Norge-trip ! ..i Juli

IronMike

Guest
Norge-trip ! 13-16 Juli

Vi är ett gäng som planerat att dra en hoj-trip till Norge.

Torsdag-söndag. Ej bestämt när, men någon vecka in i juli. Åker från stockholm en torsdag, antingen tidigt, eller vid lunch. För att sedan åka till Dalsland, där vi antinger åker runt lite, och troligtvis övernattar på mitt landställe. Alternativt om man ska vara borta en dag mindre, så åker man tidigt från sthlm, raka vägen mot Odda i Norge, via Dalsland.

Färden går iaf Från Dalsland via Halden, syd om Oslo, till Odda. Kalassköna vägar redan nu. I Odda övernattar vi på ett vandrarhem. Morgonen därpå åker vi norrut, nu börjar bergochdalbanan!!

Fint väglag. Väldigt kuperat. Då och då får man ta färja över fjordarna. Vi åker mot Geiranger i mellersta norge,. Där väntar en övernattning.

Dagen därpå åker vi mot Trollstigen. Vägarna dit är bland de bästa jag varit med om. Trollstigen i sig är mer upplevelse än hård körning. Strax efter Trollstigen när man kommer neråt/inåt i landet, följs av en grym högfarts slinga med perfekt väglag ända ner till Lillehammer.

Än sålänge är vi väl 2-3 pers som ska åka.

Ju fler ju roligare! Haka på om ni vill :)
 

Bifogat

  • Romsdal.jpg
    Romsdal.jpg
    57.2 KB · Visningar: 659
  • Berg_28.jpg
    Berg_28.jpg
    86.5 KB · Visningar: 347
  • roadway.jpg
    roadway.jpg
    60.7 KB · Visningar: 493
Last edited:

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Vapenbröder som vi är Mike, så kan jag inte låta dig åka utan mig:p
Jag är på!!! Är hur sugen som helst kan jag ta o säga :tummenupp

Edit vi gör en sån här?:
1. IronMike
2. rBy
3.
4.
5.
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
skall åka med ett gäng från jobbet, en sväng 8-12 juli tror jag det blev... trollstigen å lite annat fint... får tuta och vinka lite extra om vi hittar varandra. :hej
 

IronMike

Guest
bagerah skrev:
2259973 skall åka med ett gäng från jobbet, en sväng 8-12 juli tror jag det blev... trollstigen å lite annat fint... får tuta och vinka lite extra om vi hittar varandra. :hej
:hej :hej .. vilken väg ska ni ta dit då ?

Såhär ser vår runda ut.. :yoparty :tuttar :squid
 

Bifogat

  • karta.jpg
    karta.jpg
    96.2 KB · Visningar: 5,022

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
följs av en grym högfarts slinga med perfekt väglag ända ner till Lillehammer.


skojar du
högfartslinga i norge ??

med deras höga böter och fängelse för fortkörning
så är det hälsosamt att ta det litte lungt
 

IronMike

Guest
Frick skrev:
2260025 följs av en grym högfarts slinga med perfekt väglag ända ner till Lillehammer.


skojar du
högfartslinga i norge ??

med deras höga böter och fängelse för fortkörning
så är det hälsosamt att ta det litte lungt
Ja.. Bred, väg med fri sikt, svepande sköna kurvor. Inte en enda kamera, och jag har aldrig sett en norsk polis på de vägarna. Fanns lite kameror runt Oslo.. Men jag såg inte en enda polis på flera dar sist man var där :tummenupp
 

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
var ju stoppad i norge föra året

polisen trodde inte jag skulle stanna så därför gav han mej inga böter :)

så dom norska mc åkarna verkar inte skäma bort polisen precis :tummenupp

bryr du dej om kameror på mc :confused:
 

TheDuke2

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Raufoss ,Norge
Hoj
2004 KTM Duke II ,2007 KTM 525EXC, Honda TRX450R
Jeg bor rundt og kjører mye rundt Lillehammer området. Det er en del kameraer langs E6 ,og noen på andre siden av Mjøsa men ingen av de er så følsomme at de slår ut på MC.
Politiet er ganske hissige om dagen ,men regner med at det roer ned seg litt til ferien.

Velkommene skal dere være til Norge ,bare pass på de høye alkoholprisene. :tummenupp
 

IronMike

Guest
TheDuke2 skrev:
2260069 Jeg bor rundt og kjører mye rundt Lillehammer området. Det er en del kameraer langs E6 ,og noen på andre siden av Mjøsa men ingen av de er så følsomme at de slår ut på MC.
Politiet er ganske hissige om dagen ,men regner med at det roer ned seg litt til ferien.

Velkommene skal dere være til Norge ,bare pass på de høye alkoholprisene. :tummenupp
Den kartan jag lade upp med sträckan.. Har du kört den? Och finns det några vägar i närheten av dom vägarna vi ska ta, som kan tänkas vara roligare? :)
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Sitter Kameror mellan Hamar och Oslo vet jag iaf (om någon bryr sig om kameror?). Sen brukar det stå poliser runt Kongsvinger-gränsen ofta har jag hört men aldrig sett.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Fartkamerorna är inget problem, men akta er för att åka fast för en civilare eller målad bil. Norrbaggarnas poliskår brukar inte vara snälla mot fortkörande mc-förare. Korter ryker på plats rätt fort och i Norge får man inte 24 tim på sig att köra hem utan det är bara att överlämna nycklarna till Polisen och ta sig från platsen på annat sätt.

Trollstigen är sjukt nice, åkte den själv för ca 7 år sen, utsikten från slingrande vägarna ner mot Geiranger är otrolig.

Sugen på att köra fort i Norge? Varför inte passa på att styra ytterligare ca 50 mil norrut till Mo I Rana och vara med på vår banhelg som går av stapeln 15-16 juli på Artic Circle Raceway :)

/Nitrous
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
IronMike skrev:
2260001 :hej :hej .. vilken väg ska ni ta dit då ?

Såhär ser vår runda ut.. :yoparty :tuttar :squid

norska eniro suger getpung! har bara rutten på utskriven karta och saknar scanner, men så här tror jag våran ser ut... ser väl inte helt olikt ut.

göteborg-oslo-brandbu-björgo-aurdal

Aurdal-fagernes-vågåmo-lesja-bronnsletta

trollstigen-linge-eisdal-geiranger-grotli-*avstickare till videseter*-grotli-lom-röysheim-*avstickare till juvashytta, glittertind och galdöpiggen*-röyshem-turtago

turtago-övre årdal-tyingekrysset-borlaug-gol-hönefoss-oslo

oslo-gbg
 

Bifogat

  • norge 1.JPG
    norge 1.JPG
    63.9 KB · Visningar: 566
  • norge 2.JPG
    norge 2.JPG
    66.8 KB · Visningar: 2,403

Mr_Ond

Styggt Nitad
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Triumph Speed triple
Norge resa

:7peta Vi är ett gäng på 5 som drar söder ut den 14 juli. Till trollhättan. Vila och festa lite där. Sen blir det Oslo. Vi kommer att köra norrut till Trondhejm eller hur det nu stavas. In i sverge igen till Åre. Och sen hem till Sundsvall Detta kommer ta oss 10 dagar ungefär.
IronMike skrev:
2259936 Vi är ett gäng som planerat att dra en hoj-trip till Norge.

Torsdag-söndag. Ej bestämt när, men någon vecka in i juli. Åker från stockholm en torsdag, antingen tidigt, eller vid lunch. För att sedan åka till Dalsland, där vi antinger åker runt lite, och troligtvis övernattar på mitt landställe. Alternativt om man ska vara borta en dag mindre, så åker man tidigt från sthlm, raka vägen mot Odda i Norge, via Dalsland.

Färden går iaf Från Dalsland via Halden, syd om Oslo, till Odda. Kalassköna vägar redan nu. I Odda övernattar vi på ett vandrarhem. Morgonen därpå åker vi norrut, nu börjar bergochdalbanan!!

Fint väglag. Väldigt kuperat. Då och då får man ta färja över fjordarna. Vi åker mot Geiranger i mellersta norge,. Där väntar en övernattning.

Dagen därpå åker vi mot Trollstigen. Vägarna dit är bland de bästa jag varit med om. Trollstigen i sig är mer upplevelse än hård körning. Strax efter Trollstigen när man kommer neråt/inåt i landet, följs av en grym högfarts slinga med perfekt väglag ända ner till Lillehammer.

Än sålänge är vi väl 2-3 pers som ska åka.

Ju fler ju roligare! Haka på om ni vill :)
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
norge

hehe, KÖR INTE FÖR FORT I NORGE

Jag får inte befinna mig i norge pga bakhjulsåkning......

fett med böter + 30 dagar i finkan
 

TheDuke2

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Raufoss ,Norge
Hoj
2004 KTM Duke II ,2007 KTM 525EXC, Honda TRX450R
IronMike skrev:
2260094 Den kartan jag lade upp med sträckan.. Har du kört den? Och finns det några vägar i närheten av dom vägarna vi ska ta, som kan tänkas vara roligare? :)

Har bare kjørt mellom Oslo og Lillehammer ,er ikke så behagelig å reise mye lenger på Motard :) Har også kjørt rundt Mjøsa flere ganger.
Ellers vil jeg anbefale E6 opp til minnesund også ut på riksveg 33. Da kommer dere inn på en veldig svingete og fin veg som går igjennom Skreifjella. Fortsett på RV 33 til dere kommer til Gjøvik og ta RV 4 til Lillehammer.
Meget fine MC veger.
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
IronMike skrev:
2259936 Vi är ett gäng som planerat att dra en hoj-trip till Norge.

Torsdag-söndag. Ej bestämt när, men någon vecka in i juli. Åker från stockholm en torsdag, antingen tidigt, eller vid lunch. För att sedan åka till Dalsland, där vi antinger åker runt lite, och troligtvis övernattar på mitt landställe. Alternativt om man ska vara borta en dag mindre, så åker man tidigt från sthlm, raka vägen mot Odda i Norge, via Dalsland.

Färden går iaf Från Dalsland via Halden, syd om Oslo, till Odda. Kalassköna vägar redan nu. I Odda övernattar vi på ett vandrarhem. Morgonen därpå åker vi norrut, nu börjar bergochdalbanan!!

Fint väglag. Väldigt kuperat. Då och då får man ta färja över fjordarna. Vi åker mot Geiranger i mellersta norge,. Där väntar en övernattning.

Dagen därpå åker vi mot Trollstigen. Vägarna dit är bland de bästa jag varit med om. Trollstigen i sig är mer upplevelse än hård körning. Strax efter Trollstigen när man kommer neråt/inåt i landet, följs av en grym högfarts slinga med perfekt väglag ända ner till Lillehammer.

Än sålänge är vi väl 2-3 pers som ska åka.

Ju fler ju roligare! Haka på om ni vill :)

Hej på dig Mike!
Åkte Geiranger-Trollstigen senast ifjol och kan bara hålla med!
Har sen semester iår... Åker ni tors v.29 är jag fetpå!
Vad sägs?
 

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
är själv litte intreserad
men det blir nog isåfall att haka på från tex halden eller oslo
då jag redan bor på rätt sida i sverige :tungan

tidsmässigt så är jag som regel ledig torsdag till söndag
 
Last edited:

IronMike

Guest
Hulkomania skrev:
2260528 Hej på dig Mike!
Åkte Geiranger-Trollstigen senast ifjol och kan bara hålla med!
Har sen semester iår... Åker ni tors v.29 är jag fetpå!
Vad sägs?
Vilka datum är det ? .. för trött för att räkna, har ju lång semester så jag har tappar bort vilken vecka det är nu :S

Frick skrev:
2260942 är själv litte intreserad
men det blir nog isåfall att haka på från tex halden eller oslo
då jag redan bor på rätt sida i sverige :tungan

tidsmässigt så är jag som regel ledig torsdag till söndag
Klockrent. Är ju bara haka på om du får en lucka tors-sön i juli. Man behöver inte spika något datum kanske nu, men kanske 2 veckor innan ? Jag kan som sagt hela sommaren, men under juli skulle passa mig bäst.

:squid
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top