edited:

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Har hört det från många nu att köra retur resan genom Finland ner mot Torneå, så det låter vettigt.
Kan vara intressant att se lite mer av Finland, även om jag misstänker att det mest är skog.

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Jupp massor av skog, myrar, björnar och älg men framför allt renar och de sistnämnda vägrar flytta på sig men det är bara att köra en close encounter och kicka på dem lite! :)
Ett tips är annars att vika av lite ifrån rutten längs Torneälven och köra via Rovaniemi och Tomtens by, inte överdrivet kommersiellt och faktiskt ganska kul! (Även för vuxna!)
Tar det ir luften att det blir ca 15 mil omväg men på de 5-600 mil som läggs så kan det nog kvitta...

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Rovaniemi verkade inte alls vara så tokigt.
Santapark, Ametistgruva, Ranua djurpark och Artikum känns synd att missa.
Får ta och lägga in det som en avstickare om tid finns över.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
50 mil/dag i Norge blir väldigt långa dagar...... Jag skulle nog sikta på 30-40 i snitt.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Har hört det från många nu att köra retur resan genom Finland ner mot Torneå, så det låter vettigt.
Kan vara intressant att se lite mer av Finland, även om jag misstänker att det mest är skog.

Nja, skog vet jag inte. Det är ett annat land att resa i och norrut blir det öppna vidder. Själv åker jag hellre E4 söderut än tråkig E45 där platt, ensamheten och bara skog råder.
till Nordkap åker jag helst via Finland väg 4(E75) och tillbaka via E6 Norge(Narvik)

Annars så är kortaste väg till typ Luleå då via Alta, Enontekiö. Muonio, Pajala. Från norr är det väl ganska kul väg ner till Enontekiö, men sen blir det trist.

Renar vet jag inte om man ska bry sig så mycket om. Dom största o häftigaste finns i området kring Muonio. Vill råda att inte sparka på dom. Dom står mitt på vägen som sheriffer och vill du passera så är det bara att gilla läget.....vik av....kör förbi.
Brukar annars fördriva tiden med att klocka renar. Dom tröttaste i Norge finns efter Nordkapvägen, har lyckats där hitta den snabbaste av dom som gjorde bara 30 knyck.

Så....efter Rovaniemivägen finns annat än tomtelandet(värt ett besök såklart). Kanske lite folktomt på sommaren, men ibland hittar man irrande och tjattrande japaner som flygits dit. Dessutom så är det annars också intressant att knalla runt där en stund.

Några mil söder om Ivalo finns en by, Saariselkä. Brukar svänga in där för ibland brukar man se renar knalla runt i byn och fönstershoppa. Ser lite sjukt ut där dom knallar efter trottoaren som om dom vore inneboende i byn,

Ett par kilometer norr om Saariselkä kan man också köra upp till berget. Finns ett fik och sjyst utsikt.

Några mil före Saariselkä finns också en guldgrävarby(Tankavaara) om man nu är lagd åt det hållet.
Norr om Enari svänger man av mot Karasjok(väg 92). Håll gärna 150 knyck, det killar fin i magen över krönen.
Efter samma väg dyker det upp sk renpassage. Dom är väl märkta, så ramla inte av hojen(skrämd) när dom börjar tjuta.

Öl finns att köpa i affärerna och mackarna(inte dom starkaste). God öl och lagom starka så att man är alltid redo att komma iväg tidigt på morgonen. Dock så finns det en tidsgräns till vilken tid man säljder. Minns inte riktigt till vilken tid, men torde vara till kl 8 i alla fall.
I norra Finland finns också en hel del Lestadianska byar. I dom byarna finns oftast ingen öl att tillgå i affärerna och mackarna, så vänta inte till sista stund om ni inte vet. Här i tråden har nämnts ett par såna byar som jag vet är såna, Enontekiö och Ranua.

110801b14.jpg

Väg 92 mot Karigasniemi. Mysfart(killar i magen) helst typ 150 knyck

110801b20.jpg

Tröttaste renarna i Norge, 30 knyck...men den vann i alla fall distriksmästerskapet.

110905b4.jpg

Tankavaara guldgrävarby

110905b5.jpg

Lämnar Saariselkä och renarna står o glor vid rondellen. Dom brukar annars häng mitt i centrum

110905b6.jpg

110905b8.jpg

Saariselkä uppe på toppen(ett par kilometer norr om Saariselkä)

Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Tackar för den posten! Bra info där och vägtips! Nu blev jag inspirerad att verkligen dra mot nordkap! Få se vart det lider, men kanske bär av redan kring andra hälften av juni. Inge mer essingeleden på ett tag...

Henrik_H

Ny medlem
Gick med
29 May 2013
Hoj
2008, bmw r1200gsa
Jag har själv planerat att åka tlll Nordkap efter midsommar, men min reskompis har ballat ur.
Så det skulle passa bra att slå mig i lag dig/er. Min plan var att åka upp utefter östkusten över till Narvik, Nordkap ner efter finsk-Ryska gränsen och båt från Helsingfors i korta drag, men jag har inget emot att åka den rutt som du har föreslagit. Lofoten är fantastiskt fint åkte där i somras.
Hvh Henrik

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Ungefär så här ser den planerade resvägen ut och enligt gps,n 585mil.

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    30.1 KB · Visningar: 155

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Ni som är intresserade att hänga med på Nordkapp resan, ta en funderare och skicka sedan ett pm till mig.
En sådan här resa är inte bara att dra iväg på, utan det krävs en del planering och förberedelser med packning och utrustning mm. så har man inte bestämt sig än och förberett frugan eller sambo så är det hög tid nu.
Blir självklart en tuff utmaning oavsett typ av hoj, men garanterat ett upplevelse för livet.
Nåja, skicka ett pm till mig.

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Tick tack, det börjar närma sig för Nordkapp resan.
Just nu ser det ut så här: 2st 100% klara, 2st 90% (insäljning till frugan/sambo pågår), 1st 99% (inväntar semester ansökan), 1st funderar.
Förtydligande, resan startar från smygehuk, men helt ok om någon vill mötas upp på vägen.
För mig är det viktigt att just göra resan tur o retur från smygehamn iom att ingen vad jag vet har gjort den resan med en sporthoj som R1,an, men som sakt inte nödvändigt för att följa med.
Annars tycker jag att det är rätt kul om det är olika typer av hojar som är med på resan och jag vill åter igen förtydliga att körningen sker i lungt tempo. Ingen racing alltså, utan ett lungnt touring tempo är det som gäller.
Tar gärna emot fler tips på sevärdheter som ungefär följer den tilltänkta ruten.

Dogy

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2013
Hoj
R108
Svårt och se rutan på kartan men E6an är faktisk på många ställen otroligt fin och kurvig dock så är det periodvis sträckor som är tungt kontrollerade. Tänk på att kortet ryker lätt!

60 zon 86 kmt
80 zon 116 kmt

fins MASSA sevärdigheter och avstickarvägar som är värda och kolla, beroende på hur mycket tid ni har.

LOFOTEN (E10), otrolig natur. Tänk på att det är MASSA störande bobilar i juli så ta med er tålamod. Är det skitväder ta och kolla upp med Hurtigruta, hoppa på den och åk till nästa ställe!

Trevlig resa

PS Lofoten > Nordkapp. Googla lite bilder.. :)

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Någon som vet om man måste ha med sig registreringsbevis på hojen i utlandet eller räcker det bara med körkortet?

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha