Norgetur

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
rerell skrev:
Våga? :va Med tanke på vadå...?
Du behöver inga "papper" annat än ditt körkort. Visa fungerar utmärkt, även i Norge.

Är lite töntig i vissa lägen, ingen fara. :)

Men bra, då hakar jag på då, om det var ok.
Kanske kunde träffas nån gång innan vi drar,
så man vet vilka ni är...hehe
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Skit i södra Norge, transportsträcka upp till Storlien, inn till Trondheim en sväng, sedan norrut upp till Namsos, ut till kusten, åk sedan längs kusten ända upp till Narvik, en del färjor man kan vila rumpan på, och makan till fin tur går inte att hitta i Norge. Från Narvik över blå vägen till Kiruna, sedan full fart hem igen. Men passa er för fan för polisen, dom har nyss höjt bötesbeloppen i Norge, även polisen protesterar och säger att det är åt skogen för dyrt, ska ingenting till att hamna runt tio femton tusen, och det är nog inge kul..... :4skrika
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Svar på Tudors inlägg.

Det där med polisen har många varnat mig för nu,
knappt man vågar sig dit ju...

Iallafall så hänger jag nog bara på grabbarna en bit
in i landet för att sen klara mig själv.

Men det blir inte Trondheim tror jag, tänkte
mig till Oslo och en liten bit till.
Fast vi får se, har inte bestämt mig ännu, hehe.
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Thänk jo, Tudor. Vi ska försöka passa oss för polajsen. Han med minst behov av körkort får köra först, dvs Hållundan.
(Han är yngst också, så vi kan tvinga honom!)

//Anders.
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
UnderDOG skrev:
Thänk jo, Tudor. Vi ska försöka passa oss för polajsen. Han med minst behov av körkort får köra först, dvs Hållundan.
(Han är yngst också, så vi kan tvinga honom!)

//Anders.

Tror inte hållundan törs köra så fort så det går att ge honom böter, inte ens i Norge..... :tungan
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Henke har aldrig vurpat (förutom den gången med sin kompis farsas hoj).
Sen dess har han kört stabilt som en klippa!

//Anders.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Tudor_66 skrev:
Tror inte hållundan törs köra så fort så det går att ge honom böter, inte ens i Norge..... :tungan

Det räcker att inte stanna vid :stop för att få 5700 i böter :3freak hände en arbetskollega till 2fast4some, 100 m från arbetet på väg hem till sverige,....dessutom fick han 1500 i böter för att han hade talat i mobiltfn.. men de bjöd de på.
 
Last edited:

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
2fast4hjo skrev:
Det räcker att inte stanna vid :stop för att få 5700 i böter :3freak hände en arbetskollega till 2fast4some, 100 m från arbetet på väg hem till sverige,....dessutom fick han 1500 i böter för att han hade talat i mobiltfn.. men de bjöd de på.

Känna nästan tråkigt att vara norrbagge i vissa lägen... :huvet

Men alla vet att det är på det här viset, så lite extra försiktighet skadar inte, men dom e duktiga på att ta fast folk i Norge.. Men det finns nog inget land här i närheten som kan visa upp så mycket fina motorcykelvägar som Norge kan, och en del är nog fan så roliga utan att bryta fartsgränsen. En av orsakerna till dom dryga böterna är tyska turisbussar som kör som fan där hemma, och sen ger dom fan i att betala, och inte går det att komma åt dom, nytt för i år är att tyskar får betala kontant på plats. Hur dom gör om dom inte har pengar, det vet jag inte. :rolleyes:

Man ska tänka på att polisen i Norge kan ha en rostig gammal Opel rekord t.ex som civil polisbil, man kan aldrig vara säker. När jag tänker efter, inte konstigt norrmännen kör så inn i helvete i Sverige... :4skrika
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Vafan, nu blev jag ju rädder igen!

Vi får väl stå på så att vi får ont i nacken INNAN vi kommer in i Norge.
Sen bara puttra och njuuuuta av utsikten.. :)

//A.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Lusitgt att folk bara lyfter fram det negative med Norge under de senaste två sidorna.

Jag är riktigt laddad och tycker att det ska bli skitkul.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
hållundan skrev:
Lusitgt att folk bara lyfter fram det negative med Norge under de senaste två sidorna.

Jag är riktigt laddad och tycker att det ska bli skitkul.
Det är skitkul att köra i Norge! När man väl kommit ut till de otroligt kurviga supervägarna så behöver man inte ens köra särskilt snabbt för att det skall vara kul.

Räkna dock med att det kommer att regna åtminstone halva tiden (så blir ni inte besvikna ;)) så ta med ordentliga regnställ, gore-tex stövlar och handskar (eller överdrag) och se till att packningen är vattentät.
 

yoshimurakalle

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Ktm 950
Lite tips.
Ang den märkta turen på kartan.
Jag skulle nog söka mig längre ut mot kusten för att få den absolut bästa hojåkningen.
Har bara åkt i början på eran markerade rutt, visst det är fin åkning men sök er lite längre ut så ni möter fjordarna, sedan åker ni norrut där finns den bästa hojåkningen.
Undvik dom stora vägarna så mycket som möjligt utan ta mindre vägar runt eller över fjällen.

Min hojkarta ligger hemma( sitter på jobbet nu) men vill du så kan jag kolla lite guldkornskörning åt er.

Tänk på att det betydligt längre tid att åka motsvarande sträcka i Norge gentemot Sverige. Enligt egen erfarenhet så höjs ofta tempot framåt eftermiddagen för att hinna fram till det planerade målet.
Så gör gärna ett överslag hur långt ni tänker åka under dagen för att slippa stressa fram som kan bli väldigt dyrt i Norge.

Det är det ju inte så kul att vara på väg över ett fjällpass med ösregn, 3 grader plus, kl är 20.00 och inget boende är fixat.

Det är heller ingen höjdare att åka med kolsvart visir på touring i Norge då det finns gott om tunnlar utmot kusten.
Oftast inget lyse i dom och dessutom svinkallt därinne så man måste åka med visiret nerfällt.
Inte så kul att blåsa in i arslet på en långtradare i en tunnel.
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Bra tips från yoshimurakalle. Angående visir så kan det gå bra att köra med mörkt, men komplettera gärna med ett par klara "körbrillor" under, eller ta det jävligt lugn i tunnlarna. Det bör man iofs göra ändå eftersom det ofta är blött, kallt och halt där, som sagt. Någon form av skydd mot solljus är väl nästan nödvändigt, men att köra med klart visir och solglasögon är ju ännu värre.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top