Nordkap i september??

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Finland är skog skog skog skog skog, fattar du??

Ta dig in i Norge, kör E6, fin väg som går att stå på lite på. Har du gott om tid kör du ut till kusten från Mosjöen och håller kusten upp till Narvik, sedan E6 vidare.

Håller med, om själva resan är målet ska man absolut följa kustvägen som heter RV17. Utmed kystrikeveien (www.rv17.no) så finns det många fiskecamper som har rum/stugor alt. enskilda sängar att hyra. Bl.a. på Leka motell og camping finns steinhytter. Varför inte prova på lite havsfiske en dag med guide? RV17 ansluter ju till en del färjor (om man vill ta en genare väg) som kan vara avkopplande för själ och rumpa! Man passerar torghatten Norges kanske märkligaste berg, uppe i Mo i Rana passerar man polarsirkelbyen. RV17 är mångt och mycket som gjord för motorcyklister, ofta släta fina och inte minst kurviga vägar i ett fantastiskt landskap. Tror RV17 slutar i Bodö som har världens starkaste tidvattenström, fascinerande naturfenomen när allt vatten från skjerstadsfjorden vill ut eller in. Därifrån kan man ju gnugga E6 som vid den här breddgraden är som väg 76/280 mellan Norrtälje och Grisslehamn... Att ta resan via Norges kust gör att vägen till Nordkap blir allt annat än en transportsträcka.

Åhh fy vad sugen man blir på å dra...:)

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Om det är fint väder så åker jag till nordkap första helgen i juni, alltså om 2 veckor.
har inte gjort någon plan ännu, men jag har ju inte heller så långt från Kalix dit upp heller, så planen/resrutten gör jag nog upp en eller 2 dagar innan.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Vi kanske syns nånstans där då bonden. Hade tänkt besöka systerudden Nordkyn. Fast, det kan ju lika gärna bli att jag kör åt andra hållet vid korsningen hundra meter bort här hemma.

Tidigast jag varit uppe i Nordkap är en midsommarhelg. Då råkade det vara fint väder, men det kunde lika gärna varit grisväder. Tre veckor tidigare innebär förmodligen en lite småkylig tur.
Nåja, finns ju väderkartor att kolla in dagen före avresa. Problemet är väl kanske att vindarna vänder snabbt och.....ja, vad för väder man möts av när man är framme står skrivet bara i skyarna.

Ang September: Medeltempen på hela året uppe i tex Alta är ju varmare än i Norrbotten, dock lite jämnare temp över året :) (golfströmmarna värmer)
Brukar vara på en mc-träff i Finland sista helgen i Augusti. En del norrmänn från nordnorge är på plats och pga snöfall på vägen hem har det hänt att dom fått ta en extra övernattning nånstans.

Finland ja: tycker heller inte att den är någon hit att köra efter. Men och andra sidan, den är då definitivt inte sämre än att mata mil efter svenska sidan heller. Från Vaasa svänger man lite inlandet och med lite tur hittar man en massa sköna kurviga småvägar ner till Åbo.

Ang nattfärjorna: ta det lugnt med alkoholen. Morgon och oftast kontroller på nattfärjorna
100722-11b3.jpg

Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
helst så hade jag åkt lite senare på året, men det var nu som jag fick slippa åka ensam.

ser du någon med en minimoto och toppeluva så är det jag :hojsmilie

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Vi är alla olika. Själv åker jag denna tidpunkt för att jag gillar åka ensam :)

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Fy vilket väder! dom lovar regn 4 dagar i sträck i Nordkap, då blir det då ingenting den här långhelgen.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Fy vilket väder! dom lovar regn 4 dagar i sträck i Nordkap, då blir det då ingenting den här långhelgen.

Spelar ingen roll om man kikar på väderkartan. Slaggat på campingen som ligger ett par mil söder om. Småkallt är det. Värmehandtagen har varit på nästan hela vägen upp och när jag kom fram så såg man i princip inte ett piss. Allt immade igen och sista milen blev att köra med visiret uppe. Ögonen sved, vete tusan, men noterade :
vitt på väskorna.....vad kan detta vara?.....salt?

Nåja, till saken hör att jag kör moppe. Topfarten är 42 kiliometer på den så det tar tiiiiiid. Brassade ändå 55 mil första dagen och nu hemåt. Dagsformen får utvisa om det blir närmaste vägen hem, eller via Skibotn eller Narvik, elller.....

Nån bild

Tomtelandet i Rovaniemi Finland
110728b1.jpg

Karigasniemivägen mellan Inari och norska gränsen. backe upp o backe ner
110729b1.jpg

Strax söder om udden, en glipa i dimman
110729b2.jpg

Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Som jag tidigare nämnde så kan vädret vara vad som helst uppe i Nordkap.

Nu är det sanslöst fint väder där uppe. så pass bra att jag packade hojen och drog iväg uppåt.

Har åkt´samma väg(åker nu hoj) som med moppen, men strax norr om Ivalo, istället för att svänga av mot Nordkap så körde jag rakt norrut och är på väg till systerudden till nordkap, dvs Nordkyn. Alltså, europas nordligaste fastland. Ska kika till fyren där.

Har varit på väg två gånger dit tidigare.
Första gången körde jag fel vid en korsning och ides inte vända:va
Andra gånge var jag på udden, men vände pga regn och....
050807b10.jpg

Nordkyn tycker jag annars ligger mer risigt till vad gäller vädret. Man måste via lite omvägar och ta sig över fjällområden, det slipper man mer eller mindre om man åker till Nordkap.
Jag garedrade upp mig idag o stannade i Skiipagurra(Tana bru)för att sova o kika vädret för morgondagen. Det ser mycket bar ut.

Renar finns det gott om på finska sidan. Kul är byn Selkäsaari. När jag sist åkte med moppen så strosae dom runt i byn. Idag var dom inte mitt i byn, men dom slappade runt en rondell där....och sura blev dom när man ville fram
110902b1.jpg

• Gilla
Reaktioner: 1R

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Tredje gången gillt då som det heter :)

Kört en ca 65-70 mil idag i myspys fart och inte är det mycket bilar och folk man sett egentligen, inte förräns man kom till Lakselv(turiststråket mot Nordkap).

Massor av fjällkörning. Så är det också på Nordkyn. Uunderbara vägar att pressa hojen om man vill, fast.....det har ju blåst så pass mycket att man har haft ibland bara att hålla hojen på vägen. Renarna får man ju också aktas sig för, trots att dom syns på långt håll, så är dom mycket piggare här än på Nordkap, sticker iväg över vägen helt plötsligt. Det gör dom inte på Nordkap på samma sätt....förmodligen tröttare? Förresten, renarna här är vältränade i jämförelse med Nordkaps, klockade en ren till 41 km/h på GPS:en.

Alta just nu.....och väderkartan får avgöra om det blir hemåt ellet mot Narvik/Tromsö

110903b1.jpg

110903b2.jpg

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tredje gången gillt då som det heter :)
Grattis!

Du är inte lite sugen på att testa Dempster Highway till Inuvik i Canada eller Dalton Highway upp till Deadhorse i Alaska? Liksom bara för att testa något annat än norra Norge som omväxling. Men de ligger ju iofs sydligare än Nordkap :tungan

http://www.yukoninfo.com/dempster/

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Grattis!

Du är inte lite sugen på att testa Dempster Highway till Inuvik i Canada eller Dalton Highway upp till Deadhorse i Alaska? Liksom bara för att testa något annat än norra Norge som omväxling. Men de ligger ju iofs sydligare än Nordkap :tungan

http://www.yukoninfo.com/dempster/

Ja gärna, helst nu på en gång :)

Nordkaps udde ja, europas högsta punkt som det heter. Så det ju inte egentligen. Nordkap ligger ju på en ö och då är ju Svalbard högre upp. dessutom så, ska man till högsta punkten på ön, så ligger högsta punkten nordväst....fast då får man gå en bit.
Högsta fastlandspunkten ligger på ön Nordkyn.

förresten, vilken lämmelinvasion det är i Nordnorge, tror jag sett en miljon överkörda lämmlar. Värst var det i Altaområdet, mitt i stan till och med. Aldrig sett nått liknande!
110904b1.jpg

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Finland är skog skog skog skog skog, fattar du??

Ta dig in i Norge, kör E6, fin väg som går att stå på lite på. Har du gott om tid kör du ut till kusten från Mosjöen och håller kusten upp till Narvik, sedan E6 vidare.

Alternativt åk utefter älvar. Där finns de befolkade byarna och där är det lite mer vyer. Kan rekommendera Torne älvdal. Svenska sidan till norr om Pello iaf. Har cyklat sträckan 2 ggr så jag har sett det mesta man som motorburen aldrig kommer se.. :)

Det har en speciell plats i hjärtat hos mig så länge jag lever.. Asfalten i Finland är ofta bättre pga av bättre underarbete.. (Tyskprojekterad krigsväg=bra skit för 7 bars 21 mm)

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping