Norge: vägtips å ev. resesällskap sökes

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
sent påkommet =)

någon som ska åka in i norge från södra delarna av sverige imorgon kanske?

jag å tanten packar hojen full och beger oss till landet i väst.

vore trevligt med lite vägtips också.

vi siktar väl lite mot bergen... men jag kan inte bestämma mig för om vi ska ta en rutt så vi kommer norrifrån och neråt eller tvärt om.

MVH/sajmon

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
F800ST
Ett litet tips om en vanligtvis väldigt fin väg som just nu bör undvikas.
Inte omöjligt att ni funderar på den vägen...

Mellan Ed och Nössemark (körs om man vill ta vägen in till Halden) har de, på en ca 9km lång sträcka, rivit upp en massa asfalt och sprängt för att bredda och räta ut vägen. Mycket grus på asfalt. Rent uselt väglag med slalomkörning mellan arbetsfordon.

/Martin

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
Ett litet tips om en vanligtvis väldigt fin väg som just nu bör undvikas.
Inte omöjligt att ni funderar på den vägen...

Mellan Ed och Nössemark (körs om man vill ta vägen in till Halden) har de, på en ca 9km lång sträcka, rivit upp en massa asfalt och sprängt för att bredda och räta ut vägen. Mycket grus på asfalt. Rent uselt väglag med slalomkörning mellan arbetsfordon.

/Martin

aj fan... tror det är den vägen jag åkt någon gång tidigare. riktigt fin. synd att dom sabbar den. tack för tipset.

Vilka vägar bör annars undvikas med tanke på husvagnar och poliser?

Last edited:

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
F800ST

Vilka vägar bör annars undvikas med tanke på husvagnar och poliser?

Tror att båtsläpen och husvagnarna håller sig på de större numrerade vägarna som t.ex. 164:an och 172:an. De undviker de mindre "onumrerade" vägarna. Åtminstone mitt intryck efter en del turer i det området under denna sommar. Kan inte minnas att jag sett en enda polis.

En bra väg för att ta sig norröver går från Munkedal, via Hedekas, och kommer ut några kilometer väster om Parsetjärn (intressant rastplats för den som är intresserad av lite militärhistoria). En möjlig sträckning är att köra ut på småvägar över Orust. Då blir det en minimal tur på E6:an för att ta sig fram till start på denna väg. Efter Parsetjärn så är det mindre än en mil till Ed. Istället för vägen som de river upp så går det att köra förbi Ed och sedan ta väg norrut några kilometer senare. Vägverksfärjorna kör mellan Janren och Sund (nära Nössemark). Se bara till att komma dit före 18-tiden. De börjar gå glesare efter 18:00 och 18:10 (Janren respektive Sund).

Går även att ta sig till Årjäng utan att åka 172:an. Det går att köra småvägar via Lennartsfors.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Trollstigen,,,, Varkert, satans goa vägar.

Åk till Åndalsnes och sedan söder ut Geiranger

Last edited:

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000RA -09
eller kör munkedal,hällevadsholm sen bullaren och gamla vägen till norge,, bra väg och många kurvor !

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Jag o två polare åker oxå imorgon..

Jag är på jakt efter lite info oxå... typ larmnummer och annat matnyttigt
Kanske nån har tipps om vad jag ska ta med mig... Har precis köpt en 30 liters vattentät rygga som är fylld för 5 dagars tripp inkl. regnställ...

Vi åker nog till Oslo och bor där första natten sen får vi se... lutar åt geiranger

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
Jag o två polare åker oxå imorgon..

Jag är på jakt efter lite info oxå... typ larmnummer och annat matnyttigt
Kanske nån har tipps om vad jag ska ta med mig... Har precis köpt en 30 liters vattentät rygga som är fylld för 5 dagars tripp inkl. regnställ...

Vi åker nog till Oslo och bor där första natten sen får vi se... lutar åt geiranger

ahh. okey låter najs. våran tanke är att hålla oss ifrån oslo. åker runt och upp i dalsland över på norska sidan mot halden kanske. sen blir det blandat mellan norge och sverie uppåt för att sedan svänga in rakt mot väster i dalarna någonstans.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag var iväg 5 dagar för snart ett par veckor sedan i Norge på MC-semester, och jag måste säga att norrmännen kan bygga vägar. Så länge du inte håller till på motorvägarna lär du hitta grymt fina vägar, till med E6an i Norge är på många ställen sjukt underhållande. Dom vanliga landsvägarna och de lite mindre vägarna runt om orterna Lillehammer, Lom, Otta, Gol m.fl bjuder på riktigt fin mcåkning, ofta dessutom i väldigt vackert landskap.

Kan du hitta några småvägar över lite fjäll så kan det vara riktigt skoj också, jag körde ett par vägar över fjället. Se upp för fåren bara! :D

Norge är verkligen ett MC-land och dit måste jag åka igen.

PS.
Angående polisen så såg jag inte en enda polisman eller polisbil på de drygt 200 milen i Norge, och då körde jag rätt blandade vägar. Jag vet inte riktigt om dom har någon polis i Norge.. DS.

Last edited:

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
ahh. okey låter najs. våran tanke är att hålla oss ifrån oslo. åker runt och upp i dalsland över på norska sidan mot halden kanske. sen blir det blandat mellan norge och sverie uppåt för att sedan svänga in rakt mot väster i dalarna någonstans.

mjo... Jag skulle gärna missat oslo oxå men måste dit o läxa upp syrrans grabb.. :mad:

Tomas

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -03
Jaså så du ska till Norge Simon.

Hade gärna åkt med men är hojlös så det kan bli lite svårt.

Visst finns det poliser i Norge, jag vet!!!

Dock är vägarna underbara så ha en trevlig tur!!

//Tomas

Suzuki-TSCC-749

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
GSXR750WN
från Lom mot Sognefjorden, men tag av till vänster på bomväg mot Tyin. Asfalt hela vägen och sevärd, speciellt på slutet. Gamla Strynvägen är också fin, men delvis grus. Vägen till och från Geiranger (och färjan från Geiranger) samt Trollstigen är fina vägar. alla vplatserna kräver dock varckert väder. Atlantvägen mot Kristiansund är också fin, men inte som de tidigare uppräknade.

juster

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
954
Vägen Ed-Nössemark är som sagt att undvika, kör hällre på andra sidan Stora Lee, över håbol och ta sen färjan Jaren-Sund. Om du nu prompt vill köra via det här hålet :rolleyes:

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
Jaså så du ska till Norge Simon.

Hade gärna åkt med men är hojlös så det kan bli lite svårt.

Visst finns det poliser i Norge, jag vet!!!

Dock är vägarna underbara så ha en trevlig tur!!

//Tomas

jess. det stämmer. packar det sista nu... några timmars sömn och upp i ottan.

vi får sikta på en tur nästa år eller nåt.

//simon

vad kostar egentligen färjorna i norge för hoj och två pers?

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...