Normal lutningsvinkel/hastighet?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
När jag ser bilden på Rossi under sista racet, undrar man ju vad som är fysiskt möjligt vad gäller däcksgrepp, spårets lutning o hastighet.

Rossissista.png

Har ni, som kör bana, någon koll på er lutning o hastighet ungefär?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet inte, men kan inte låta bli att tänka på min fysiklärare, Galne Gunnar från gymnasiet som hävdade att friktionen aldrig kunde bli mer än 1,0.
Då skulle max lutningsvinkel alltså vara 45 grader.

De där 53 graderna som det står i bilden undrar jag hur dom fått fram? Det kräver ju ganska mycket antagande om var hoj och förares tyngdpunkt är placerad.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vet inte, men kan inte låta bli att tänka på min fysiklärare, Galne Gunnar från gymnasiet som hävdade att friktionen aldrig kunde bli mer än 1,0.
Då skulle max lutningsvinkel alltså vara 45 grader.

De där 53 graderna som det står i bilden undrar jag hur dom fått fram? Det kräver ju ganska mycket antagande om var hoj och förares tyngdpunkt är placerad.
Fast det är ju inte vara friktionen man beror på, och i MotoGP är de väl ganska regelbundet nere förbi 60° lutning?
Det som begränsar är ju däckens konstruktion, hojens konstruktion, hastighet och kurvradie, och ytan man kör på så klart.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
52 graders lutning i en hyfsat odoserad kurva och 173 km/h...det känns jääävligt snabbt under de förutsättningarna. Hade man vågat gå in ens i 100 med den nedläggningsvinkeln?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, jag har till och med skrivit fysiksimulatorer.
Nu får du gärna förklara varför friktionskoefficienten kategoriskt inte kan vara över 1.0

Då kanske du kan visa den matematiska härledning till hur du dessa variabler att förändrar förhållandet mellan friktionen och lutningsvinkeln.

Jag har aldrig sagt att friktionskoefficienten aldrig kan vara över 1.0, läs om läs rätt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då kanske du kan visa den matematiska härledning till hur du dessa variabler att förändrar förhållandet mellan friktionen och lutningsvinkeln.

Jag har aldrig sagt att friktionskoefficienten aldrig kan vara över 1.0, läs om läs rätt.
Jag sa aldrig att du sa det, men du sa att din lärare sa det. Var lite nyfiken på var han fick det ifrån, då det är fel.
Det finns gott om böcker som har de drivor av formler som visar att alla de faktorerna spelat in i hur mycket man kan luta en hoj i en kurva utan att plötsligt fortsätta i tangentens riktning.
Men ja, det var väl felaktigt att söka att det inte är friktionen, den är ju ändå rätt viktig del i det hela.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag sa aldrig att du sa det, men du sa att din lärare sa det. Var lite nyfiken på var han fick det ifrån, då det är fel.
Det finns gott om böcker som har de drivor av formler som visar att alla de faktorerna spelat in i hur mycket man kan luta en hoj i en kurva utan att plötsligt fortsätta i tangentens riktning.
Men ja, det var väl felaktigt att söka att det inte är friktionen, den är ju ändå rätt viktig del i det hela.

Jag vet inte var han hade fått den uppfattningen ifrån.

Eventuellt missförstår varandra beroende på hur lutningsvinkeln definieras. Jag menar i förhållande till markplanet och jag tror du syftar på horisontalplanet.

däckens konstruktion, hojens konstruktion, hastighet och kurvradie, och ytan man kör på kan bytas ut till friktionskoefficienten.
Ändrar du någon av de variablerna så ändrar du även friktionskoefficienten.
Lutningen är och förblir proportionell mot friktionskoefficienten dom två kan inte frikopplas från varandra oavsett hur du ändrar de variabler du nämner.

Och lutningslinjen går ju från däckets kontaktpunkt och igenom det samlade ekipagets masscentrum.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt så finns inget hinder mot friktion över 1. Som exempel. Redan Michelin Pilot Road säger att dom klarar ca 53 graders nedlägg. Det motsvarar en friktionskoefficient på 1,1 - 1,2. Dvs det är fullt möjligt även med fullt lagliga gatdäck att nå friktionskoefficient på över 1. Med bandäck så är det högre än så. Men det är alltid en kompromiss. Rent generellt så medför högre koefficient att däcket blir mindre tåligt för slitage. Det är av den anledningen som ett bra gatdäck kan nå så högt det når men inte högre än så. skall man nå högre värden så krävs att man gör avkall på hur fort dom slits. Redan vanliga bildäck av hög kvalitet ger en friktionskoefficient på ca 1,1. det ser man lätt om man räknar på bromssträckan. Det går helt enkelt inte att nå under 50 meter bromssträcka från 100 utan över 1 i friktionskoefficient. Och det är mätvärden som verifierats massor av gånger i oberoende tester av däck. Men ska du mycket över 1,1-1,2 så krävs i nuläget att man gör avkall på slitstyrkan. Dvs däcken håller inte lika länge.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
52 graders lutning i en hyfsat odoserad kurva och 173 km/h...det känns jääävligt snabbt under de förutsättningarna. Hade man vågat gå in ens i 100 med den nedläggningsvinkeln?
Nej, då hade man ju kört av inåt. :fakta

Jag hade garanterat vågat ta kurvan i 100km/h men då blir ju lutningen inte särskilt stor. Att ta någon kurva i den lutningsvinkeln oavsett hastighet hade jag inte vågat eftersom jag vet att jag är långt ifrån Rossis skicklighet vad gäller att maximera tillgängligt grepp. Jag hade helt enkelt kraschat.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Över 64 i vänstern i esset på åsen med nya däck(pirelli sc)och "normalt" runt 60(+- någon grad) när det går fort i de böjar som så tillåter(är ju en kombination av hastighet och karaktär, bankning osv.)allt beror ju på banans bankning och om det finns extra stöd.

Högern i esset på åsen är en sådan böj där det går att luta "hur mycket som helst" om man sätter hjulen rätt men behovet av det där saknas.

Vad det faktiskt blir i lutningsvinkel mot "nollplanet" får man väl räkna på om man är intresserad, själv orkar jag inte, är roligare att köra. :)

Ed.
Roade mig att kolla lite nu, 172km/h och 54 grader i snabbhögern på åsen en bra dag. :)

Finns säkert varv där det både gått snabbare och mer lutning, det är ju en effekt av att det går fortare att man får luta mer, men orkar inte gå igenom alla loggar för att hitta mitt "max" i just den böjen.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...