Jag köpte motormännens nordenkarta, tycker den funkade bra.
Beställde en sån där atlas nu, tack för tipset.
Jag köpte motormännens nordenkarta, tycker den funkade bra.
Beställde en sån där atlas nu, tack för tipset.
Har också beställt en. Körde förra året bara med gps och det är ju en upplevelse bara det, men man har ju rent för dålig koll på var man är utan en riktig karta.
Dessutom så vill man kanske planera om rutten under resan och då blir det knepigt om man bara har gps.
Tror faktiskt att man tom skulle klara sig med att bara köra efter karta och mins jag inte helt fel så körde swlabr bara med karta förra året.
Ska till och flytta nu i sommar, förhoppningsvis naggar det inte på resebudgeten. Men i värsta fall så möter jag er lite senare och hakar på till nordkapp, dvs skippar bara ett par dagar i Norge..
Nix. Ring försäkringsbolaget så skickar dom.
Hm, Kanske något jag missat, behöver man grönt kort i Norden?
Jag svarade bara på frågan om det kostar något. Han kanske ska någon annanstans också i sommar.
Bra tips, tackarNågra vägtullar i Norge och Finland kan jag inte minnas att där finns. Däremot så finns det en del färjor i Norge, men ingen större kostnad och dessutom har norrmännen bra rutin vid färjorna så det är oftast att bara ställa sig i kön så kommer dom och tar betalt.
Tror dock inte att där är några färjor på den sträckan som ni har tänkt köra, men det lär du kunna se på google maps.
Tänk även på att det kostar en slant att ta sig upp på Nordkapsklippan, finns betalstationer när man kommer upp där. Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade men det var ett antal hundra. Den långa nordkapstunneln är dock numera gratis, se bara upp för renar som brukar springa in tunneln.
När ni åker genom Finland så måste ni tänka på att ha kontanta pengar med er för tankning.
De tar inga utländska kort på bensinmackarna så även de svenska st1 korten är värdelösa där.
Växla i småsedlar så ni även kan tanka i automaterna.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|