Fast det är ju inte vara friktionen man beror på, och i MotoGP är de väl ganska regelbundet nere förbi 60° lutning?Jag vet inte, men kan inte låta bli att tänka på min fysiklärare, Galne Gunnar från gymnasiet som hävdade att friktionen aldrig kunde bli mer än 1,0.
Då skulle max lutningsvinkel alltså vara 45 grader.
De där 53 graderna som det står i bilden undrar jag hur dom fått fram? Det kräver ju ganska mycket antagande om var hoj och förares tyngdpunkt är placerad.
Fast det är ju inte vara friktionen man beror på, och i MotoGP är de väl ganska regelbundet nere förbi 60° lutning?
Det som begränsar är ju däckens konstruktion, hojens konstruktion, hastighet och kurvradie, och ytan man kör på så klart.
Nej, jag har till och med skrivit fysiksimulatorer.Skolkade du från fysiklektionerna i skolan?
Nej, jag har till och med skrivit fysiksimulatorer.
Nu får du gärna förklara varför friktionskoefficienten kategoriskt inte kan vara över 1.0
Jag sa aldrig att du sa det, men du sa att din lärare sa det. Var lite nyfiken på var han fick det ifrån, då det är fel.Då kanske du kan visa den matematiska härledning till hur du dessa variabler att förändrar förhållandet mellan friktionen och lutningsvinkeln.
Jag har aldrig sagt att friktionskoefficienten aldrig kan vara över 1.0, läs om läs rätt.
Jag sa aldrig att du sa det, men du sa att din lärare sa det. Var lite nyfiken på var han fick det ifrån, då det är fel.
Det finns gott om böcker som har de drivor av formler som visar att alla de faktorerna spelat in i hur mycket man kan luta en hoj i en kurva utan att plötsligt fortsätta i tangentens riktning.
Men ja, det var väl felaktigt att söka att det inte är friktionen, den är ju ändå rätt viktig del i det hela.
Nej, då hade man ju kört av inåt.52 graders lutning i en hyfsat odoserad kurva och 173 km/h...det känns jääävligt snabbt under de förutsättningarna. Hade man vågat gå in ens i 100 med den nedläggningsvinkeln?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|