Jäkligt fint. Funderar på en sådan resa nästa sommar.
Vad för rutt åkte ni
Dag 1 körde vi till Harestua, väg 4 fyra mil norrut fr Oslo, lite transportsträcka.
Dag 2, väg 35 sydvästlig riktning t Hokksund, vidare västerut t Jondalen, sedan väg 37 och sedan väg 364 norrut och sedan västerut till dagens mål Rjukan, vid södra kanten på Hardangervidda. Bodde på v-hem på 1000 möh.
Dag 3 fortsatte vi västerut väg 37 mot Odda, men kör för Guds skull inte raka spåret de sista milen, utan sväng av höger precis innan en tunnelmynning, (undvik alltså Röldalstunnelen), det var en fantastisk väg, den är trolsk och vacker, det är där "Lars fyller på vattenflaskan" på en bild.
Dag 4 kör vi norrut från Odda och sedan väster/söderut till Jondal. En härlig väg med bär- och fruktodlingar längs vägen. Vid Jondal vände vi och körde samma väg tillbaka. Jag ville egentligen åka upp på fjället vid Jondal, det ska vara häftig väg och utsikt har jag läst i detta forum, fast mina reskamrater var lite otåliga och ville vända. Vi körde förbi Odda och fortsatte en bra bit söderut längs väg 13, en mycket trevlig väg med svepande kurvor och underbar natur, även här lite sagolikt på nåt sätt. Mina minnen från denna väg är också att det är varmt... Vi hittade en ledig hytta på Osa Bu i Suldalsosen, perfekt, och firade med en whiskey (se bild). Här mådde man rätt bra...
Dag 5 fortsätter vi på väg 13 söderut i blandad terräng, nån färja, fin natur, det börjar lukta hav också. Vi letar boende kring Lauvvik eftersom vi bokat färja därifrån till Lysebotn dagen därpå, men får nobben på massor av ställen. Det slutar med att vi till slut hittar ett sunkigt motell i Sandnes strax söder om Stavanger. Luktade lite konstigt och det var trångt, men vi kände att vi inte hittade ngt annat. Med facit i hand skulle vi letat boende redan från Jörpeland. Men å andra sidan hittade vi en öppen pub i Sandnes där vi beskådade lokala karaokeduktiga, och vackra, sångförmågor. Ölen sved i kassan, 58 NOK, så det blev inte många, men kul var det.
Dag 6 avgick färjan kl 8 från Lauvvik österut genom Lysefjorden med målet Lysebotn. Det var... vackert. Vi såg den berömda Preikestolen underifrån och såg nästan Kjeragsbolten. Såg också några bassjumpers, människor som frivilligt slänger sig ut från klippkanten och efter några sekunders fritt fall får utlösning, eller jag menar utlöser fallskärmen. Man kanske borde prova. Kom fram till Lysebotn, denna lilla ort som nås bara med båt vintertid och med en liten ganska nybyggd väg över fjället på sommaren. Här finns ingen trafik, ingen puls, inget liksom passerar utan allt är lugnt, en härlig känsla. Färjan kommer en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen och då är det lite liv och rörelse en stund, och sen blir allt luuuugnt igen... Jag vill absolut tillbaka hit. Vi anlände vid elvatiden på fm och körde inget mer den dagen. Vi hittade en hytta och sen slappade vi, käkade, badade, drack vin. Konstigt att den bästa dagen på hojsemester är den då vi inte kör nåt...
Dag 7 lämnar vi Lysebotn, och ger oss iväg på en otrolig väg österut över fjället. Smal? ja. Kurvig? ja. Vackert? ja! Fast nån hög fart och adrenalinkick är det ju inte fråga om, man vill ju gärna överleva möte med husbilar etc... men vackert är det, ser ju inte ut som hemma precis... Vi kör på en hel del österut närmsta vägen numer och passerar bl a Dalen (väg 45), en vacker stad inklämd mellan bergen, och hamnar på kvällskvisten efter mycket letande på ett vandrarhem i Drammen.
Dag 8 fortsätter vi på hemväg österut, kör bl a tunneln under Oslofjorden, väg 23, och efter det är det skyltat Sthlm och Göteborg och slut på äventyret.
Eftertanke: Vi bokade aldrig
boende i förväg och började ofta leta hytta lite försent på dagen. Vi hade bestämt innan att satsa på att bo i hytter och tog inte med tält, vilket vi saknade två-tre kvällar. Hittar man en bra hytta är det perfekt och inte så dyrt, men de kvällarna när vi inte hade tur, då hade det varit bra att ha ett tält att smälla upp på en gräsplätt. Det tar vi med nästa år.
Vad gäller
mat hade vi av ekonomiska skäl bestämt innan att vi skulle laga mat själva längs vägen med polarns Trangia-kök och en engångsgrill. Detta visade sig fungera mycket bra och vi åt inte ute en enda gång. Vid frukosten gjorde vi matsäck (mackor) som vi åt vid ett första fm-fika och kaffetermos. Ambitionen var att göra ett ordentligt mål mat på em/kvällen när vi hittat boende, då kan ju maten även avnjutas tillsammans med vin eller öl. Detta lyckades vi inte med alla dagar eftersom vi letade/hittade boende lite för sent, och en del i sällskapet slutar fungera vettigt om blodsockerfallet blir för stort...
, så då fick vi göra mat längs vägen.
Jag hade vikt ena packväskan (på den sidan där inte avgasröret är
åt en rätt stor mjuk kylväska, så jag var sas kylansvarig. Funkade bra att förvara smör, pålägg, dricka där och med kylklampar etc, den åker med nästa år också.
Vad vi också tänker på nästa år är att ta till lite mer tid, vi räknade denna resa med ca 25 mil/dag, men det är nästan för mycket för att det ska bli vilsamt. Åka hoj i Norge tar sin tid. men det är det väääl värt...