Minnesvärda Norgevägar.
Här är mina bidrag till kategorin helsköna vägar i Norge som man absolut vill köra. Hade min bästa hojresa efter dessa sträckor för två somrar sedan.
Börjar söderifrån o går norrut på kartan:
Laerdal (vid den jättelånga tunneln)-Tyinkrysset har två alternativ E16 eller nr53. Båda e helsköna men E16 är läskigt när det kommer feta långtradare bakom kurvan.
Väg nr55 över fjället Sogndalfjöra-Lom är hel underbar speciellt över Jotunheimenpartiet. Den har verkligen det mesta man kan önska sig som aktiv hojåkare.
Väg nr13 mellan Dragsvik-Moskog (den börjar väster om Sogndalfjöra vid färjeläget från 55:an) bjuder på en dunderskön serpentinväg plus rent allmänt kurvig väg över ett fjäll o jordbrukstrakter.
Därifrån rullar man vidare E39 och väg nr60 mot Stryn där vi hittar en helt otroligt krokig "racingsträcka" väg nr15, med bred väg o supersköna kurvor upp till korsningen vid Langevatn som är ett "stenkast" från Geiranger.
Efter den klassikern så blir det svindelvarning vid trollstigen varpå man kan rulla vidare via Åndalsnes till Molde, där man svänger in på väg nr64 "Atlanterhavsvägen till Kristiansund.
Därifrån rekommenderar jag starkt "kurvigvägen" nr70 som går till Sunndalsöra, men åk inte ända fram. Ta istället färjan över mellan Rykkjem-Kvanne o kör den lilla väg nr670 till Skei och där väljer man sedan höger eller vänster upp till Trondheim!
Om du inte vill köra Atlanterhavsvägen så finns det en hejdlöst skön liten väg istället.
Då kör du nr64 från Åndalsnes till Åfarnes färjeläge, men ta inte färjan utan sväng in på nr660.
Där väntar en lite mindre väg med lite trafik och ett helskönt serpentinparti med krön över ett litet fjäll.
Efter det så är du framme i Eidsvåg o därifrån till Sunndalsöra.
Där finns en fin camping med stugor och vandrarhem o bra utsikt över byn och fjorden med aluminiumfabriken. (ölburksplåtfabriken)
Citat:
Inskickat av Alicia
Hur svårt är det att hitta boende i Norge?
Måste man boka i förväg eller är det lätt att hitta ställen på plats?
Vi tänkte dra iväg under juli månad på en liten roadtrip. När vi bilade ner genom Italien så stannade vi där vi hade lust och hittade boende allt eftersom. Är det möjligt att göra så i Norge också?
Svar:
Efter de mindre trafikerade vägarna så går det även bra att hitta boende mellan kl 18-19, men då ska man förbereda sig o kolla upp några telefonr o sånt via internet, efter den i grova drag planerade färdvägen, men alla ggr som jag kört i Norge så har jag slarvat med sånt o ändå hittat boende till schyssta priser.
Det finns så gott om stugor o campingar m.m, även mitt ut i skogen eller på ett fjäll. hehe
Förresten vill jag bara tipsa om maten. Strunta i pitza o burgare.
Kör in på en vägkrog eller liknande o svulla husmanskost istället.
Du får en komplett måltid med massa goa grejjer för samma pengar som en sunkig pitza.
Kinakrogarna e bra o billiga med suverän service.
Budgetalternativet e att handla mat i butiken som man sedan fixar till i stugan. Det är ungefär som hemma i Svedala...