Norge-trip ! ..i Juli

IronMike

Guest
http://www.visitodda.com/
http://www.eidfjord.kommune.no/
http://www.geiranger.no/
http://www.trollstigen.com/
http://www.lillehammer.no/

samt dom här mötte jag påväg till odda sist, några morgan-typer..

http://www.jenssen.no/trebilfestival_2.htm

Finns ngn bild där hur det ser ut innan man kommer upp i höglandskapet.

Tot blir trippen ca 230 mil, +- 20 beroende på hur mkt man avviker. Därtil är det några vägavgifter. Somliga vägavgifter som man tvingas betala för att slipa åka 15 mils omvä på gamla vägar som inte är underhållna på flera decennier..vägavgifterna är inte så dyra. Ett par norske... $$ vandrarhem är inte så faligt dyrt heller, i Odda förra året, kostade det ungefär 300 kr per person och natt inkl frukost, om jag räknade rätt. Då var det fanimej en dux-säng också...dock kostade min "nattbira" 65 kronor i mataffär, en burk heineken 50 cl. 65 norska.... Och dom säljer bara öl i mataffären fram till kl 22, enl deras lag....

Vad som kostar flis är cigg, öl, samt käka donken eller lunchrestauranger. Big mac & co, kostade 90 kr... Med stora menyn, extra cheeseburgare å dip landade det på 135 norska har jag för mig.

:3freak

Soppan kostade som i sverige ungefär. Dock borde dom kunna ligga mkt lägre pga av deras egna produktion tycker man.

(ryggan kommer bestå av, 2 boxer, 2 par strumpor, 4 t-shirt, en huvtröja, punkaspray, kedjespray, olja, ramlösa, vitt bröd, en tube skinkost, dextrosol)

sen slipper jag lägga ett öre på norsk snabbmat!
 
Last edited:

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
IronMike skrev:
2264238
(ryggan kommer bestå av, 2 boxer, 2 par strumpor, 4 t-shirt, en huvtröja, punkaspray, kedjespray, olja, ramlösa, vitt bröd, en tube skinkost, dextrosol)

sen slipper jag lägga ett öre på norsk snabbmat!

Mums... Formbröd med mjukost - efter andra dagen lockar det med punkaspray mellan skivorna! :3freak

Till viss del sant dock, vid Trollstigen o Geiranger kostade en grillad med bröd 25 NOK (ta det ggr 1.20 så får ni priset i svenska pezetas) för 2 år sedan, när jag körde liknande sträcka som denna.

Då hade varken jag eller den jag körde med en aning om norges vansinniga böter, vi gjorde 250 mil på 3 dagar och då hade vi även tid att ta en pilsner eller två på de 2 kvällarna.

Jag tror inte vi såg en enda polis under den resan! Kameror finns lite överallt men som sagt... Var bara att blåsa på!

Att tänka på är att norrmännen håller begränsningarna ganska bra - vilket kan få en svensk att riva sitt hår i bitar. Med MC är det oftast bara att blåsa om dock - det känns nästan vingligt i 70 km/h på en retta!

VILL man hålla hastigheten vissa sträckor, av olika skäl, kan det vara bra att känna till norrmännens exelenta skyltning. :rolleyes:

I Sverige har vi ju som bekant alltid en skylt som anger max hastighet - det har man inte alltid i Norge! Istället för att sätta upp en skylt med vilken max hastighet som gäller, så sätter man upp en skylt med den hastighet som gällde - med sträck över. :confused:

50-sträckan du precis åkte på är således inte längre en 50-sträcka med andra ord! :va

När det "inte är samma hastighet längre" så är max hastighet 80 km/h - kan vara bra att känna till! Mig kostade denna erfarenhet en idolbild på mig själv för flera, flera, år sedan! :mad:

Att köra hojj i Norge ÄR fantastiskt, landskapet och vägarna är makalösa!! :tummenupp Ni kommer säkert få det riktigt jefla bra om bara vädret inte skiter sig totalt!
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
IronMike skrev:
2264238

(ryggan kommer bestå av, 2 boxer, 2 par strumpor, 4 t-shirt, en huvtröja, punkaspray, kedjespray, olja, ramlösa, vitt bröd, en tube skinkost, dextrosol)

sen slipper jag lägga ett öre på norsk snabbmat!
Min kommer bestå av 3 boxer, 4 t-shirts, varmare tröja, 6 tubsockor, 1 par jeans, jumpapjuck av märke NIKE! :yoparty , tandborste.
Kanske är en id'e för att spara lite plats o vikt att bara en av oss tar med shampo, en tar med punkaspray, en annan tar med kedjespray och den trdje tandkräm eller raklödder, vi är ju trots allt en enda stor familj när vi åker så man får dela broderligt på sakerna...? :7peta
 

Zone

I live for this shit!!!
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hufudstaden
Hoj
CBR1000rr-07, Skramlaha YZ450
IronMike skrev:
2264236 Plockade fram kartor jag handla sist jag var over there...man hittar inget på nätet, och som ngn sa, norska eniro är ett skämt. Har fört anteckningar på kartan var man bör tanka, och vart man kan chansa Hehe....

Blir lite sport..som det ser ut, så är en sträcka minst 20 mil mellan två bensinmackar, om inte mer, kanske 22. Farterna på dessa vägar lär dock aldrig överstiga 140, snittet betydligt lägre. Tror dom räknat med sträckan över en fjord, som säkerligen är ca 10 km lång minst...så det kan man räkna bort. I vilket fall som helst så kommer man till färjan.

Lite sport.. I några andra fall, så kommer man få överväga att tanka fullt trots nästan full tank, eller chansa på att nå nästa checkpoint.

Det löser sig...vi kommer inte åka på vägar som besöks 1 gång per decennium direkt ;)

Ska ta med mig en "tank-påse", så man kan få med sig extra soppa till någon etapp.."utifall att"

Tips & trix...

När jag åkte till Norge förra året ringde jag innan till Norska Statoil (klart hjälpsamma), dom skickade över en karta med Norges vägnät och utsatta mackar. Bra att ha när man ska planera.


/Zone
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Zone skrev:
2264450 Tips & trix...

När jag åkte till Norge förra året ringde jag innan till Norska Statoil (klart hjälpsamma), dom skickade över en karta med Norges vägnät och utsatta mackar. Bra att ha när man ska planera.


/Zone
Det ska vi ta o göra! :tummenupp :tummenupp :tummenupp
Tack för tipset & trixet :banana
 

IronMike

Guest
Zone skrev:
2264450 Tips & trix...

När jag åkte till Norge förra året ringde jag innan till Norska Statoil (klart hjälpsamma), dom skickade över en karta med Norges vägnät och utsatta mackar. Bra att ha när man ska planera.


/Zone
Tack för tipset, bra att ha..jag har dock redan kartor och vägatlas - med texaco mackar, samt hydro mackar :banana

rBy skrev:
22644091 par jeans, jumpapjuck av märke NIKE! :yoparty , tandborste.
Glöm inte brylcreme'n :tuttar ..i Geiranger är det inte bara gheyar utan en del chicks nere vid hamnen :hihi

Lucius skrev:
2264243

Att tänka på är att norrmännen håller begränsningarna ganska bra - vilket kan få en svensk att riva sitt hår i bitar. Med MC är det oftast bara att blåsa om dock - det känns nästan vingligt i 70 km/h på en retta!

Istället för att sätta upp en skylt med vilken max hastighet som gäller, så sätter man upp en skylt med den hastighet som gällde - med sträck över. :confused:


Att köra hojj i Norge ÄR fantastiskt, landskapet och vägarna är makalösa!! :tummenupp Ni kommer säkert få det riktigt jefla bra om bara vädret inte skiter sig totalt!
Det störde jag mig massor på sist jag åkte den rundan, då va var det med bil. Kul att ligga fast bakom bilar som kör 2 km/h under laglig hastighet, på vägar som man inte kunde köra om på. Raka motsatsen till sväger där dom flesta billisternal igger runt 20 över.

Såg en enda bil som körde för fort, och den körde rysligt fort. Var en rallybil, i gryningen, som någon galen norrman plockat ut på gatan :3freak kanske Petter Solberg himself, såg ut som en exakt kopia iaf, hade fullbur och allt. Inga regskyltar.

Antingen är dom så skrajja för böter, eller så åker dom sakta för att titta på all natur, "nou de'arju kjempefiiintt" eller vad dom nu säger till allting.
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
IronMike skrev:
2263475 Spikat datum:

13-16 Juli

(torsdag-söndag)

13 Juli: Vi startar på förmiddagen. Åker mot södertälje, vidare förbi Örebro, Karlstad, sedan ner mot Åmål.. Vi styr lite käk i mitt sommarcrib, grillar sig korv. Sen kan vi dra en repa på "vägen över brudefjället", Dalslands motsvarighet till Slingerbulten. Samt kanske våldgästa downtown Åmål. Blir väl kanske 60 mil den dagen.

14 Juli: Packar ihop, Åker lite nordväst mot Halden...små slingriga vägar. Passerar en obemannad gränskontroll i skogen, på andra sidan gränsen väntar bredare slingerväg, med kuperade områden. Styr kosan mot Oslo, viker av mot Drammen (via Tunnel under Oslofjorden). Mot Kongsberg, E134an. Vidare mot Sellfjord, och målet Odda. Dalsland-Odda ca 50 mil,

15 Juli: Odda - Geiranger (GRYM VÄG) via några fjordar + färjor. Här börjar det bli väldigt kuperat, vägarna är bra. Första sträckan mot Eidfjord går mestadels vid vattenlinjen. Det blir riktigt skoj efter att man tagit första färjan, och får smaka på alla sköna bergsvägar. Sista milen innan Geiranger är klockren, bergochdalbana! Kommer ej ihåg exakta miltalet här, men det rör sig om kanske 35 mil, men det tar en hel dag, färjorna tar lite tid, samt stanna här och var.

16 Juli: Uppgång tidigt.. Riktigt tidigt, så man kommer före alla familjer + tyska ekipage, husbilar etc. Även fast man kör hoj så kan det vara svårt att köra om vissa vägsträckor...Dessutom måste man upp tidigt, om man ska hinna upp Till Trollstigen, och sen dra ner till Lillehammer, för att sedan puscha motorväg 60 mil hem till Stockholm.

Vägen före Geiranger, samt från Geiranger till Trollstigen är bland de häftigaste vägarna jag varit med om. Även vägen från Trollstigen mot Lillehammer är skön vad jag minns, man åker nere i djupa dalgångar, bra väglag, en del vattenfall från glaciärerna etc, riktigt fint, samt mycket långa svepande kurvor.

:yoparty
En av de helger jag inte kan i dagsläget, tyvärr :(
Hopppas ni får en toppen resa :tummenupp
 

IronMike

Guest
Hulkomania skrev:
2266132 En av de helger jag inte kan i dagsläget, tyvärr :(
Hopppas ni får en toppen resa :tummenupp
Jag har svårt att se att något annat är viktigare ;) prioriterar bort halvsyrrans bröllop. Men jag ska säga att jag är sjuk.... Hojåkningen kommer alltid först sommartid! :hihi
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
IronMike skrev:
2266422 Jag har svårt att se att något annat är viktigare ;) prioriterar bort halvsyrrans bröllop. Men jag ska säga att jag är sjuk.... Hojåkningen kommer alltid först sommartid! :hihi
Visst är det så... även att, har man lovat nåt så har man :pannkyss
Anyway, ta det lugnt bland bergsgetter och lusekofterna :lol
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Äh jag lyfter tråden i hopp att andra oxå ska se, läsa den OCH hänga med på årets fetaste trip!!!
Btw Mike, Larsson köpte en gixxer 1000 häromdan, han lovade haka om han fixat hoj tills dess....?
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
jag e gärna på, bor i fredrikstad, 30 minuter från Halden, 40 minuter från Oslo. Hakar gärna på i Oslo om det e lugnt, brassa norska vägar är kul
 

IronMike

Guest
vbg_snake skrev:
2271518 jag e gärna på, bor i fredrikstad, 30 minuter från Halden, 40 minuter från Oslo. Hakar gärna på i Oslo om det e lugnt, brassa norska vägar är kul
Vi kanske kan mötas upp i Halden? ..tänkte köra tunneln under oslofjorden, så man kommer ut mot drammen. På så sätt slipper man massor trafik, samt kommer ut på vischan direkt :banana

rBy skrev:
2269932 Äh jag lyfter tråden i hopp att andra oxå ska se, läsa den OCH hänga med på årets fetaste trip!!!
Btw Mike, Larsson köpte en gixxer 1000 häromdan, han lovade haka om han fixat hoj tills dess....?
Då hakar han också på... sen vet jag en till som kanske joinar. Men hur som helst blir vi minst två Hehe. Har studerat mer kartor idag.. Möte ngn dag tycker jag.

:fyllisar
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
IronMike skrev:
2272322 Vi kanske kan mötas upp i Halden? ..tänkte köra tunneln under oslofjorden, så man kommer ut mot drammen. På så sätt slipper man massor trafik, samt kommer ut på vischan direkt :banana


Då hakar han också på... sen vet jag en till som kanske joinar. Men hur som helst blir vi minst två Hehe. Har studerat mer kartor idag.. Möte ngn dag tycker jag.

:fyllisar
Soft, bara det blir ett bra gäng! vbg_snake lär ju kunna visa oss ett o annat runtom i norge, så han måste haka varken han vill eller inte! :7peta
Blir åkning i helgen va Mike? i så fall kan vi snacka igenom lite mer, kanske dra till ditt crib o studera maps(tracks) :hihi
 

Boodh

The Duke
Gick med
19 Feb 2006
Ort
LKPG
Hoj
Superduke -06
Tja.

Jag o Mencken har precis kommit hem från vår lilla Norgetripp...
Blev visst inte lika lång som er planerade som gick över Bergen om jag inte fattade fel på kartan.
Vi brännde raka E6:an upp till Gjövik (förbi Oslo). Svängde av påå väg 250, och sedan småvägar upp till Geiranger - Trollstigen o sedan hem...
Tycke nästan att vägarna innan Trollstigen var roligare än själva Trollstigen i sig, men det är väl smaksak.
Nåt som var helt gudomligt var ju att ALL ASFALT var slät som en barnstjärt, inte EN enda poliskontroll, och det fanns en väldig massa fartkamerorsom fick bilarna att åka så fint i 80, och blev lätta omkörningsoffer...

Innan vi åkte var det nån på denna tråden som varnade för bergsgetter! Troddde ju att det var ett skämt, men det var det nog inte... Det fullkommligt kryllade ju av de fyrbenta ullbollarna. Körde ju aldrig på nå´n, men det var ju inte många decimeter ifrån...

Hur som helst, hoppas att er resa blir lika rolig som vår :yoparty
 

Bifogat

  • Norgemini1.JPG
    Norgemini1.JPG
    44.5 KB · Visningar: 87
  • Norgemini2.JPG
    Norgemini2.JPG
    56.3 KB · Visningar: 93
  • Norgemini.JPG
    Norgemini.JPG
    39.4 KB · Visningar: 96

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Boodh skrev:
2274372 Tja.

Jag o Mencken har precis kommit hem från vår lilla Norgetripp...
Blev visst inte lika lång som er planerade som gick över Bergen om jag inte fattade fel på kartan.
Vi brännde raka E6:an upp till Gjövik (förbi Oslo). Svängde av påå väg 250, och sedan småvägar upp till Geiranger - Trollstigen o sedan hem...
Tycke nästan att vägarna innan Trollstigen var roligare än själva Trollstigen i sig, men det är väl smaksak.
Nåt som var helt gudomligt var ju att ALL ASFALT var slät som en barnstjärt, inte EN enda poliskontroll, och det fanns en väldig massa fartkamerorsom fick bilarna att åka så fint i 80, och blev lätta omkörningsoffer...

Innan vi åkte var det nån på denna tråden som varnade för bergsgetter! Troddde ju att det var ett skämt, men det var det nog inte... Det fullkommligt kryllade ju av de fyrbenta ullbollarna. Körde ju aldrig på nå´n, men det var ju inte många decimeter ifrån...

Hur som helst, hoppas att er resa blir lika rolig som vår :yoparty
Vafan... Du är ju sugen igen jue! :D Haka på vettja :tummenupp
Hur många dagar var ni borta?
 

Boodh

The Duke
Gick med
19 Feb 2006
Ort
LKPG
Hoj
Superduke -06
rBy skrev:
2274418 Vafan... Du är ju sugen igen jue! :D Haka på vettja :tummenupp
Hur många dagar var ni borta?

Ehh.. Åkte tidag eftermiddag (från LKPG) till Kristinehamn... Spöregna helatiden så det blev motell den natten...
Onsdagen körde vi till Lom som kanske ligger 30 mil från Geiranger (kanonväder)
Tordagen brännde vi över Trollstigen och hela vägen hem... Blev dock lite drygt 100 mil uppskattade vi så vi kom hem ca 02:00 med ömma skinkor!

Vet inte om det går att lägga in mer semester, men skulle lätt åka igen (utan tält på cutsen o bo i Hytter istället!) Det är faan inte värt att släpa på skiten när det finns Hyttar var 10:nde mil...

När är det eran resa drar igång???
:yoparty
 

Boodh

The Duke
Gick med
19 Feb 2006
Ort
LKPG
Hoj
Superduke -06
rBy skrev:
2274505 13e tillomed 16e, torsdag morgon tillomed söndagkväll/natt.
Som sagt lär ju bli uppåt 100 mil sista dagen med ömma skinkor :3freak
Jovars... det enda röven drömde om var en Guldvinge de sista 80 milen... :arsele
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Hej, norrbagge här....

Om ni ändå är såpass långt uppe som trollstigen, stick en bit till norrut och åk Atlanterhavsvägen!!!!!! Det är en relativt ny väg byggt iform av broar mellan öar helt ute på kusten, är det fint väder finns inte finare och roligae väg, är det däremot skitväder finns inte värre bit väg........

Kolla om ni kan får med den, ni kommer inte ångra er...
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top