Video Nordschleife Touristenfahrten 2012

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vettiga tips där Pär. En annan sak som kan vara bra att ha i åtanke är att försäkringsbolagen från och med 2012 har skärpt villkoren så att ens helförsäkring inte gäller där nere. Kan vara en förklaring varför många väljer att sälja sina GT3or som de inte längre har råd att smälla där nere. Som jag förstått det har dock varit skärpta villkor några år på mc försäkringarna. Ett år när jag hörde mig för gick det bra att köra bil, men inte mc hos samma försäkringsbolag (If). En trafikförsäkring kan de nog inte neka en dock.

Det kan vara vettigt att lära sig vad som gäller om en incident inträffar då det kan bli rätt så dyrt. Man får betala bogsering och Armco räcken vilket kan kosta en hel del. Så se till att ha en rejäl buffert eller snälla kompisar med stor plånbok på plats som kan lösa den biten.

Allt ovan nämnt är väldigt tråkiga bitar, men bättre att veta vad man ger sig in på än att stå där med byxorna neddragna. Väl ute på banan växer hornen vilket videon ovan visar gång på gång...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Bästa tidpunkten på bana på hoj är mellan 7 och 9 på morgonen på veckodagar.
Då kan man få varv där man är helt ensam på ett helt varv :tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vettiga tips där Pär. En annan sak som kan vara bra att ha i åtanke är att försäkringsbolagen från och med 2012 har skärpt villkoren så att ens helförsäkring inte gäller där nere. Kan vara en förklaring varför många väljer att sälja sina GT3or som de inte längre har råd att smälla där nere. Som jag förstått det har dock varit skärpta villkor några år på mc försäkringarna. Ett år när jag hörde mig för gick det bra att köra bil, men inte mc hos samma försäkringsbolag (If). En trafikförsäkring kan de nog inte neka en dock.

Det kan vara vettigt att lära sig vad som gäller om en incident inträffar då det kan bli rätt så dyrt. Man får betala bogsering och Armco räcken vilket kan kosta en hel del. Så se till att ha en rejäl buffert eller snälla kompisar med stor plånbok på plats som kan lösa den biten.

Allt ovan nämnt är väldigt tråkiga bitar, men bättre att veta vad man ger sig in på än att stå där med byxorna neddragna. Väl ute på banan växer hornen vilket videon ovan visar gång på gång...

Jag tror inte heller att de kan neka trafikförsäkring eftersom det räknas som allmän väg, har jag för mig i alla fall. Det är verkligen värt att kolla försäkringar osv. innan man åker ned, det är inte fri sjukvård i Tyskland så jag tror man måste ha ett sådant där SOS kort eller vad de nu heter som visar att man är försäkrad.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Som den gentleman från lokalbefolkningen jag pratade med på frukosten senast på Am Tiergarten sa: "There are many fast cars here, but fast drivers? No."
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Det finns några enkla förhållningsregler som att man kör om till vänster. Men i övrigt är det djungelns lag i princip.

Nordslingan är allmän (betal)väg och därför gäller precis samma trafikregler som på vägen till och från insläppet. Tysk polis utreder varje olycka under touristenfarht och om man räknas som vållande... ja, då kan det bli ett väldigt dyrt varv. Har man dessutom lyckats buckla armcot får man betala även det. En vän till mig (och mycket erfaren chaufför) lyckades parkera sin GT3 RS i räcket och krävdes på 3.000 EUR på plats innan de ens bogserade bort hans bil...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nordslingan är allmän (betal)väg och därför gäller precis samma trafikregler som på vägen till och från insläppet. Tysk polis utreder varje olycka under touristenfarht och om man räknas som vållande... ja, då kan det bli ett väldigt dyrt varv. Har man dessutom lyckats buckla armcot får man betala även det. En vän till mig (och mycket erfaren chaufför) lyckades parkera sin GT3 RS i räcket och krävdes på 3.000 EUR på plats innan de ens bogserade bort hans bil...

Klar fördel med hoj, gör man skador i armcot för 3000 euro så får dödsboet stå för det :)

Svettigt blir det också om man får stå helikoptertransporten, har jag hört.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag tror inte heller att de kan neka trafikförsäkring eftersom det räknas som allmän väg, har jag för mig i alla fall. Det är verkligen värt att kolla försäkringar osv. innan man åker ned, det är inte fri sjukvård i Tyskland så jag tror man måste ha ett sådant där SOS kort eller vad de nu heter som visar att man är försäkrad.

Gå in på försäkringskassan och beställ det europeiska sjukvårdskortet och ha alltid med det i plånboken. Det har en begränsad giltighetstid så det gäller att inte glömma att förnya det. När jag beställde mitt beställde jag till mina närstående samtidigt:

http://www.forsakringskassan.se/sju...SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHSjUx/

Som den gentleman från lokalbefolkningen jag pratade med på frukosten senast på Am Tiergarten sa: "There are many fast cars here, but fast drivers? No."

Det är jäkligt sant. Flertalet hade nog lika gärna kunnat åka ner i en standardbil och lärt sig hitta runt. Lokalbefolkningen formligen blåser förbi ägare i sina Porsche och Ferrari i en strippad Golf GTI från 80- talet överallt utom på raksträckorna.

Nordslingan är allmän (betal)väg och därför gäller precis samma trafikregler som på vägen till och från insläppet. Tysk polis utreder varje olycka under touristenfarht och om man räknas som vållande... ja, då kan det bli ett väldigt dyrt varv. Har man dessutom lyckats buckla armcot får man betala även det. En vän till mig (och mycket erfaren chaufför) lyckades parkera sin GT3 RS i räcket och krävdes på 3.000 EUR på plats innan de ens bogserade bort hans bil...

Jag vet. Känner till en i en GT3 RS som smällde sin bil här om året. Han fick också betala räcket på plats. Det gäller att snabbt kunna samla ihop pengarna i en uttagsautomat eller via vänner på plats som kan lägga ut så länge. Att bara få sin bil bortforslad är en rätt dyr historia bara det. Går på ett par tusen. Jag har sett idioter som ger sig ut på banan igen och försöker ta sig tillbaka till depåområdet. Man tar sig för pannan när man ser sådant.

Ärligt talat har jag inte svårt att förstå varför försäkringsbolagen dragit öronen åt sig när det gäller turistkörningen. Den är farligare än vad en enskild bandag är på ringen enligt min uppfattning i och med att det blandas så friskt med olika fordonsslag och färdigheter hos förarna. Det inträffar nog olyckor så gott som dagligen där nere.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ni som funderar på att köra på Nordslingan kan börja med att kolla era försäkringsbevis.
Vet att många har börjat skriva att på Nürburgring täcker inte försäkringen.

Något man ska ha när man åker ner är Försäkringskassans Sjukförsäkringskort samt ett GreenCard från ditt försäkringsbolag.


Jag snurrade runt banan på 8.47 och 139 i snitthastighet vilket är ganska bra för en glad amatör.
Däremot så kom det små söta Rent4Ring körde om en ibland.
Och då ska vi inte prata om när de inbitna från Pistenclub kom med sina Gt3-RS.

Man hörde bara ett vrål och så fullkomligt flög dom förbi :rock
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Bästa tidpunkten på bana på hoj är mellan 7 och 9 på morgonen på veckodagar.
Då kan man få varv där man är helt ensam på ett helt varv :tummenupp

08.37 en måndag var jag helt ensam på banan, vilken upplevelse :)
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Denna grymma bit landsväg är helt enkelt för skoj för att inte besökas men jag börjar seriöst fundera på att bara åka på trackdays, typ Motorrad Action team och liknande men som några skriver, skit i helgerna och kör under veckorna. I somras när jag och Nikel var nere en helg var det rätt så mycket trafik men vardagarna efter helgen såg det helt öde ut.
Mitt i semestertider är det inte heller optimalt att åka så maj/början-av-juni samt slutet av augusti och hela september borde ju kunna vara optimalt.
I vilket fall, Hayabusan som gick omkull körde förmodligen på fuktigt underlag då man i klippet ser bilar med vindrutetorkarna igång i samma kurva, filmat från samma plats och ungefär samma tid (verkar det som). Så där halkigt är det nämligen inte om det är torrt men det kan ju ha varit någon bil med inkontinensbesvär (finns alldeles för många sådana, morr :gnissla)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top