Norge - Trollstigen - Tips & råd efterfrågas

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Ta vägen över Aurlandsfjellet om ni är i närheten, den går från Laerdal till Aurland och är inte så starkt trafikerad då många kör igenom laerdals tunnelen som är 24,5km lång och en upplevelse i sig själv.
Aurlandsfjellet

på den här länken finns det massor av turistvägar som Norska staten rekommenderar.
http://www.turistveg.no/main.asp?lang=eng

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det mest är nog sagt redan, men...

Vackert! Klart värt att resa dit. Gott om underbara vägar. Dyrt (luncha på Shell/Statoil - billigare och mkt bättre än vägkrog). Bra priser på hytter, dock. Varierande väder (har haft snöblandat regn på morgonen och sol och 20 grader på eftermiddagen). Ta med regnställ (om inte ditt allvädersställl är vääldigt bra, det kan regna som ¤#%&¤). Extra handskar? (regn!) Dubbelkolla att stövlarna pallar hela dagar i regn (mina "water proof" pallade inte...). Kontanter är nödvändigt ("kort när man kan, kontanter när man måste"). Packrulle är bra (har Jofamas säck [bra!] och packrulle på min Thruxton).

Kika på 2009 års tur på www.mcforfun.se. Turen 2008 är inte nedtecknad, ännu. 2010 års tur går till - Norge! :) Det blir södra delen den här gången, nedanför Bergen/Stavanger, Telemark. Vi kommer att ha en hytta som bas i ett par dagar, och göra dagsturer därifrån, utan packning.

Edit: leta runt här på SH, på svmc.se, BMW-klubbens forum m fl - det finns massor av tips om Norge. Bara att välja och vraka bland godsakerna

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ja stövlarna fundera jag lite på där, iom allväderställ så är dom förhållandevis skyddade men vad är bra att impregnera/smörja dem med för att de ska klara det blöta så bra som möjligt? Ska naturligtvis vara bra för stövlarna i sig också.

Har åkt i det blöta förr:

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=208878&highlight=uppsala

... men det är ju lite skillnad när man ska avverka 200 mil eller vad det blir.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sist jag åkte hade jag med mig egen mat, spritkök och 3 liter vin. Haha.
Skönt när man har gott om plats på hojen :p

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Tycker ryggsäck är döden på lågresa :gnissla förtar hela nöjet med körningen.

Jag har ju tre hårda vattentäta väskor på min sido+topp.

Men hade jag åkt på sportmaskin med liten budget hade jag lätt köpt dessa på biltema.

Kostar ju inte mer än två st Pizza i norge :D

82-163_l.jpg

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jofamasäcken (runt 1000 kr) och en vattentät packrulle, se foto. Gott om plats för en långhelg/veckopackning. Testade Biltemas väskor för 400 kr (=två pizzor i Norge, som sades nedan) oxå. De såg rätt bra ut, kändes vääldigt lika väskorna från Silver för c:a 1000 kr (kopia? samma väskor, samma fabrik?).
Men de passade inte riktigt på min hoj, de slokade som ledsna tulpaner när jag belastade dem. Hade säkert funkat helt ok på en annan hoj, eller funkat med bågar, men på min Thruxton hängde de på ett läbbigt sätt väl nära ekrarna. Så dem sålde jag igen!

Fick även montera av kutsen för att få på väskorna, för att få hojen tvåsitsig. Man kanske inte ska åka på Norgetur på en caféhoj? :)

Bifogat

• Dag 1 packad före start.jpg
    Dag 1 packad före start.jpg
    249.1 KB · Visningar: 171

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Missa inte Geiranger

Var i Norge i somras (med bilen).
Runt Geiranger finns fina serpentinvägar och fantastiska berg. Jag tyckte nästan att dessa vägar var bättre än själva trollstigen.

Ett tips bara: Ha koll på hastigheten! Själv fick jag 5500SEK i böter då jag körde 78km/h på en 60-väg. Ofta är hastighetsbegränsningen mycket låg i långa, långa sträckor. För det mesta så skrivs inte gällande hastighet ut, utan istället skriver de typ "slut på 60", så får man gissa sig fram. Jag tror att hastigheten då är 80km/h.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ja sådant kan ju vara bra att ha koll på, har även läst någon annanstans att det är 80 som gäller vid ej skyltad sträcka eller nåt i den stilen. Är väl en fördel när man är några st som åker då jag antar att de bara kan mäta och bötfälla en åt gången =)

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Några snabba punkter.

• Trollstigen är trevlig att titta på men det är mycket folk där. Mellan Trollstigen och Geiranger finns Örnvägen som hade supernajs utsikt och söder om Geiranger var det jättetrevliga vägar uppe på fjällen.
  • VISA kort fungerar för det mesta men ta med lite kontanter för säkerhets skull.
  • Leta inte boende för sent på dagen så ska det lösa sig. Lägg in lite telefonnr i mobilen redan innan resan så är ni preppade.
  • Allvädersställ i alla ära, ta med regnställ och regnhandskar.
  • Tänk på att packa regnkläder lättåtkomligt så de går fort att få på om vädret slår om.
  • Se till att alla packning tål vatten. Lägg kläder etc i plastkassar eller liknande.
  • Biltemas sidorväskor är helt okej för packning.
  • Undvik ryggsäck, de gör bara ont i längden.
  • E6an går sakta med massor av trafik och leds rakt igenom alla samhällen… hrr hemskt.
  • Sträckkör inte för länge utan paus. Stanna o tanka lite då o då så får ni naturlig paus och har gott om soppa i tanken.
  • Satsa inte på för långa dagsetapper.

Bifogat

• norge01.jpg
    norge01.jpg
    129.9 KB · Visningar: 208
  • norge02.jpg
    norge02.jpg
    115.4 KB · Visningar: 191

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Vi är ett litet gäng som ska till norge nu i sommar, ska dit i en vecka, har ju åkt med dig lite tidigare men skicka ett PM om du är intresserad :)

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
ingen
Var i Norge i somras (med bilen).
Runt Geiranger finns fina serpentinvägar och fantastiska berg. Jag tyckte nästan att dessa vägar var bättre än själva trollstigen.

Ett tips bara: Ha koll på hastigheten! Själv fick jag 5500SEK i böter då jag körde 78km/h på en 60-väg. Ofta är hastighetsbegränsningen mycket låg i långa, långa sträckor. För det mesta så skrivs inte gällande hastighet ut, utan istället skriver de typ "slut på 60", så får man gissa sig fram. Jag tror att hastigheten då är 80km/h.

Hur tyckte du det va att semestra med bilen?
Fick man själv aha upplevelsen som man får med mc?

jari69

http://jari.blogg.se/
Gick med
9 Apr 2010
Hoj
Suzuki GSX 750 och DL1000 V-Strom
Tips:

Åk så du börjar med trollväggen, vi tyckte de va mäktigare å åka från "felhåll".

Antar att du med "fel håll" menar att ni tog vägen från Åndalsness och upp en bit på E136! Det är "rätt" håll om man skall uppleva Trollstigen rätt (se gärna min länk ovan). Om man kommer bakvägen via Linge (Geiranger) eller Stranda så blir inte upplevelsen lika mäktig, dock rekommenderar jag att man åker den vägen ned!

Trollväggen ligger ju en bit upp på E136 och är sevärd om man inte sett den innan, så ta gärna den omvägen och vänd där innan ni åker Trollstigen...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jo lite update då för nu har jag ju äntligen fått tag på min VFR, yeay! =)

Hur som helst så är det lite tråkig i baken (ur ej touringsynpunkt) och den är ganska lätt att bygga om utan någon tail tidy eller så. Det räcker med andra ord att plocka bort plasten så finns där en metallplatta som plasten suttit på och där kan skylten sitta, klart med skyltlykta kvar och reflex kan jag lösa som på CB´n = sätta den bakpå skyltlyktan. Kruxet är bara att schabraket (ställningen) för packväskorna sitter infäst i bl.a. den här plasten, detta ska jag försöka råda bot på med någon egenhändig uppfinning. Detta blir dock mkt enklare om skylten inte är ivägen, tanken är alltså då att bygga en infästningen i den kvarvarande plåten som lätt kan monteras/demonteras.

Hur som helst så måste ju skylten med annars blir det ju liv på norrbaggarna och tanken är då kardborrband eller någon helvetesmagnet fastlimmad på skylten. Om nu en svart katt springer över vägen och jag tappar skylten eller att någon lömsk tjyv snor den hur funkar det då utomlands? Kan jag med blåa delen av regbeviset och legitimation få en temporär regskylt av norska polisen eller vilka som nu lämnar ut dem där?

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
ta vägen om rudskogen å prova på denna bana om ni skall till norge.. jag har lite körningar där.. se mer på: www.racedays.se
och är helt gratis att köra mc i genom alla tull/bommar i norge =)

APP APP APP, bommar och vägtullar är INTE gratis mera i NOrge för Mc!!

Lite små tips i övrigt.

Om ni inte har bokat boende för varje dag, när ni vet hur långt ni kommer att köra innan ni ska bo, stanna på första och bästa tätort, det brukar finnas turistinfo i rätt så små samhällen, gå in där och tala om vart ni kommer sluta köra och att ni vill ha hjälp med att fixa boende för natten. Det fiffiga är att turistinfokontoren har oftast kontakt med privata uthyrare, och dom är i regel riktigt billiga, man kan hyra hela hus med all utrustning och tvätt och tork för bågra hundra ibland. Prata sedan med den som hyr ut, dom brukar ha bra koll på andra som hyr ut på samma sätt.

När en hastighetsskylt i Norge är grå med sneda sträck på, då är det 80 kmt som gäller, det är normalhastigheten i Norge. Det finns faktiskt ställen där man går rätt från 30 till 80 kmt.

Och kom ihåg! Varnas det för en farlig sväng i Norge, då stämmer det!!

Last edited:

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Vi åker ett gäng nu på fredag till Norge, och det blir givetvis via Trollstigen och Geiranger.
Vi tänkte bo i hytter, men vet någon om man måste ha egen sovsäck med sig i hytterna?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vi åker ett gäng nu på fredag till Norge, och det blir givetvis via Trollstigen och Geiranger.
Vi tänkte bo i hytter, men vet någon om man måste ha egen sovsäck med sig i hytterna?

Oftast finns det filtar etc, men det kan bli rätt kallt på nätterna och hytterna är oftast inte vidare isolerade. Skulle rekommendera att ta med sovsäck faktiskt, även om du klarar dig utan.

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08

Ta med dig sänglinne, örngott, lakan och till täcket. Täcke och kuddar finns. Börjar bli vanligt att man inte får använda medhavd sovsäck i Norge. Men sänglinne tar ju mindre plats så det är ju bara bra.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum