Braggerman
Medlem
Nyss hemkommen från Norge tripp,,,, Dag 1 : Borlänge-Bodö 1223 km non stopp , därefter helgelands kysten ner med ej synkade färjor då sommartid slutar 3/8 : Jippiiiiiiiiiiiii , all in all ca 470 mil på sju dagar.
Jag börjar!
Jag har vart i Norge två år i rad. Fösta året var Trollstigen målet, körde genom Geiranger och Atlantehavsveien bl.a Andra året var det Trolltunga och Preikestolen som stod på schemat.
Nu är min fundering på vart man ska ta vägen iår?! Är gansa sugen på att åka lite längre upp i Norge men jag vet inte vad det finns att se. Någon som har bra förslag??
Kanske är för kallt och ligga i tält i Norge nu?
Var i Nordnorge två veckor nu i somras där hade vi 10-15 grader. Det är ju inge problem. Utan det är frost precis som du sa, som jag är lite skeptisk över, lär köpa ny sovsäck isåf. Får kolla lite reahyllor ��
Fast jag vill ju bo i tält. Det har sin charm precis som stuga. Tidigare vändor i Norge har vi hyrt stuga därför jag vill köra med tältet nuSkippa tältet och hyr hyttor istället. Det är lågsäsong nu. Vi hyrde 2-4 bäddshyttor för 400-450:- Norska under vår tur.
Betydligt bekvämare och varmare än tält.
Fast jag vill ju bo i tält. Det har sin charm precis som stuga. Tidigare vändor i Norge har vi hyrt stuga därför jag vill köra med tältet nu
Och jag hade flyt i Norge i somras. Fricampade 5 nordnorska nätter i rad. Men det byggde på lite teknik. Jag hade bestämt mig för att vid ca kl 20-21 så skulle jag inleda spaningen efter möjlig plats att slå upp tält på. Det kunde ju ibland dra ut på tiden. Men bestämmelsen var att dök en plats upp så gav jag mig för dagen. Det var inte alltid vackra ställen, men det funkade. Men det handlar ju om lite tur också, och jag vet precis vad du menar.Jag tältade i Norge somras. Det kan vara svårt att hitta tältplats i Norge. Mycket ont om obebyggda plana ytor som inte är hage/tomt eller fel på på annat sätt.
Och jag hade flyt i Norge i somras. Fricampade 5 nordnorska nätter i rad. Men det byggde på lite teknik. Jag hade bestämt mig för att vid ca kl 20-21 så skulle jag inleda spaningen efter möjlig plats att slå upp tält på. Det kunde ju ibland dra ut på tiden. Men bestämmelsen var att dök en plats upp så gav jag mig för dagen. Det var inte alltid vackra ställen, men det funkade. Men det handlar ju om lite tur också, och jag vet precis vad du menar.
Jag hade ungefär 50/50 med vatten i närheten, dvs som på bilden nedan. Jag ska egentligen rätta mig med att säga att det även var 6 nätter fricamping i Sverige, 11 nätter totalt alltså, varav 5 eller 6 med sjöläge. Resten innehöll inga pittoreska vyer...Vi hade 1-3 tält (folk anslöt och föll ifrån under veckan) och vi var nog lite picky också. Tex så ville vi ha vatten i närheten.....
Jag hade ungefär 50/50 med vatten i närheten, dvs som på bilden nedan. Jag ska egentligen rätta mig med att säga att det även var 6 nätter fricamping i Sverige, 11 nätter totalt alltså, varav 5 eller 6 med sjöläge. Resten innehöll inga pittoreska vyer...
Marken bredvid hojen ser lite konstig ut i kvällsljuset, men det var bara uppkörd jord med däckspår.
Såna här ställen blev man glad över till en kostnad av 0 kr!
View attachment 423534
Jag vet att det var ett tag sen du skrev detta, men kommer du ihåg vad var temperaturen på dom bilderna?
Jag hade inga problem whatsoever, sov nästan bara på helt drömlika platser! ?Jag tältade i Norge somras. Det kan vara svårt att hitta tältplats i Norge. Mycket ont om obebyggda plana ytor som inte är hage/tomt eller fel på på annat sätt.
Sorry för sent svar...
Vi var där i mitten av maj, det är (den enda) vägen ner till Lysebotna och den hade öppnat samma dag.
Temperaturen var runt +3. Dagen efter på vägen tillbaka hade det blåst och snöat och var 1-2 dm blötsnö och en temp på -1. Inte kul att köra, ett under att ingen av oss drog omkull. Vi snittade ca 8 grader på hela veckan och 390 mil. En riktigt kall historia men som sagt inga mygg
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|