Nordkorea - USA När smäller det?

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Det viktigaste är väl snarare att inte förlita sig så mycket till vad media säger.
Alla mediala kanaler är mer eller mindre politiskt styrda och alla enskilda politiker är rädda om sitt eget skinn var få vågar säga emot när USA talar. USA har en krigsapparat som kostar enorma summor pengar men som också drar in en rejäl summa och framförallt sysselsätter över åtskilliga miljoner människor både inom truppslagen men framförallt inom försvarsindustrin.

Problemet är att för att bibehålla sysselsättningen inom denna gigantiska apparat så måste de ha krig. Redan Romarna på sin tid var extremt välutvecklade när det handlade om det största vapnet av dem alla och framförallt vikten av att använda vapnet på rätt sätt.
Propaganda är således ingen ny uppfinning vilket vi senast såg i Sverige när våra politiker understödde USA med spaningsflyg i Libyen. Det hette att Väst skulle införa demokrati i landet och ta bort den grymme diktatorn Khadaffi. En man som de facto var älskad av sitt folk för att han från att ha tagit makten i ett av Afrikas då fattigaste länder kom att bli ett av Afrikas rikaste var han delade ut tillgångarna till folket.
Fakta: http://nyhetsbanken.se/news/view.asp?ID=971

Idag är landet helt ödelagt och ligger i total ruin, utländsk trupp besitter hamnar och oljefält.

Nordkorea däremottorde ju vara en fråga för sig själv, folket är indoktrinerade från födseln om storheten av sin ledare och sitt land men ingen information annan än den som regimen väljer kommer varken in eller ut ur landet.
Regimen styr media till fullo och vi kallar det odemokratiskt. Men västvärldens så kallade demokrati kan jag också betacka mig för. Framförallt i USA är knappast skillnaden markant om hur man indoktrineras från födseln om sitt lands egen förträfflighet.

I verkligheten är USA utfattigt, man trycker pengar som amn inte har täckning för, USAs centralbank Federal reserve är helt privatägd och äger inte ett uns riktigt guld, något de inte gjort sedan 1934 då de sålde ut allt guld för att få rätt på depressionen. Just nu kämpar man i desperation för att få kontrollen över situationen och med propagand som vapen vill man införa demokrati i världen medan man i själva verket vill åt naturtillgångarna landet besitter.

USA har redan förlorat slaget och länders ekonomi kommer att kollapsa medan Kina som är det enda land som står kvar då de är ett land helt utan skuld till någon och Norkorea är bara en bricka i spelet.

Börja med att stäng av TV nyheterna och läs på istället.

Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Vi har afrikas horn som exempel. Men de är väl inte farliga för omvärlden som tur är.

Fast jag är konfunderad. Varför ger man bara inte blanka fan i nordkorea? Han vill ju ha uppmärksamheten och han får fruktansvärt mycket uppmärksamhet.
I och för sig är jag inte så insatt heller i vad de håller på och bråkar om.

Dels vill Nordkorea tillverka kärnvapen, dels vill man ta över Sydkorea. Tycker det är förståeligt att man vill skydda Sydkorea.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
USA har redan förlorat slaget och länders ekonomi kommer att kollapsa medan Kina som är det enda land som står kvar då de är ett land helt utan skuld till någon och Norkorea är bara en bricka i spelet.

Börja med att stäng av TV nyheterna och läs på istället.

Kina har en statsskuld, och en jättelik investering i dollar. Dessutom är Kinas ekonomi gravt beroende av att västvärldens ekonomi går någorlunda.

Som sagt, läs på.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kina har en statsskuld, och en jättelik investering i dollar. Dessutom är Kinas ekonomi gravt beroende av att västvärldens ekonomi går någorlunda.

Som sagt, läs på.

Men du vet också att Kina har större reserv än skuld?
Därför det är valutatjabbel varje år om att dom undervärderar sin valuta, medans USA övervärderar sin.

Samt att Kina investerat stort i Afrika/Europa/USA så dom äger oss redan..

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj

Som sagt, läs på.

Källa?

Jag tror den här talar för sig självt...

image.jpg

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Men du vet också att Kina har större reserv än skuld?
Därför det är valutatjabbel varje år om att dom undervärderar sin valuta, medans USA övervärderar sin.

Samt att Kina investerat stort i Afrika/Europa/USA så dom äger oss redan..

Kinas officiella statsskuld är 20-30%, men som alla diktaturer så ska man inte lita på officiella siffror. Utomstående har beräknat statsskulden till någonstans mellan 90 och 200%. Anledningen att den är så svår att beräkna är att det inte finns någon pålitlig statistik att utgå ifrån. BNPn går inte heller att lita på, än mindre den officiella tillväxten av den.
Att sedan endast 30% av produktionen används inhemskt är ju ett annat problem, går resten av världens ekonomi åt fanders så ryker kinas fortare än kvickt. För att inte tala om de enorma summorna kina har investerade i dollar. Ryker USAs dollar så ryker hälften av Kinas reserv...
Att Kina dessutom börjar bli ännu mer restriktiva med import är ännu ett tecken på att ekonomin redan nu börjar bromsa in... Ett tecken av flera.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Kinas officiella statsskuld är 20-30%, men som alla diktaturer så ska man inte lita på officiella siffror. Utomstående har beräknat statsskulden till någonstans mellan 90 och 200%. Anledningen att den är så svår att beräkna är att det inte finns någon pålitlig statistik att utgå ifrån. BNPn går inte heller att lita på, än mindre den officiella tillväxten av den.
Att sedan endast 30% av produktionen används inhemskt är ju ett annat problem, går resten av världens ekonomi åt fanders så ryker kinas fortare än kvickt. För att inte tala om de enorma summorna kina har investerade i dollar. Ryker USAs dollar så ryker hälften av Kinas reserv...
Att Kina dessutom börjar bli ännu mer restriktiva med import är ännu ett tecken på att ekonomin redan nu börjar bromsa in... Ett tecken av flera.

Du litar inte på några siffror förutom "utomståendes" ?

Du vet att 30% av produktionen används inhemskt utan att veta BNPn?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
...ok börjar tröttna på meningslösa trådar; funderar på att jag (dvs Gunvald Gunners) och fräscha kjettingar, ska ta ett 'snack' med Kimpan.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Du litar inte på några siffror förutom "utomståendes" ?

Du vet att 30% av produktionen används inhemskt utan att veta BNPn?

Tja, det är uppskattade siffror gjorda av folk med bra mycket mer skicklighet med ekonomi än mig. Och ja, jag litar hellre på utomstående än på diktaturers officiella siffror.
Kina är inte något konstigt underbarn som kommer kunna lösa världens ekonomiska problem, oavsett hur mycket alla hoppas på det. Det är fler och fler ekonomiska analytiker som sällar sig till de som tror på en någorlunda nära förestående hårdlandning i den kinesiska ekonomin.
Största anledningen till att jag inte litar på Kinas officiella siffror är samma anledning som jag inte litar på NORKs eviga skryt om att de ska krossa USA, eller på säljare rent allmänt. Eller för den delen företagsledare som pratar om företaget de leder...

Som du ser längst ner i högra hörnet så kommer uppgifterna från en tämligen säker källa.

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/

Hur gamla är siffrorna och vem har beräknat dem? Och jag tycker inte siffrorna stämmer överens ÖHT med vad jag hittar på CIAs sida?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
hoppas dom håller sams .... nog enda resmålet som jag drömmer om e å se Pyonyang nån gång ... totalt bizzart land med en totalt bizarr stad :yoparty

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Nej dom kommer nog inte räddas oss. Men dom kommer kanske förändra hela världsbilden för dom har snart gjort oss alla i västvärlden till deras livegna skuldslavar.

Samtidigt som de gör sig själva till skuldslavar till... Ja, vem då? :va

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Samtidigt som de gör sig själva till skuldslavar till... Ja, vem då? :va

En totalitär stat med några miljoner soldater mot sin egen befolkning har inga problem i ekonomisk kris, däremot en stat med 2-parti demokrati (högre skatter vs lägre skatter).

USA kommer aldrig ta sig ur sin skuld såvida det inte sker en global ny ordning.

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
Som svar på fråga ett, jag hittade det på nämnda sida. Det står där.
I min värld har det stått "Made in hong Kong eller Made in China" sedan jag var påg och det är 40 år sedan, men visst jag lider av en viss självinsikt...

På den ursprungliga trådfrågan svarar jag: "Si vis pacem, para bellum"

http://www.thesun.co.uk/sol/homepag...ea-prepares-rockets-for-attack-on-the-US.html
(Vilket är den första källan för nyheten)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati